ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Cadier  (läst 1229 gånger)

2013-09-25, 15:30
läst 1229 gånger

Susanne Thorsberg

Hej  
Söker ang efternamnet Cadier.
 
Jag har en man Daniel Wilhelm Anderson f. 1830-04-24 Kullsågen, Grangärde. Han Söner  Wilhelm Axel f. 1857-03-12 Holen, Grangärde och Herbert Edvard f. 1865-02-17 Kyrkobyn, Roskängen, Grangärde har efternamnen ANDERSSON CADIER?
Jag undrar om det finns någon som vet hur de har tillägget CADIER när inte far och inte heller farfar har det? Enl. den jag hjälper att forska så ska de ha Vallonskt ursprung....hjälp mig om NI kan?
 
 
Tusen tack för all hjälp!!!

2014-01-15, 07:39
Svar #1

Utloggad Håkan Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 277
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 21:02
  • Håkan Karlsson
    • Visa profil
Det finns inget belägg för ett vallonskt ursprung, utan snarare möjligen ett finskt ursprung. Några av syskonen tog sig namnet Cadier när de var bosatta i Borås. Grangärde är ett område med stor finsk kolonisation under 1500-talet.

2014-01-15, 16:13
Svar #2

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Cadier låter inte ett dugg finskt, snarare franskt. Grundaren av Grand Hotel i Stockholm var en fransk kock som kom till Stockholm via Ryssland:
 
http://sv.wikipedia.org/wiki/Jean-Fran%C3%A7ois_R%C3%A9gis_Cadier
 
Bröderna kanske hade hört talas om honom och tyckte det var ett fint namn.

2014-01-15, 17:01
Svar #3

Utloggad Håkan Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 277
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 21:02
  • Håkan Karlsson
    • Visa profil
Det är helt korrekt att det finns en annan släkt Cadier i Stockholm som grundade Grand Hotel. Men den släkten har inget samband med Grangärdeättlingarna. Följ släktens anor i Grangärde så framkommer det faktiska förhållandet. Där finns inte namnet Cadier.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna