ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: De Morgny  (läst 3575 gånger)

2000-04-21, 15:16
läst 3575 gånger

Bjarne Berg

Hej,
Jag heter Bjarne Berg och är bosatt i Solf utanför Vasa i Finland.Trots att min forskning om vallonsläkten de Morgny kan anses slutförd i och med att boken Vallonernas spår kom ut finns det olösta frågor, som jag bra gärna skulle önska få svar på.  
Jag undrar om någon släktforskare påträffat namnet Jacques de Morgny i Sverige?
Enligt kontraktet, som Jacques skrev i Sedan 20/3 1621 kom han med två av sina söner till Sverige någon gång under våren samma år. Tillsvidare saknas uppgifter om honom i Sverige.
Om kolaren Tomas Goffin, som skrev under sitt kontrakt samma dag och på samma plats vet man, att han vistats i Norrköping 1623,Godegård 1624, Åker 1626-1627 ...Kanske det kan ge en ledtråd.
Jacques kallas i kontraktet maitre coupeur de bois, vilket kunde tyda på att han vid tiden för kontraktsskrivandet fungerade som arbetsförman i skogarna kring Saint Michel en Thiérache och att han, om han nu kom fram till Sverige,kunde ha fungerat som en kringresande instruktör för skogsavverkning och kolning för de hyttor och bruk som på den tiden fanns i Södermanland uppåt mot Västmanland. Skogsarbetarna finns sällan upptagna på brukens arbetslistor.Jag vågar ännu hoppas, att någon forskare ska hitta Jacques och någon av hans söner på någon ort i och kring brukena i Södermanland och Västmanland. Christopher de Morgny, son eller inte till Jacques, är rätt väl dokumenterad från början av 1630-talet i Västmanland.Släktforskarföreningen i departementet Aisne i norra Frankrike hjälper mig för tillfället att eventuellt i olika arkiv hitta Jacques de Morgny och sönernas namn.De forskare jag haft kontakt med är övertygade om att Christopher de Morgny i vilken händelse som helst kom från Saint Michel eller den lilla byn Morgny en Thiérache, som ligger i närheten.Det skulle det lilla prefixet de tyda på.
Jag ser med spänning fram emot att någon skulle kunna förmedla någon upplysning.
Hälsningar
Bjarne

2000-06-15, 17:31
Svar #1

Utloggad Bo Lindström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2010-02-21, 14:25
    • Visa profil
Hej Bjarne Berg,
 
Kan Du berätta var i Sverige eller Finland man kan köpa Din bok Vallonernas spår.
Tack på förhand
Bo Lindström

2000-06-16, 21:52
Svar #2

Bjarne Berg

16/6 2000
Hej Bo,
Vallonernas spår sänder jag på posten, om du
meddelar din adress. Vill du har närmare uppgifter
kan vi ta kontakt per e-mail.
bjarne.berg@pp.qnet.fi  
Hälsningar
Bjarne

2001-04-21, 23:21
Svar #3

Utloggad Magdalena Andersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2011-12-28, 16:49
    • Visa profil
Söker efter namnet de Moirmon som var ett namn i samband med släkten Tourneur. Kan det finnas något samband, eller har någon stött på de Moirmon tidigare?
Hälsningar och tack på förhand,
Magdalena Andersson

2001-04-22, 00:00
Svar #4

Utloggad Fredrik Derefeldt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1028
  • Senast inloggad: 2023-09-25, 12:41
    • Visa profil
Magdalena
 
Enl. Kjell Lindbloms bok Vallonsläkter under 1600-talet, del II anger han Servaes Tourneur (de Moirmon) som kan ha ett dubbelnamn. Mer känner inte jag till, bara det att Barnen till denne i boken inte hör till honom utan till släkten de Manhay (i samma bok)... Det är alltså Servais de Manhay som finns i Daga härad (släkten har i dag stavningen Manheij).
 
Mvh
Fredrik

2002-05-04, 15:48
Svar #5

Utloggad Ewa Braun

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2019-01-29, 13:25
    • Visa profil
Hej Bjarne Berg!
Även om det är ganska länge sedan du efterlyste namnet Jacques, hoppas jag på ett svar. Jag har sökt i tre års tid efter min anfaders ursprungliga namn. Jag har nyss funnit det - i Släps hfl år 1800, där han är trädgårdsmästare på Särö Säteri. Efter min anfaders födelseår står att läsa f. Jacgeuay - här med ett y i slutet. Dock vet jag att deras ursprung är i Frankrike och troligen Sedan - detta på grund av ett flertal andra anledningar.  
Hoppas på en snar kontakt.
Med vänliga hälsn. Ewa Braun

2002-10-11, 18:29
Svar #6

Bjarne Berg

Hej Ewa,
Forskningen stimulerar när man lyckas hitta en ledtråd. Jag är på jakt efter Jacques de Morgny?s vistelse i Sverige i början av 1620-talet men har tyvärr ännu inte fått någon ledtråd. Se mitt första inlägg. Däremot har jag lyckats etablera kontakter med flera personer, som bär namnet Morgny och De Morgny/Demorgny i norra Frankrike. Senaste maj månad träffade jag bland annat i den lilla byn Morgny en Thi?rache en person, som faktiskt hette Jacques Demorgny, och han sade skämtsamt, att han nog inte var lika gammal som min anfar, om han ännu hade levat. Släktnamnet de Morgny har under århundradens lopp felskrivits på olika sätt. Bl.a. figurerar fortfarande namnet Morney i Finland. Kanske din anfader Jacques namn råkat ut för samma öde eftersom du tydligen funnit namnet Jacgeuay utskrivet.
Lycka till med fortsatt forskning.
Hälsningar
Bjarne Berg
Min nya e-mail: bjarne.berg@netikka.fi
man

2007-10-03, 11:41
Svar #7

Utloggad Thomas Ek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 499
  • Senast inloggad: 2012-08-12, 16:54
    • Visa profil
    • www.familjeaktuellt.se samt www.yourbeginnings.com/FAMILJEAKTUELLT/
Hej!  
Min mm mm fm mm mor var Anna Christina Mornei, gm frälseinspektorn Anders Höök.
Jag har precis fått veta att Anna Christina har kopplingar till de Morgny.  
Eftersom jag har kört fast här skulle jag bli väldigt glad om det kom fram mer upplysningar om denna familj - de Morgny.
 
Hälsningar
Thomas

2007-10-03, 12:02
Svar #8

Utloggad Thomas Ek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 499
  • Senast inloggad: 2012-08-12, 16:54
    • Visa profil
    • www.familjeaktuellt.se samt www.yourbeginnings.com/FAMILJEAKTUELLT/
F-låt - Mornei ska det nog vara...
 
Thomas

2015-11-29, 12:38
Svar #9

Utloggad Maj-Len Ahlskog

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 59
  • Senast inloggad: 2022-01-06, 14:14
    • Visa profil
Jag undrar om man vet mer idag. På nätet har jag sett att Jacques de Morgnys far skulle heta René, men vet inte vilka belägg det finns för det.
 
Det är alltså möjligt att Jacques reste hem (till hustru och övriga barn), medan sönerna el iaf en son, Christophe, stannade kvar.
 
Efternamnet har sedan förvanskats/försvenskats, så man blir alldeles förvirrad: Morgnie, Morney, Mornei, Mornej, Mornie etc. Vet inte om det finns någon rätt stavning. Det kanske finns olika släkter med olika stavning?

2016-01-17, 22:58
Svar #10

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Från FB med Thomas Axeviks tillåtelse och uppmuntran:  
https://www.facebook.com/groups/747778451984692/permalink/943569929072209/?comme nt_id=944188635677005¬if_t=group_comment_mention
 
Michael Persson: På smedskivan finns det bara en de Morgny, skogshuggaren Jacque. Ingen fru, inga barn och inga föräldrar.
 
Men sedan står detta:
Skrev kontrakt i Sedan 20/3 1621 och tog två söner med sig till Sverige. Jacque har ej återfunnits i Sverige och återvände förmodligen.  
 
 
Thomas Axevik: Lite mer fakta om Christoph de Morgny och hans familj
 
Morgnie, Christopher Frantzoos. Gårdsfogde, Krögare.  
Född omkring 1616 i Frankrike Saint-Michel en Thiérache.  
Begravd 22 juni 1664 i Solberga, Odensvi.  
Född troligen i Saint-Michel en Thiérache omkring 1616 i Frankrike.  
Bodde enligt Gunnilbo mtl C1:14/11 1653 i Lundby.  
Körare vid Högfors bruk 1637-1639.  
Bosatt i Färna på Gunnilbo mtl 1649-1664.  
Bor pånytt i Odensvi socken vid Lundby med sin familj från 1672-84.  
År 1653 Odensvi mtl; Christoher Frantzos 1+ 1 Emoji smile man och hustru);  
2 dr(ängar), 1 p(iga) boende i Lundby (by)  
År 1655 Gunnilbo mtl; Gårdsfogde Christopher de Murgny 1+1 Färna bruk.  
År 1659 Gunnilbo mtl: Krögaren Christopher de Murgny 1+1, 1 p;  
År 1660 Gunnilbo mtl Christopher de Morgneu 1+1, 1p  
Färna bruk; 1661 Gunnilbo mtl Christpher de Morgnie 1+1, 1 s (on), 2 dr;  
År 1662 Gunilbo C1; 14/11 Christopher Mornie wed Ferna krog, dopvittne.  
År 1663 Gunilbo mtl C1: 12/12 Christopher Mornier på krogen, dopvittne. År1664 Gunilbo mtl Christopher de Mornie 1+1, 1 dr, 1 p Färna bruk Odensvi fsm ca.6 km från Köping.  
År 1672 Odensvi mtl Christopher 1+1 i Lundby.  
År 1677 Odensvi mtl: Christopher 1+1 i Lundby.  
År 1678 Odensvi mtl ;Christopher Mornie gl Emoji smile gammal) + hustru.  
År 1679 Odensvi mtl; Christopher Mornie gl. + hustru.  
År 1682 Odensvi mtl: Christopher Mornie gl.+ hustru.  
År 1684 Odensvi mtl:Christpher Mornie gl + hustru.  
Det betyder att år 1678 bör han således vara över 62 år = född ca.1616 och då möjligtvis son till Jacque som kom in år 1621, men kan också vara en släkting till honom. Om han kom efter år 1624 då resedekretet om förbud för yrkesfolk att lämna landet infördes, är det svårare att spåra hans föräldrar-vilket bör kunna bevisas.
 
Gift 1642 med Parment, Helena.  
Född omkring 1619.  
Död 29 juni 1694 i Solberga, Odensvi. I mtl.uppges man + hustru 1653 i Odensvi.  
Hon var syster till rådman Anthonius Parmentier i Köping. Och är av samma släkt som Jeanne Parmentier vilken var gift med Louis de Geer dy. och Johanna Parmentier gift med Ludvig de Geer. Antonius Parmentier var Jeannes far. De kom från välbärgade aristokratiska förfäder.
 
Barn:
 
Mornie, Jacob. Född 1643. Död 12 november 1698 i Solberga, Odensvi. Begravd 18 december 1698 i Solberga, Odensvi. Se tabell 3, s 1.
 
Morni, Catharina. Fanns på Jacobsboställe i Sholberga.
 
Källor: I vallonernas spår av Bjarne Berg samt material av Frej Holtti /Vasa-Finland.
 
 
Jacques de Morgny som tillsammans med två söner tillhörde den grupp av valloner som flyttade till Sverige i början av 1600-talet.
 
I ett kontrakt som undertecknades i Sedan den 20 mars 1621 förband han sig att tillsammans med sina två söner, arbeta i Sverige under 3 år.
 
Jacques de Morgny , skoghuggarmästare från Saint en Thierache, inställde sig personligen för att underteckna förbindelsen att med två av sina söner bege sig i arbete till Sverige.
 
Kontraktet uppgjordes i närvaro av köpmannen Guillaume Gilles från Liége och köpmannen Arnould de Biernnoir från Sedan samt deras kommisionär Jean Piellard.
 
Ovannämnda person jämte söner förbinder sig att redan följande dag starta sin färd för att arbeta i det nämnda riket under tre år räknat från dagen för deras ankomst till Sverige och avslutas först när de tre åren gått till ända, då de har möjlighet återvända till sina hemtrakter.
 
Biernnoir lovar att de omedelbart ska få 36 livres i vinpengar, när han av herr Groulle (troligen kaptenen) erhåller meddelande om att de gått ombord i Amsterdam. Dessa pengar utbetalas av Biernnoir åt hans bror Vincent de Morgny.
De har möjlighet att erhålla mera pengar, om de så önskar.
I lön kommer han att erhålla 8sou per corde (mått)  
De erhåller gratis resa fram och åter.
 
Undertecknad Jacques de Morgny lovar att troget och väl iakta och uppfylla avtalet vid vite av fullt skadestånd genom pantsättande av av fast och lös egendom och under hot om skadeersättning och fängelsestraff.
 
 
 
Undertecknat inför staden Sedans notariat, 20 mars 1621
 
Somnetanz
 
Jacques, som var född omkring 1580 kom från en vävarsläkt i Frankrike. Man vet att valloner var duktiga färgare och vävare redan från 1000-talets Tyskland och England.
När han for till Sverige var han Skogshuggarmästare, Maitre coupeur de bois, en förmanssyssla som man kan likställa med en fogde.
När han väl kom till Sverige blev han en av de viktigare kunskapsförmedlare i landet..
 
Redan dagen efter kontraktets underskrivande påbörjade de tre sin färd mot Sverige. Bara färden till Amsterdam tog ca.2 veckor. Därifrån gick färden med båt till Norrköping/Nyköping.  
Tyvärr finns det inte några anteckningar (?) var Jacques var verksam någonstans i Sverige.
Inga uppgifter finns heller om honom efter 1624 vilket troligen innebär att han for hem igen.
 
I alla fall en av sönerna stannade kvar i Sverige - Christophe de Morgny.
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2016-01-18, 09:17
Svar #11

Utloggad Kjell Lindblom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 739
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:05
    • Visa profil
Hej Stefan!
 
Intressant uppgift, att Helena Parment skulle vara syster till rådmannen Anthonius Parmentier i Köping. Den uppgiften kräver en källreferens. Vilken?
 
När hon begravs 26 augusti 1694 i Odensvi står det i dödboken hustru Helena Parlment wijd Lundby tull blef död 29 Junij begrofz d 26 Aug ålder 75 åhr. Skrivningen Parlment tyder mer på, att hennes släktnamn är Parment eller Parlament, tycker jag. Därav frågan.

2016-01-19, 07:28
Svar #12

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Kjell, Thomas Axevik skriver: All fakta är från Bjarne Bergs bok.
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2016-01-19, 08:41
Svar #13

Utloggad Kjell Lindblom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 739
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:05
    • Visa profil
Då har Thomas Axevik fel. Jag har Bjarne Bergs bok hemma och hade nära kontakt med honom, när han arbetade med boken. På sidorna 131-134 skriver Bjarne om släkten Parment, varav de två sista specifikt behandlar rådmannen i Köping Anthonius Parment. Denna släkt har inget känt samband med adelssläkten Parmentier, som förekommer tillsammans med familjen De Geer.
 
Texten Och är av samma släkt som Jeanne Parmentier vilken var gift med Louis de Geer dy. och Johanna Parmentier gift med Ludvig de Geer. Antonius Parmentier var Jeannes far. De kom från välbärgade aristokratiska förfäder bör därför strykas.

2023-01-31, 14:44
Svar #14

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1246
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:30
    • Visa profil
Hejsan,

Kan Demoy eller Demoij vara stavningsvariant av De Morgny?

I Maria Magdalena församling i Stockholm döptes den 30/3 1671 (CIa:1 sida 143) skeppstimmerman Johan Eriksson och hustru Brita Arvidsdotters barn Erik. En av faddrarna var vinskänken *Frans(?) Demoy/Demoij. Inom parentes kanske bör nämnas att det tycks ha funnits många andra personer med vallonsk bakgrund i Maria Magdalena församling vid under den här tidsperioden.

*Eller kan det stå frares, som skulle kunna vara en stavningsvariant av franskans frère, dvs broder?

Länk till dopnotisen:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0055194_00082#?c=&m=&s=&cv=81&xywh=3007%2C2240%2C3035%2C1435

Vänliga hälsningar,
Jan Johansson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna