ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fisk  (läst 942 gånger)

2001-01-08, 14:37
läst 942 gånger

Utloggad Henrik Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 110
  • Senast inloggad: 2021-02-28, 20:56
    • Visa profil
    • www.ahsk.se
Ulf!
 
Fisk är en smedsläkt, men förstår inte var namnet kommer ifrån. En Anders Fisk flyttade 1790 från Mo socken till Stömne Bruk i Stavnäs. Han var född 1764, men jag kan inte hitta honom i födelseboken från Glava där han var född.  
 
MVH Henrik Johansson

2001-01-13, 21:46
Svar #1

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3749
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:38
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Anders finns till skillnad från Nils och Olof Fisk, som tidsmässigt skulle kunna vara bröder, inte med på Smedskivan. Där finns f ö också en Per Andersson Fisk från Mo vid samma tid.
Ev. har jag däremot någon enstaka annan uppgift om Anders.
Det är dock en annan smedsläkt Fisk jag forskar på i första hand.
Det finns alltså flera, och olika orsaker till namnet. Men i ditt fall hette släkten från början Fulfisk, vilket sedan kortades ner, kanske för att det lät bättre. Möjligen är Fulfisk i sin tur en försvenskning av något utländskt namn.
Ulf Berggren

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna