ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Druse  (läst 813 gånger)

2000-06-11, 12:22
läst 813 gånger

EvaLisa Conrad

Undrar över släktnamnet och om det är av vallonsk ursprung?

2000-06-11, 22:05
Svar #1

Utloggad Stig Geber

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1302
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 17:51
    • Visa profil
EvaLisa!
 
Namnet Druse är knappast ett vallonnamn. Var har Du hittat det och vilken tid handlar det om? Har Du hittat fler personer med samma namn?
 
Hälsningar Stig Geber

2004-03-06, 20:28
Svar #2

Jonas Palm

Hej!
 
Jag håller med Stig Geber. Ursprungsformen Druse är knappast känd som vallonnman.
 
Bland de valloner som kom till Värmland runt år 1600 finns bla släkten Drez, se t ex Gaddes hemsida. Det kan sedan ha försvenskats, likn Påkestad.
 
Mvh
Jonas Palm

2004-03-09, 14:57
Svar #3

Jonas Palm

Hej igen!
 
Under inläggen Valloner allmänt samt Vallonernas smekefternamn tipsade jag om två sajter. Där återfinns bl a nedanst som kan intressera dig:
 
Dreuse - DÂ?un lieu-dit issu du celtique doros, franco-provençal dreuze, draize, barrière, clôture, ou dÂ?un ancien nom germanique Drogo, combattant (dÂ?où Dreux, Drouais), ou du préroman drausa, verne, aulne de montagne. Drossart, qui a désigné le bailli dans certaines régions nordiques,  
pourrait signifier combattant puissant (Drogo + hard ). (1.1.95)
 
Tyvärr blev inte alla tecken korrekt återgivna, men jag hoppas det kan hjälpa dig. Man observerar att det finns kopplingar till Droghe, varför jag gärna tar del av dina släktdata!
 
Mvh
Jonas Palm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna