ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Biskopstorp  (läst 1899 gånger)

2004-12-09, 18:03
läst 1899 gånger

Utloggad Johan Åkerman

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2011-11-17, 10:57
    • Visa profil
Jag är intresserad av en gård som heter Biskopstorp, kvibille socken i Halmstads härad. Det skall finnas två medeltida brev som omtalar Biskopstorp nämligen brev nr 14051 och 14742. Kan någon förklara innehållet i dessa brev?

2004-12-09, 20:13
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Här kommer en länk där Du själv kan söka innehållet
http://62.20.57.212/ra/medeltid/soksida.html
Vad jag kan se innehåller 14051 följande:
Lasse Leksson och Sten Karlsson upplåter till Nils Svarte Skåning Biskopstorp.  
Nummer 14742:
Drottning Margareta säljer till Nils Svarte Skåning gods i Aslo, Dwärgxtrå och Biskopstorp.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2004-12-10, 09:14
Svar #2

Utloggad Johan Åkerman

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2011-11-17, 10:57
    • Visa profil
Tack för ditt svar. Det jag undrar över är om det står mer i orginalbrevet? Finns det någon forskning kring medeltida gårdar?

2004-12-10, 10:00
Svar #3

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Kompletterande uppgifter följer. Båda breven är bevarade som avskrifter från 1600-talet i Lars Sparres kopiebok B 16 (RA).
 
Innehållet återges nedan efter Sven Klippvalls för Det medeltida Sverige utförda avskrifter, vilka enligt min erfarenhet ytterst sällan behöver rättas när de jämförs med källan.
 
14051
Daterat: Axvall 21/4 1392.
 
Lasse Leksson och Sten Karlsson upplåter till riddaren Nils Svarte skåning sina andelar i Biskopztorp, vilka de har ärvt efter Nils båt (Nissa Båth). Lasse och Sten uppger att Nils Svarte skåning är närmaste arvinge efter dem.
 
14742
Daterat på borgen Axvall (castro Axawald)15/2 1397.
 
Det är drottning Margareta som är utfärdare av detta stadfästelsebrev men det är ingalunda hon som har sålt de i brevet nämnda gårdarna till Nils Svarte skåning. Asle, Dvärgstorp och en halff gård och en halff qwärn i Biskopztorp uppges herr Nils ha köpt av en Olaff Black.
 
Dessvärre tror inte jag alls att dessa brev gäller Biskopstorp i Kvibille socken. Det mesta tyder i stället på att det Biskopstorp som åsyftas låg i Friggeråkers socken, Gudhems härad [Ivar Lundahl, Det medeltida Västergötland (Lund 1961) s 72].

2004-12-10, 10:32
Svar #4

Utloggad Johan Åkerman

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2011-11-17, 10:57
    • Visa profil
Tack för den intressanta informationen. Biskopstorp i kvibille står omnämnt i kung Valdemars jordebok 1231. Jag har inte texten framför mig nu men det står något i stil med särskilt betalande. Hur skulle en vidare forskning på Biskopstorp kunna se ut? Jag är själv kritisk till alla uppgifter som inte är helt bevisade. Hur kan man bevisa vilket Biskoptorp som avses i dessa brev?

2004-12-10, 10:41
Svar #5

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
En god id? för att hitta mer om Biskopstorp kan vara att läsa om Kvibble på SOFI:s hemsida:
http://www.sofi.se/SOFIU/topo1951/_cdweb/s1nx001/202117b1.htm
Där finns förvisso mest belägg från 1500-talet, men ändå. Överhuvudtaget är SOFI alltid att rekomendera när man letar kända belägg på en ort.

2004-12-10, 11:19
Svar #6

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Johan, som du nu ovan kan se har jag redigerat mitt senaste inlägg efter att ha tittat lite närmare på saken. Det finns ingen anledning att betvivla Lundahls identifiering. Den passar väl ihop med vad som är känt om Olof Blaks (bomärkessigill) andra jordtransaktioner [RAp 18/6 1399, B 16 f 412, 449, SD 2057-58, 2263]. Han var hemmahörande i Varvs sn i Vartofta härad [SD 2263]. Varv ligger uppskattningsvis en dryg mil öster om Friggeråker (länge sedan jag var där).
 
Jöran Sahlgren meddelar i Ortnamnen i Hallands län, del 1 s 128, att det äldsta belägget för Biskopstorp i Kvibille är från omkring 1300 och mycket riktigt från den källa som brukar kallas kung Valdemars jordebok. Denna källa omfattar flera listor från olika tidsperioder. Den här aktuella delen brukar kallas för Hallandslistan. Jag ska inte i detta sammanhang utveckla den komplicerade dateringsfrågan längre än till konstaterandet att årtalet 1231 med säkerhet är felaktigt vad gäller denna lista.
 
Sahlgrens andra belägg är väl mer intressant för diskussionen här. Det är nämligen från 1524 [Krabbes jordebok i Danmarks riksarkiv]. Enligt Sahlgren finns alltså endast ett medeltida belägg för Biskopstorp i Kvibille.

2004-12-10, 13:57
Svar #7

Utloggad Johan Åkerman

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2011-11-17, 10:57
    • Visa profil
Kaj, tack för ett mycket intressant inlägg. Du har på ett övertygande visat att nämnda Biskopstorp i medeltidsbreven inte avser kvibille socken. Det jag undrar nu är hur säker kan Sahlgrens åsikt för att det endast finns ett medeltida belägg för Biskopstorp i kvibille anses vara?

2004-12-10, 14:23
Svar #8

Kalle Thorsberg

Som Anders skriver ovan så har ortnamnsarkivet i Uppsala lagt ut sin lappkatalog över medeltida belägg för Halland på nätet. Där finns _alla_ belägg.
 
K

2004-12-10, 14:43
Svar #9

Utloggad Johan Åkerman

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2011-11-17, 10:57
    • Visa profil
Kalle, jag har varit inne på sidan. Det var mycket användbar information. Men för att förfina frågan; Är verkligen alla medeltida källor genomgångna med de krav på kvalitet som man bör ha för att kunna säga att något är säkert? Jag har mycket liten erfarenhet av medeltida källor själv så jag har ingen känsla för hur genomgånget materialet är. Är till exempel alla Danska medeltida källor med i materialet?

2004-12-10, 15:49
Svar #10

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Nej. Ortnamnsarkivets beläggssamling täcker inte ens samtliga svenska medeltidskällor. Särskilt bristfällig är genomgången gällande eftermedeltida avskrifter av numera försvunna originalbrev. De har ju inte någon etymologisk relevans så att säga. Man kan inte av en avskrift i t ex någon av Sparres kopieböcker dra säkra slutsatser om hur namnet stavades i originalbrevet. Alltså har man helt enkelt struntat i sådana avskrifter.
 
Men det finns även vissa samlingar av medeltidsbrev i original som inte ännu är excerperade. Inte heller Riksarkivets huvudserie av pergamentsbrev är fullständigt genomgången. Jag minns just nu inte det exakta årtalet men jag tror att man har nått fram till ca 1480.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna