ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kolonisation  (läst 2388 gånger)

2005-10-03, 02:38
läst 2388 gånger

Per-Åke Borssén

Kaj!
Då jag gick igenom breven rörande Ragnhild i Skärplinge såg jag Rahmqvist notering om hennes syster Ingeborg gift med Reymar van Byryn (Rahmqvist 1996, s 254 f; jmf RA brev nr 13781).  
 
Reymar,som var riddaren Karl Ulfssons (Sparre av Tofta) tjänare erhåller 1390 tillsammans med hustru Ingeborg Nilsdotter Karl Ulfssons gods,Gissmark, Vallby sn i Trögds hd, (Waldlby Gismark).
 
1397 stiftar Karl Ulfsson en prebenda i Uppsala domkyrka, St Johannes och St Andreas prebenda, för sin, sin son Knuts och sina föräldrar själar och anslår bl a jord Vallby Gissmark till brebendan (SRP 2877).  
 
Gissmark i Vallby sn omnämns i Gillingstams Brev ur askan s 68 f och 76 f. med Johan och Harald Tomassöner (Grip) hållande jord i Gissmark. En fördjupning i ämnet ledde djup ner i Folkungaättens genealogier. Bröderna var nämligen systersöner till Ragvald Ulwasesson, vars mor var gift med Tomas Jonsson (Grip).  
 
Var Ulwase identisk med kung Erik Erikssons jarl Ulf fase?
 
Godset Gissmark hade Bo Jonsson (Grip) överlåtit 1381 (SRP 1610) till Karl Ulfsson; Bo hade bekommit godset av kaniken herr Nils Ulfsson (Läma) i byte.  Nils Ulfsson var son till Ulf Håkansson och hh Katarina Knutsdotter, troligen dotter till Knut Matsson (Lejonbjälke) (Se nedan; enl. ÄSF I, s 79; möjligen dotter till Knut Sigismundsson).  
 
Karl Ulfssons far, Ulf Abjörnsson var Nils Ulfssons mor, Katarina Knutsdotters, halvbror. Katarina och Ulvs mor, var Ingeborg Ulfsdotter (Folkungaätten). Ingeborgs farfar var jarlen Karl Karlsson (Folkungaätten) - Folke Jarls kusin.
 
1328 tillägnar Harald och Johan Tomassöner (Grip) herr Anund Röriksson (Rörik Birgerssons ätt) genom byte och köp 0:6 öresland i Gissmark i Vallby sn. (Gillingstam “Brev ur askan”, s 68).
 
Anund Rörikssons farfars morfar, Folke Jarl (Folkungaätten), var kusin med jarlen Karl Karlsson, Karl Ulvssons (Sparre av Tofta) farmors farfar.
 
1329 tillskifter bröderna Harald och Tomas å sina och sin kusins (consobrini), Bengt Ragvaldssons, vägnar 0:6 jord i Norsa by i Munktorps sn och 0:2 i Gissmark, Vallby sn, herr Magnus Bengtsson (Bengt Bossons ätt), mot 0:4 i Söderby, Mälby och “(T)orp? (RA brev nr 3650; Gillingstam “Brev ur askan”, s 68, 76) .
 
Herr Magnus Bengtsson var gift med Birgitta Knutsdotter, dotter av av Karl Ulfsson (lejon) och Ingeborg Ulfsdotter (Folkungaätten) ovan.
 
Bröderna Harald och Tomas var söner till riddaren Tomas Jonsson (Grip), som var farfar till Bo Jonsson ovan, och Katarina Ulwasedotter. Katarina hade en syster, Kristina, gift med Björn Neff (Färla) och en bror Ragvald Ulwasesson. Troligen är Bengt Ragvaldsson ovan en son till denne Ragvald Ulwasesson ( w=vv/ff, alltså Ulvfase) - en sonsons son till jarlen Ulf Fasi, Karl Karlssons bror, söner av jarlen Karl Döve. Ragvalds morbror hette Bengt liksom mormors farfar, Sigtrygg Bengtssons far Bengt Matsson (Boberg). Sigtrygg var, förmodligen i sitt andra gifte, gift med en halvsyster till Birger Jarl.(ÄSF I, s 24)
 
Bröderna tillskiftar tillsammans med sin kusin Ragvald, Magnus Bengtsson ovan. Om vi antar, av skäl som torde framgå av redovisningen ovan, att Bengt Magnusson i detta fall agerar i sin roll som hustrun Birgittas förmyndare, föreligger här ett klart släktsamband mellan Anund Röriksson, Karl Ulfsson och Nils' Ulfssons mor Katarina Knutsdotter, samt Birgitta Knutsdotter. Det vill säga - Folkungaätten. Gissmark i Vallby sn var för de berörda ett urgammalt fädernegods.
Jmf även Tuke Petersson (lejon) som innehade jord i Vallby Gissmark (SRP 1607). Hans annor tycks ned till jarlen Karl Döve.

2005-10-03, 13:19
Svar #1

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
...Var Ulwase identisk med kung Erik Erikssons jarl Ulf fase?...
 
Nej.

2005-10-03, 18:06
Svar #2

Per-Åke Borssén

Kaj! Det var närmast namnets ursprung jag efterlyste. Det är vad jag avsåg. Inte att jarlen Ulf fase, som var verksam från 1220-talet och dog 1247, skulle vara Ramfrids make. Kan jarlens  son, Karl Ulfsson, ha haft en son, som givits namnet Ulwase efter sin farfar. Jag tycker att alla omständigheter, jag framhållit i mitt inlägg, pekar på att Ramfrid Gustavsdotters första make Ulwase torde ha haft ett ursprung i Folkungaätten.  
 
Fase betyder förskräcklig, fasansfull, den skrämmande, enligt Lagerqvist/Åberg, jmf med fasa, faslig.
 
Vi vet litet om jarlen Ulf fase och inte minst om dennes son Karl Ulfsson (ÄSF I, s 296); död före 1269 (DS 538). En del diplom rörande hans donation till Sko kloster av godset Flasta föreligger. En Peter Ragvaldsson, kallad 'Bliouscog', tvistade med Karl Ulfsson arvingar om sin del i godset. Han lade även beslag på gården. (DS 624)
 
Kan det tänkas att namnet Ragvald, som Ragvald Ulwasesson bar härstammar från denne Peter Ragvaldsson släkt?

2005-10-03, 19:02
Svar #3

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Per-Åke,
 
Det förhåller sig faktiskt så att ”Vlwasae” som förekommer i de två av dig refererade breven egentligen är den svenska genitivformen av namnet (trots att breven är skrivna på latin).
 
Den latinska genitivformen ”Vluasi” hittar du i DS 2361 och slutligen grundformen Vlfaas (discretum virum Vlfaas dictum) i DS 4119.
 
Mannen i fråga hette alltså inte Ulwase eller Ulvase. Hans namn var Ulvas.
 
Karl Ulfsson, son till jarlen Ulf fase, stupade i Kurland 13 juli 1260. Men han har inget med Ulvas att göra.

2005-10-04, 00:28
Svar #4

Per-Åke Borssén

Tack Kaj för namnutredningen btr Ulvase/Ulvas.

2005-10-04, 16:17
Svar #5

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Utredningen och normaliseringsförslaget är SMP:s som också har formen Ulfas.
 
Själv skulle jag vilja föreslå, framför allt utifrån det sista belägget Vlfaas (2 ggr), att namnet lika gärna kan normaliseras till Ulvås. Jag insåg omedelbart då tanken infann sig vad mitt alternativa förslag kan få för konsekvenser. Men det är utan tvekan så att aa här måste uppfattas som ett å. Nu blir det väl ny fart på diskussionen kanske?

2005-10-04, 21:02
Svar #6

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Inser nu också att det har uppstått två nya diskussioner under denna rubrik. En om namnet Ulvas/Ulvås och en om den första av namnets två kända bärare. Det kanske någon borde åtgärda?

2005-10-04, 22:26
Svar #7

Per-Åke Borssén

Nej Kaj, ingen ny diskussion utgående från namnet Ulvas/Ulvås är aktuell för min del. Namnet 'Ulwas?' är inte speciellt viktigt i det sammanhang som mitt inlägg berörde. Det går bra med Ulvas (SOFI Nordisk runnamnslexikon, s 220). Ulvåsa-ätten får vänta.

2005-10-05, 10:58
Svar #8

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
För tydlighetens skull ska jag då bara avslutningsvis påpeka att den 1346 (DS 4119) nämnde lågfrälsemannen eller bonden Ulvås/Ulvas inte är identisk med personen i de övriga beläggen.  
 
Vår Ulvas var riddare, vilket framgår av DS 2361 där dottern Kristina kallas filia domini vluasi.

2005-10-05, 16:17
Svar #9

Utloggad Dag M. Hermfelt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
En fråga angående projektet, Det medeltida Sverige Uppland., närmast ställd till Kaj Janzon.
Ingår Håbo härad i någon av de 8 delar som föreligger om Uppland?
Hälsningar
Dag M. Hermfelt

2005-10-05, 19:56
Svar #10

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Nej, Håbo härad påbörjades av någon för länge sedan, d v s på 1970- eller 1980-talet, men det slutfördes aldrig. Det kom inte ens till manuskriptstadiet. Ett antal Håbo-pärmar med kronologiskt ordnade excerpter står magasinerade på RAÄ:s vind och väntar på bättre tider.

2005-10-06, 08:53
Svar #11

Utloggad Dag M. Hermfelt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej!
Tack för upplysningen. Finns det möjlighet att få se detta material vid ett besök på RAÄ:s arkiv?
Dag M. Hermfelt

2005-10-06, 09:51
Svar #12

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Javisst. Men du bör helst kontakta mig i förväg om lämplig tidpunkt. DMS arkiv är nämligen ett till största delen oförtecknat arbetsarkiv och du riskerar åtskilliga timmars väntetid om du kommer oanmäld. Det finns helt enkelt ingen annan på RAÄ som vet var man ska leta.

2005-10-06, 09:58
Svar #13

Utloggad Dag M. Hermfelt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Utmärkt!
Jag hör av mig.
Dag M. Hermfelt

2005-10-06, 12:30
Svar #14

Per-Åke Borssén

Hej Kaj! Vad vet man om Vallby 'Gismark', Vallby sn i Trögds hd?

2005-10-06, 13:01
Svar #15

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Per-Åke, Det borde du nog fråga Sigge Rahmqvist till att börja med. Han har nämligen arbetat ett tag med en DMS-volym för Trögds hd och har förmodligen preliminära manuskript för åtminstone en del socknar.  
 
Enklast når du honom med e-post:
Sigurd.rahmqvist@upplandsmuseet.se

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna