ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vincens Lunge  (läst 1453 gånger)

2001-05-31, 15:07
läst 1453 gånger

Marie Olofsson Lindbäck

Hej. Har i min antavla en kvinna vid namn Dordi (vincensdotter?) gift 1542 med Knut Ragvaldsson Död 1507 i Home, Resele (Y) Han var Bonde, Landsköpman och nämndeman i Resele. Har hört från olika håll att hon möjligen ska vara dotter till  
en viss Vencens Lunge född 1409? Död 1536 i Trondheim, Norge. Någon som kan stärka eller avfärda dessa uppgifter eller som känner till något om dessa personer?
 
De hade en dotter med okänt namn samt tre söner vid namn Markus, Ragvald och Erik Knutsson. Själv härdtammar jag från Ragvald Knutsson. Mvh Marie

2001-05-31, 15:54
Svar #1

Carl Szabad (Carl)

Marie!  Det stämmer inte, se diskussion under Landskap > Ångermanland > Socknar > Resele, 28 juli 2000.
 
Dessutom undrar jag var du fått de märkliga årtalen ifrån. Vincens Lunge var född på 1480-talet, inte 1409, och Knut Ragvaldsson avled 1570 i Holme, inte 1507. När Knut Ragvaldsson och Dordi gifte sig kan ingen säja eftersom det inte finns den typen av källor så tidigt. Det är inte ens säkert att Dordi var mor till barnen, bara att hon är änka efter Knut.

2001-06-01, 17:20
Svar #2

Marie Olofsson Lindbäck

Carl: Ojojdå. Det är ju nästan så att man skäms lite med alla felaktiga årtal! Kanske har jag haft bråttom när jag fört in årtalen och slängt om dom på nåt sätt..  
 
Uppgifterna kommer från en släkting jag haft kontakt med över internet. Borde kanske fråga honom vart han fått sina uppgifter ifrån.. man märker ju ibland att när uppgifter färdas från mun till mun så att säga så hinner det hända en hel del på vägen!  
 
Tack för dina upplysningar! Nu vet jag lite bättre hur det ligger till..
 
Mvh
 
Marie

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna