ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Runstenarnas genealogier  (läst 1231 gånger)

2007-02-17, 20:50
läst 1231 gånger

Utloggad Richard Brun

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2012-08-06, 13:00
    • Visa profil
Runstenarnas genealogier
 
Eftersom jag på kontinentalt vis betraktar den senare delen av forntiden i Sverige (vendeltid-vikingatid) som tidig medeltid finner jag det rimligt att ställa denna fråga under rubriken Medeltiden.
 
På vilket sätt (om något) har ur genealogisk synpunkt runstenarnas person- och familjeuppgifter systematiserats och publicerats (tex i tabellform). Nu avser jag inte monumentinventeringar som Sveriges runinskrifter eller Riksantikvarieämbetets runtextdatabas på nätet. Utan just totala period- eller områdestäckande systematiska och analytiska genealogier baserade på runstensmaterialet.
 
Richard Brun

2007-02-18, 00:30
Svar #1

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 16:40
    • Visa profil
Hej Richard!
 
Den tidsperiod som i Europa utgör tidig medeltid är en tidsperiod som traditionellt har ansetts börja omkring år 500 och varade till omkring år 1000. I Sverige är det här ännu förhistorisk tid. Forntiden fortsätter nämligen i Sverige ända fram till 1000-talet. Den svenska medeltiden börjar således först omkring 1000 och pågår till 1521.
 
Det längsta som jag anser att man med vetenskaplig genealogisk forskning kan komma i Sverige är till senare hälften av 900-talet och Konung Erik Segersäll av Sverige. Jag är själv personligen en ättling till honom.  
 
För det andra så anser jag att släktforskning med hjälp av runstenar inte är helt pålitligt. Däremot så skulle det nog kanske kunna vara någonting att kartlägga de angivna släktskapen på de bevarade svenska runstenarna.

2007-02-18, 03:34
Svar #2

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Inlägg i liknande frågeställningar finns under Runstenarna (Bureätten), (http://aforum.genealogi.se/discus/messages/576/93615.html?1156970447)  av Per Göthe den 30 augusti 2006 kl 22:01 och svaret därefter av Carl Szabad.

2007-02-18, 14:57
Svar #3

Utloggad Richard Brun

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2012-08-06, 13:00
    • Visa profil
Bäste Ralf! - och andra intresserade!
 
Tack för dina synpunkter. Jag är starkt medveten om var gränserna för medeltiden brukar sättas. Personligen anser jag (och även en del andra) att den nordiska medeltidens gränsdragning är alltför schablonartad, ja rent av ohistorisk.
 
Det om det. Det var inte den centrala frågan i det här samtalet.
 
Först får jag gratulera (det är allvarligt menat) till din härkomst från kung Erik. Själv härstammar jag kanske, kanske, kanske från kung Gorm och drottning Tyra (av Danmark). Det är dock många svaga länkar på den resan.
 
Vidare noterar jag att du anser att släktforskning med hjälp av runstenar inte är helt pålitligt. Det håller jag med om. Det finns en klar risk att genealogier på runstenar är färgade eller manipulerade i avsikt att bevisa innehavet av mark eller av ämbete/auktoritet. Det faktum att runstenarna med sina släktskapspåståenden stått till allmän beskådan och kritik i normalfallet bör ge dem ett källvärde jämförbart med ett medeltida diplom. Det verkar som om vi är överens att i många fall kunskaper om den aktuella tidens genealogier bör kunna utvinnas ur runstenstexter.
 
Det är för närvarande inte aktuellt med någon strävan att knyta runstenarnas genealogier till i sen tid levande personer. Kanske kan framtiden bjuda på DNA-överraskningar därvidlag.  
 
Fiktivt tankeexempel:
 
En senmedeltida frälsesläkt med nulevande ättlingar som under tiden strax efter runstenstiden kan beläggas vara etablerad på en domän som också är plats för en runsten med tillräckligt utförlig genealogi - och dessutom kan knytas till ett runstenstida gårdsgravfält - utgör de ingredienser som skulle kunna (i gynnsammaste fall) via DNA bevisa kontinuitet till nutiden.
 
Åter från hypotesernas värld:
 
Till sist noterar jag med tillfredställelse att du - med nödvändiga reservationer - finner tanken på en systematisk kartläggning av runstenarnas person- och släktskapsuppgifter meningsfull.
 
Det var egentligen det jag var ute efter.
 
Runstenarna torde innehålla åtskilliga tusen sådana personuppgifter (med tillhörande uppgift om familjerelation). Ett normalt släktforskningsprogram skulle vara tillräckligt för att genomföra en sådan kartläggning. Många runstenar omfattar genealogier med uppemot (och även fler) fem generationer. Många personer är också attribuerade med gårdsnamn, titel, specifik händelse (krigståg, dödsorsak, lojalitetsförhållande....), överlevnad över annan person nämnd i stenens genealogi etc.etc. Stenens resningsplats är också en viktig parameter. När det gäller datering har konsthistoriker, historiker, språkvetare och arkeologer redan utvecklat förfinade dateringsinstrument för runstenar.
 
med hälsningar genom tidens flöde
Richard Brun

2007-02-18, 17:25
Svar #4

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Ang. Jarlabanke och de runstenarna om honom mfl. så finns ett släktträd på denna sida  Jarlabankeätten

2007-02-19, 09:30
Svar #5

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Om släktforskning med hjälp av runinskrifter, se antikvarien Marit Åhl?ns artikel Sex vikingatida släkter i Mälardalen i Släkthistoriskt forum 1986 nr 1, s. 2-7.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna