ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-02-16  (läst 2159 gånger)

2000-12-17, 21:40
läst 2159 gånger

Smurfen

Jag undrar om någon vet nåt om Johan (Johannes) Angermund stålsmed på graninge bruk och kom från
Tyskland i början av 1700 talet tillsammans med Carl Christian Mähler (som grunade Mähler släktet i
Sverige) han ska enligt mina uppgifter haft 4 till 5 barn med sin fru Katarina Elisabeth Ryggeberg 4 flickor
eller 4 flickor och en son  
 
jag är släkt med Angermund i rakt nedstigande led...skulle vara roligt att få tag på nån fler som är det...

2000-12-18, 08:53
Svar #1

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Hej Smurfen. Vad heter du egentligen?
 
Angermund rekryterades till Graninge från Solingen, men när jag kontrollerat födelseböckerna för Solingen har jag inte hittat att varken han eller något av hans barn föddes där. Däremot verkar det ha funnits ett antal personer med namnet Angermund i närbelägna Remscheid, och jag väntar nu på att få tag på kyrkböckerna för denna stad. Ska bli spännande att se om det var där han föddes och om det går att komma vidare. Jag håller ögonen öppna efter Mähler när jag ändå letar.
 
När det gäller släkten Tysk i Graninge, finns det två möjligheter. Den ena att den första Tysken i Graninge, Jöran Tysk, helt enkelt kom ifrån Tyskland och därför fick tillnamnet Tysk. Han benämns nämligen Jöran Tysker i mantalslängden. Den andra möjligheten är att han tillhörde en  smedssläkt med namnet Tysk. Flera smeder i Värmland och västra bergslagen hade efternamnet Tysk under mitten av 1600-talet. Om det är en eller flera släkter vet jag inte.
 
Ja, det är så långt jag kommit hittills i mina efterforskningar. Finns det någon fler som har upplysningar, vore det jätteintressant att få ta del av dom!
 
Hälsningar / Peter

2000-12-19, 13:40
Svar #2

Jörgen Sjölén

Hejsan Peter
Tyvärr gjorde jag ett misstag då jag skrev det där...missade att man skulle skriva sitt eget namn..
 
men hur som helst heter jag Jörgen Sjölén
och bor i Sollefteå
 
jag är släkt men Angermund men visst hittar du nåt om Mähler så kan jag ta det också....
 
 
/Mvh Jörgen

2000-12-19, 20:43
Svar #3

Jörgen Sjölén

Hej igen Peter
Jag kom på att på Bibloteket här i Sollefteå finns det en bok om Granninge Bruk och i den står det om Angermund och Mähler...dessutom finns deras kontrakt med granninge bruk med...
om du är intresserad hör av dig så kan jag kolla vad boken heter..
 
/mvh Jörgen

2000-12-19, 22:41
Svar #4

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Hej Jörgen!
Jag har inte sett själva kontraktstexten, så det skulle vara intressant att titta på den boken. Vore snällt om du kunde kolla titeln.
Hälsningar / Peter

2000-12-20, 20:13
Svar #5

Jörgen Sjölén

Hejsan igen Peter
Boken heter Graninge bruk och bollsta masung
öch är skriven av E Per Söderlind
 
men det finns ett fel i boken..
på ett ställe står familjerna på sollefteå bruk respektive graninge bruk uppräknade Angermund skulle enligt den statistikebn ha haft 4 döttrar och 0 söner...
på ett annat ställe står det att sonen Tobias Angermund tog över efter Fadern  
vet du huer det stämmer i hop?

2000-12-21, 17:01
Svar #6

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Tack för boktipset! Johan Angermund hade 6 barn:
Anna Margareta (ca1734-)
Catharina (ca1735-)
Anna Lisa (ca1740-)
Anna Maria (ca1751-)
Tobias (ca1755-)
Susanna (1756-)
 
Alla nu levande Angermundar i Sverige härstamar alltså från den ende sonen Tobias Angermund.

2000-12-21, 20:55
Svar #7

Jörgen Sjölén

Hejsan Peter
Jag undrar om du har något boktips eller dylikt om Angermund
Den första personen Tysk som jag har i släkten heter Göran Göransson Tysk kan det vara den Jöran Tysk du nämnde. Hans sonson Elias Göransson Tysk var gift med Katarina Angermund
 
Jag undrar också om du vet nånting om Angermund och hans frus (Katarina Elisabeth Ryggebergs) föräldrar och förfädrar
 
/mvh Jörgen Sjölén
 
GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR
Om du skriver ett inlägg så kan du inte få svar förän den 8:nde senast eftersom jag inte kommer åt en dator med internet före det...

2000-12-21, 21:01
Svar #8

Jörgen Sjölén

Hej Peter
glömde att säga att Angermund?s finns med på en hemsida som en familj i Övre norrland har gjort jag tror det var Arvidsjaru trakten
Adressen är algonet.se/~sjotrask
jag har mailat dom men inte fått nåt svar
 
kolla gärna in sidan  
 
/Mvh Jörgen Sjölén

2001-01-02, 21:52
Svar #9

Utloggad Brita Brännström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 89
  • Senast inloggad: 2010-12-06, 17:56
    • Visa profil
Hej. Jag har anknytning till flera av smedssläkterna som verkade på Graninge bruk bland annat Angermund. Det som förvånat mig  är att man inte kan spåra särskilt mycket kontakt mellan de första Mähler- och Angermundfamiljerna. Något dopvittne tror jag att jag sett, men inga giften. Har jag missat något eller ...?
Jag hoppas för övrigt mycket på er fortsatta dialog om släkten Tysk.
Nyårshälsningar, Brita Brännström

2001-01-08, 13:36
Svar #10

Jörgen Sjölén

Hejsan Brita  
På vilket sätt har du koppling till Angermund?
Själv är jag släkt med hans dotter Katarina  
Kopplingen mellan Angermund och Mälher kan bero på att Angermund hamnade på Graninge Bruk(låg som namnet pekar på i Graninge) och Mähler på Sollefteå Bruk (troligt vis låg Sollefteå Bruk på Övergård) vad jag kan förstå
 
sen så har jag fått en ide...det är ju ca:250 år sedan Angermund och Mälher kom hit till Sverige så jag undrar om man inte skulle kunna uppmärksamma det på nåt sätt ev. en hemsida, en tidning eller dylikt  
 
//Jörgen Sjölén

2001-01-08, 20:39
Svar #11

Magnus Johansson

Jörgen: Det finns en förening för släkten Mähler. I fjol hade vi en släktträff till minne av att det var 250 år sedan Mähler kom till Sverige. Det var även ett antal Angermund-ättlingar som deltog på släktträffen.
 
Brita: Kopplingar mellan Mähler och Angermund finns släktmässigt, men jag har veterligen inte sett någon Angermund som gift sig med en Mähler ännu. Dock finns det en Erik Höglund (1803-1866) i Sollefteå sn som först var gift med Anna Helena Angermund (1810-1850) och sedan med Anna Greta Mähler (1803-1892). Det är nog det närmaste jag kommer.
 
Hälsningar
Magnus

2001-01-09, 14:01
Svar #12

Jörgen Sjölén

Mangus:jo jag vet att det har funnits en Mähler släktförening men dom Angermundare som var med var väl ingifta?

2001-01-09, 19:03
Svar #13

Magnus Johansson

Jörgen: De Angermundare som deltog vid 250-års jubileumet 1999 var inte ingifta utan de hade fått en inbjudan att deltaga. Detta eftersom Mähler och Angermund samtidigt kom till Sverige.

2001-01-09, 19:57
Svar #14

Jörgen Sjölén

Mangus:ok är du medlem i Mähler föreningen eller vet du hur man kan komma i kontakt med den?
 
 
//Jörgen Sjölén

2001-01-10, 22:14
Svar #15

Magnus Johansson

Jörgen: Jag är medlem i Mählers släktförening.

2001-01-11, 12:51
Svar #16

Jörgen Sjölén

Mangus:ok vet du om man kan få bli medlem i den?

2001-01-25, 09:02
Svar #17

Jörgen Sjölén

Peter:har du fått reda på nåt mer? angående kyrkböckerna i Tyskland
 
Jörgen Sjölén

2001-01-25, 10:01
Svar #18

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Jörgen: Nej, jag väntar fortfarande på mikrofilmer från mormonerna i USA. Det brukar kunna ta ett antal månader... Men så fort jag kollat böckerna skriver jag och berättar om jag hittat nåt.
 
Hälsningar/Peter

2001-02-07, 12:26
Svar #19

Jörgen Sjölén

Peter Mangus Britta:jag har läst någonstans att Angermunds kom redan på 1500-talet men då till Värmland kan dom ha nåt sammband med Angermund som kom till Sollfteå?
 
Peter:hur får man tag på kyrkböcker från andra länder via mormonerna..?
 
Jörgen Sjölén

2001-02-07, 17:32
Svar #20

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Uppgiften om att det skulle ha kommit Angermunds till Sverige redan på 1500-talet är helt ny för mig. Utländska smeder var tidiga i Värmland, men 1500-talet låter väl tidigt. Kan det verkligen stämma?!
 
Jag har inte stött på någon Angermund i Värmland, när jag gått igenom ett antal värmländska bruk under 1600-talet på jakt efter släkten Tysk. Vet du var du läst detta någonstans?
 
När det gäller utländska kyrkböcker via mormonerna, så bör du ta kontakt med närmaste Familjehistoriska Center vid någon av deras kyrkor. Där kan du beställa mikrofilm från deras forskarcenter i Salt Lake City. Jag kollade på nätet och enda stället i Västernorrland är Sundsvall:
 
Jesu Kristi kyrka av sista dagars heliga
Umeåvägen 2
Sundsvall
060-500350
 
Kolla först upp om de har filmat några kyrkböcker för den ort du är ute efter. Det kan du göra på nätet på följande adress:  http://www.familysearch.org/Eng/Library/FHLC/frameset_fhlc.asp
 
/ Peter

2001-02-08, 20:16
Svar #21

Jörgen Sjölén

Peter:Jag kan ha missuppfatat texten i boken Svensk Hembygd från 1938
texten lyder som följer:
 
Släkten Angermund härstammar från de gamla vallonerna, vilka kom till Sverige på 1600-talet, Dessa vallonsmeder kom först till Värmland men då de stora bruken i Ångermanland grundades inflyttade en del av dem dit. I släkten Angermund har smedyrket gått i arv genom generationer
 
Jörgen Sjölén

2001-02-08, 21:33
Svar #22

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Jag tycker att det definitivt låter som en skröna. Angermunds var tyskar och hade ingenting med vallonerna (som ju kom från Belgien) att göra, så den uppgiften kan vi nog glömma. Om jag har förstått saken rätt så var det dessutom till de Uppländska järnbruken som de första vallonerna invandrade och inte till Värmland.
 
/ Peter

2001-02-08, 21:58
Svar #23

Utloggad Fredrik Derefeldt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1028
  • Senast inloggad: 2023-09-25, 12:41
    • Visa profil
Peter och Jörgen
 
Ja, Angermund är sannolikt en tysk släkt, om man går efter hur namnet låter, möjligen holländsk, absolut inte vallonsk.
 
Den finns inte heller upptagen som någon av de vallonska släkterna.
 
Vart sedan de vallonska smederna som kom till av de äldre är för mig lite osäkert. Senare under Willem de Beeche och Louis De Geer så kom de först via Nyköping, för att under 1620- och 1630-talen ofta gå via Finspång. Därifrån upp till Uppland.
 
De första invandrade brukshantverkarna kom främst från Tyskland och det var sent 1500-tal, men även några valloner. T.ex. inflyttade Willem de Beeche till Värmland under 1590-talet, och han var bördig från Liege. Och då flyttade de främst till just Värmland.
 
Mvh
Fredrik

2001-02-09, 17:17
Svar #24

Börje Lech

Hej
 
Jag är släkt med Angermund. Min farmorsmor hette Anna Göthilda Angermund och var född i Graninge 1868. Jag har tänkt börja släktforska varför jag är intresserad av vad ni vet. Jag vet däremot att det finns en liten ort eller by i området Solingen - Remschild som har namnet Angermund. Kanske kom Johan därifrån ? /Börje

2001-02-09, 18:38
Svar #25

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Börje: Det finns mycket riktigt en liten stad i närheten av Solingen som heter Angermund. Med stor sannolikhet kommer den svenska Angermundsläktens namn från denna ort en gång i tiden.
 
Den förste svenske Angermund, Johan Angermund, var ju gift med Catharina Elisabet R?ggeberg och hennes släkt/släktnamn kom sannolikt från en liten by som heter just R?ggeberg och ligger vid staden Ennepetal inte långt från Solingen. Tyvärr verar det inte finnas några kyrkböcker bevarade för Ennepetal från den tiden.
 
Fredrik: Tack för klarläggandet om vallonernas intåg i Sverige.
 
/ Peter

2001-02-09, 21:15
Svar #26

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3749
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:38
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Lite kompletteringar till Fredriks text:
 
Det fanns tyskt bruksfolk i Sverige även tidigare på 1500-talet.
 
De första vallonerna dök däremot mycket riktigt upp i slutet av 1500-talet, företrädesvis i Värmland. Enligt Vallonättlingarnas ordförande, Kjell Lindblom, rörde sig denna tidiga invandring om i storleksordningen 100 individer. Den invandringen var dessutom mer blandad, till skillnad från den senare mer brukskoncentrerade valloninvandringen.
Ulf Berggren

2001-02-11, 20:09
Svar #27

Jörgen Sjölén

Börje och Peter:jag har hittat Solingen men inte Ruggeberg (staden) kan det bero på att jag använder en modern Atlas? Texten jag skrev handlade om Valonerna och inte om Angermunds
Börje:Din farmorsmor född 1868..troligtvis var hon släkt med Tobias Angermund eftersom hon fick heta Angermund hade det varit någon av flickorna hade dom hetat något annat...
Fredrik:tack för klarläggandet angående vallonerna
 
Jörgen Sjölén

2001-02-11, 21:26
Svar #28

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Jörgen: R?ggeberg är bara en liten liten by, idag troligen mer en stadsdel i Ennepetal, så den finns nog inte med i någon Atlas. Jag hittade den genom att jag sökte på R?ggeberg på nätet och hittade bland annat några företag som låg där.
 
/ Peter

2001-02-16, 12:53
Svar #29

Jörgen Sjölén

Peter:har du enbart forskat i Tysk och Angermund eller om folket på Graninge Bruk i stort?
kan det ha funnits någon vallon smed på Graninge Bruk?
 
Jörgen Sjölén

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna