ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Falk  (läst 1159 gånger)

2006-04-02, 20:36
läst 1159 gånger

Utloggad Thomas Ek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 499
  • Senast inloggad: 2012-08-12, 16:54
    • Visa profil
    • www.familjeaktuellt.se samt www.yourbeginnings.com/FAMILJEAKTUELLT/
Hej,  
Jag söker information om Smeden Anders Falk, född 1720 i Östergötland och död den 19 mars 1806 av åldersbräcklighet 86 år gammal.  
I Dödboken från Bro(C)GID 2282.13.8900 kan man läsa följande:
 f.r. i juni 1720 i Östergöthland. Hitkommen för långlig tid tillbaka. Mycket berömd i sin tid för godt äggasmide. Nu mer af sig kommen njöt han fattighet. Har dock flera gifta barn.
På flera ställen kallas han för Mäster/Mästarsmed.
Jag dock inte funnit någonstans att han verkligen var en Mästarsmed. En av hans söner - Isak blev smed i Råby Håtuna sn.(C)
Tyvärr så kan jag inte finna några uppgifter någonstans var han är född (förrutom då Östergötland).  
Finns det någon som vet något mer?
Samt en annan sak - Vad gör en Äggasmed?  
Trots stavning så skulle man kunna tänka sig att han var knivsmed, stämmer det?
 
Mvh
 
Thomas Ek

2006-04-03, 10:26
Svar #1

Yvonne Carlsson/ Anbytarvärd (Admin)

Thomas har också lagt in en fråga om vad en Äggasmed gör under rubriken: Yrken: Yrken T-Ö: Äggsmed.
 
Mvh
Yvonne Carlsson
Anbytarvärd

2006-04-03, 18:35
Svar #2

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Svar till Thomas Ek: Du kanske ska söka efter Anders Falk född i Motala (E). Här har funnits en smedsläkt med namnet Falk på 1600-1700-talet. Du kan läsa en antavla från 2001-07-13 Martin Casterud, Släkter: Urbom. Detta hittar du alltså här på anbytarforum...Där förekommer också förnamnet Anders hos flera av dessa smeder.
 
Mvh
 
Britt-Marie W
Motala

2006-04-04, 12:38
Svar #3

Utloggad Martin Casterud

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 992
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 07:07
    • Visa profil
    • genealogi.casterud.com
Thomas. Mitt råd är att du tar en titt i Örnbergs 'Svenska ättartal' (nr 13, sid 1) där det finns en sammanställning av smedsläkten Falk från Motala. Böckerna finns på flera bibliotek. Jag härstammar från denna släkt men har inte skrivit in alla ättlingar i min forskning. Skulle du hitta någon koppling får du gärna höra av dig.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna