ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Glaude  (läst 900 gånger)

2005-02-20, 20:19
läst 900 gånger

Anne Winter

Känner någon till Maria Mårtendotter Glaude, född i Sverige. Gifte sig med Jören Crohns ca 1685.
Flyttade till Finland bla Tavastehus/Borgå  och kom tillbaka till Sverige efter sin makes död 1698 eller 1708 som Finsk flykting under stora ofreden.Tacksam att få hjälp..

2005-02-21, 15:53
Svar #1

Kerstin Thölix

Jag har bland mina anor en Katarina Glandt ( i dödslängden Glaude). Hon  är gift med Gabriel Herlin och avlider i Nurmijärvi den 17.9 1734. Gabriel var kornett vid Västgöta tre- och femmänningsregemente. Löjtnant där 26.8 1709 ryttmästare 13.2 1710. Deltog i slaget vid Helsingborg 1710. Avled 22.5 1713. De hade sönerna Erik Johan och Gabriel som båda flyttade över till Finland. Katarina dog hos sin yngste son i största fattigdom . Upppgifterna hämtade ur Ingegerd Lunden Cronströms Släktbok Ny följd.
Men tyvärr vet jag inget mer om Katarina eller var hon kom ifrån.
 
MVH Kerstin

2005-02-21, 20:41
Svar #2

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Kan ju länka till Genos där det står en del om detta också.
 
Om detta verkligen bör ligga under Vallonsläkter låter jag vara osagt (därför får rubriken stå kvar som den gör nu tills vidare..)

2005-02-23, 21:52
Svar #3

Anne Winter

Tack Kerstin och Peter för svaren..
Har du vetskap om var Gabriel Herlin och Katarina Glandt vigdes eller födelseort för GH?
Jag försöker leta efter födelseort och föräldrar till Maria Mårtensdotter Glaude....
Tack för genos länken men det ger inte mer än att Maria Mårtensdotter är född i Sverige,man kan kanske misstänka att hon träffade Jören Crohns i Stockholm pga att han var sk Gardesmusikant i Stockholm...

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna