ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Finland  (läst 1598 gånger)

1999-06-15, 14:02
läst 1598 gånger

Robin Rönnlund

Är det någon som vet något om den finska medeltidsätten Galle?

2000-02-11, 23:35
Svar #1

Sven- Erik Svensson

Jag har inte kunnat finna något skrivet om en Careel, som var fogde över Viborg. Osäker när.
Kanska är det någon som vet bättre i Finland

2000-02-16, 01:05
Svar #2

Sven- Erik Svensson

Min uppgift om Careel kommer från Elgenstierna, rättelserna, där det står att fogden över Viborg, nn Careel, inte var stamfar till en viss ätt.
Källan är alltså Elgenstierna

2000-05-23, 19:05
Svar #3

Kirsti Ervola

Genealogiska Samfundet i Finlands webbsida //www.genealogia.fi har under Släktforskarförteckning kontaktuppgifter av åtminstone en person, som har forskat i släkten Galle i Björneborg. M.v.h. Kirsti Ervola

2000-05-23, 20:30
Svar #4

Jonas Kuschner

Det finns en artikel i Svenskt biografiskt lexikon, bd 16, om den finländska ätten Galle (introducerad som Galle i Finland), vars äldste säkert kände stamfader dock är ståthållaren Klas Galle (d. 1643). Du kanske kan ha en del nytta av litteraturförteckningen.

2000-08-03, 17:55
Svar #5

Uno Lund

Varför är det så få som håller på med medeltiden? Själv kan jag ingenting men skulle vilja komma igång. Finns det någon som kan upplysa hur man går till väga

2000-09-19, 01:11
Svar #6

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Den som vill få en introduktion till hur man släktforskar på medeltiden bör läsa Handbok i släkt- och personforskning av Bengt Hildebrand från 1961, som trots sin ålder är ett verk som står sig mycket väl. Särskilt kapitel 6 behandlar medeltiden.

2000-10-02, 21:45
Svar #7

Utloggad Fredrik Rosenlew

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2011-08-02, 09:59
    • Visa profil
Jag har försökt (och mången annan före mig) forska i släkten Galle i Finland, utan framgång.
Här i min hemkyrka i Sagu (Finland) finns Johan Galle begraven. Men hans anvapen stämmer inte med den genealogiska forskningen än mindre hans sons Klas G:s anvapen (vardera stupade i slaget vid Lund).  
Jag misstänker att släktens stamfar Klas kom hit från Sverige som hertig Karls lojala representant för att med Göran Tönnesson Månesköld (Högsjögård) (även begravd i Sagu) hålla ordning på det med Sigismund sympatiserande frälset i landet.  
Rötterna skall då sökas bland hertigens bundsförvanter i svenska Sverige?
All hjälp i form av nya uppgifter mottas med tacksamhet.
Fredrik Rosenlew

2000-10-02, 22:17
Svar #8

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Fredrik!
 
Har du möjlighet att redogöra för vilka heraldiska vapen som finns på Johan och sonen Klas Galles anvapen?  Detta kanske kan leda till nya ledtrådar - kanske är de en gren av den gamla svenska ätten?  
 
 
Mvh Niclas Rosenbalck

2000-10-12, 20:59
Svar #9

Utloggad Fredrik Rosenlew

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2011-08-02, 09:59
    • Visa profil
Hej Niclas!
Så trevligt med en uppmuntran!
Johan Galles anvapen; De är separata och i vissa fall med bevarad beteckning fäderne resp. möderne och en nummer.  
Fäderne vapnen: 1 Galle, 2 Grabbe, 3 Fleming, 4 Boije, 5 Ållongren, 6 Teet, 7 Stålarm, 8 Oidentifierad (gyllene vapen med tre nedåt vända sågblad el.dyl.
Möderne vapnen: 1 Oidentifierad,(en okänd moder?) 2 Teet, 3 Wildeman, 4 Oidentifierad (ev. Ållonsköld) 5 Trolle 6 Frille eller ev. Lindelöf, 7 Fleming 8 Ille.
Jag hittar inte någon Trolle gift Frille på 1500-talet, eller någon Wildeman gift Ållonsköld.
Alla vapnen mycket korrekta inkl. hjälmprydnader. Jag tor inte de är hopdiktade (exempel på sådant finns).
Innan jag räknar upp sonens hör jag gärna dina kommentarer.
Hälsningar Fredrik Rosenlew

2002-01-27, 11:56
Svar #10

Ulla Hellstrand

I HisKi på www.genealogia.fi, under Östra Nyland (3) finns i Borgå under döpta 4 st Galle som fader, samt 1 Galle i Lovisa. De ser dock inte ut att vara adliga. Men detta visste ni kanske redan.
/UHd

2007-12-31, 13:59
Svar #11

Utloggad Ritva Winter

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 355
  • Senast inloggad: 2017-10-09, 10:16
    • Visa profil
CAREEL, Henrik Jönsson, slottsloven Viborgs slott
 
Enl Jully Ramsay, Frälsesläkter i Finland intill Stora Ofreden. bär Henrik Jönsson släktnamnet Teetgren(s 485). Hon påpekar också risken för förblandning med Henrik Hansson Careel, häradsskrivare och fogde i Karelen under samma tid, omkr 1600.
 
Säkerligen har frågan diskuterats inom släktforskarkretsar i Finland. försök genealogia.fi, välj På svenska och gå till Suku-forum (motsv Anbytarforum). Du kan läsa utan att registrera dig som medlem.
 
Ramsay finns tillgänglig på svenska bibliotek.
 
Mvh Ritva W

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna