ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gouffrich  (läst 881 gånger)

1999-05-24, 21:14
läst 881 gånger

Erika Gouffrich

Jag är ingift i en familj med namnet Gouffrich men tyvärr så vet vi väldigt lite om var släkten kommer ifrån. Vi vet att det ska vara ett vallonnamn och det längsta vi kan gå tillbaka är till min mans farfar Karl-Erik Gouffrich som dog 1974. Tyvärr så bröts banden mellan honom och hans son väldigt tidigt så vi vet inte mycket.
 
Är det någon som  vet mer? Vad vi har hört så kan han ha jobbat i Karlskogatrakten. Han invandrade troligen tillsammans med sin mor innan första världskriget.

1999-05-24, 22:00
Svar #1

Utloggad Stig Geber

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1302
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 17:51
    • Visa profil
Erika!
Gouffrich kan mycket väl vara ett vallonnamn, men det vi normalt menar med vallonnamn i Sverige är de som härstammar från de släkter som värvades hit i början av 1600-talet.  
I ditt fall gäller de normala källorna. Om Du inte vet var Karl-Erik dog föreslår jag att Du tittar på Sveriges Dödbok som finns på CD på många bibliotek. Där bör Du kunna hitta honom och kanske också hans födelseort. Om inte, tag kontakt pastorsexpedition på den ort som anges som dödsort. Sedan kanske Du kan få hjälp att gå vidare.
Hälsningar Stig Geber

1999-05-29, 22:05
Svar #2

Ingrid Bergström

Kan det vara den Karl-Erik Goffrick, som dog 1973-04-18 i Sankt Göran, Stockholm, gift 1962 (Sveriges dödbok)? I så fall är han född i Gustav Vasa, Stockholm, 1909-10-28 och finns med också i rotemansarkivet på Söderskivan. Där står han som ensamt barn och bor på barnhemmet Södemannagatan 47 1920-23.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna