ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gullberg  (läst 1999 gånger)

2009-12-07, 04:17
läst 1999 gånger

Utloggad Hans-Christer Edborg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2009-12-26, 15:19
    • Visa profil
Svar till Anna Nyquist (Anny02)
Det förefaller riktigt som du fått svar av Ulf Bergren att ännu ingen tycks ha lyckats finna namnet på föräldrarna till Anders Jansson Gullberg som är född i Amnehärad 1730 26/4.  
Den som på nätet förefaller ge mest information kring detta är Lars-Göran Nipe  
http://www.familjennipe.se/mammahtml/0001/225.htm#751
Men, vid ett telefonsamtal med Anders Elofsson hade han för sig att sett en uppgift om fadern som Jan och då född något av de första åren på 1700-talet (kanske 1702?). Anders Elofsson har delar av smedsläkten Gullberg här: http://www.elofsson.ws/evy/default.html
 
Lars-Göran Nipe nämner om Anders Jansson Gullberg att Han föddes i Amnehärad med far Johan,vid hammaren på Älvroten, Södra Råda. Detta är för mig en väldigt intressant uppgift eftersom min far ofta nämnde att smedsläkten Gullberg var av vallonsk härkomst och att de tog sig släktnamnet Gullberg efter platsen Gullspång. (Eventuellt kan han ha nämnt att Gullspång skulle varit deras första anhalt i Sverige, men det kan även vara en efterkonstruktion i mitt huvud).  
 
Men Älvroten, Södra Råda, och Amnehärad pekar ut just den plats där orten Gullspång idag är belägen och min far kan ha burit släkthistorien korrekt. Älvroten torde vara den rote (område) som är belägen vid Gullspångsälven och hammaren tolkar jag inte som en plats utan som den vattendrivna hammarsmedja som i gamla tider fanns vid fallen. Långt senare tog Gullspångs kraftbolag över med sin kraftfulla utbyggnad och spåren får nog sökas i kartor och gamla bilder.  
 
Så man bör vara observant på att det inte är helt säkert att tidigare släktled bar namnet Gullberg, det kan även vara ett osvenskt namn. Jag vill också minnas att i smedskivan 3 så skriver inte prästen släktnamnet Gullberg utan använder sig av patronymikon även för dem (Har sett uppgifter på att prästerna många gånger var ovilliga att använda släktnamn, åtminstone vid husförhören). Tyvärr får jag inte igång min smedskiva nu för att kunna kontrollera & citera, så det finns starka skäl för mig att skaffa Smedskivan 6 - kanske kan vi hjälpas åt alla Gullbergforskare att finna ut om vallonledet stämmer. Jag har nu hört det styrkas från tre helt oberoende led i släkten och det vore retfullt om vi inte kan finna ut leden tillbaka.  
 
Kanske kan Smedskivan 6 med systern Stina (Kristina?), född där 1735 12/3, ge en ledtråd eller så blir det att om möjligt söka i Bergsmansarkiven, för hammarsmidet var nog inget som fick pågå okontrollerat ens på den tiden?  
 
Jag stammar själv till Gullbergsläkten via min farmor Maria Julia Gullberg f. 1872-06-30 i Undenäs församling (gift med Carl Henning Jacobsson Edborg). Hennes far var hammarsmedmäster Adam Petter Gullberg, född 1832-12-25 (flera uppgifter på exakt datum), Lidefors bruk, Nysund socken, Örebro län  
Han gifte sig 1865-06-24 med Johanna Sofia Jansdotter, född 1838-10-11 i Visnum (S). Pigan Maria Persdotter i Blomsterhult var mor till Johanna Sofia Jansdotter, dottern född oäkta 1838-10-11 i Visnum (S)  
Adam Petters far var Mästersven, Mäster Jan Gullberg, född 1799-04-06, Krontorps bruk, Visnum socken, Värmlands län  
gift med Sara Lena Bengtsdotter, född 1795-10-02, Gisslegård, Visnum socken, Värmlands län.  
 
Adam Petter Gullberg kom till Forsviks bruk den 1 november 1865 från Rudskoga (S). Hustrun kom dit den 7 november 1865 från Kristinehamn. De flyttade med äldste sonen från Forsviks bruk till Fredriksfors bruk (=Sätra bruk), Undenäs församling, den 6 nov 1867. Familjen lämnade Fredriksfors bruk i oktober 1872, då de flyttade till Karlskoga (troligen, svårtytt).  
Vidare att Maria Julia Gullberg var född på Sätra bruk i Undenäs socken. Hon hade tre äldre bröder födda i Undenäs socken också.  
1866-10-29 KARL JOHAN, född på FORSVIKS BRUK (avled efter något år vid Fredriksfors Bruk)  
1868-11-08 ADAM VILHELM, född på SÄTRA BRUK  
1871-01-06 KARL JOHAN, född på SÄTRA BRUK  
[Uppgifter om Forsvik & Fredriksfors från Rune Johansson via gästboken på http://www.undenas.se
Adam Wilhelm Gullberg blev predikant och riksdagsman http://sv.wikipedia.org/wiki/Wilhelm_Gullberg
 
I Folkräkningen 1880 så bor Adam Vilhem tillsammans med familjen i Degerfors bruk i Karlskoga moderförsamling
Adam Petter Gullberg född 1832 i Visnum Värmlands län Smältvalsare  
Johanna Sofia Jansdotter född 1838 i Visnum
Adam Vilhelm född 1868 i Undesnäs Skaraborgs län
Maria Julia född 1872 i Undesnäs Skarabors län
Anna Beata född 1874 i Karlskoga Örebro län
Selma Sofia född 1877 i Karlskoga  
Karl Samuel född 1879 i karlskoga
 
I folkräkningen 1890 så bor familjen fortfarande kvar i Degerfors bruk,menb fadern nämns inte så man får väl tro att han avlidit. Johanna Sofia bor fortfarande kvar i Degerfors bruk i Folkräkningen 1900 tillsammans med dottern Selma Sofia (Selma blev barnmorska i Kristinehamn).  
 
I Folkräkningen 1900 så har Adam Vilhelm flyttat till 13:de Roten nr 177 i Göteborgs gustavi. Han har blivit predikant och gift sig med Julia Paulina Peterson född 1878 i Lundby Göteborgs och Bohuslän. De har dottern Eva Paulina född 1899 i Göteborgs Domkyrkoförsamling. Där bor då också Adam Vilhelms syster Anna Beata Gullberg född 1874
 
Eva Paulina föds den 18 april 1899 som dotter till predikanten Adam Vilhelm Gullberg född 8/11 1868 och hans hustru Julia Paulina Peterson född 21/3 1878. De bor då på 15R 270.(Uppgifter från Kerstin Thölix ).  
 
Anna, är jag för nyfiken om jag frågar i vilket led av Gullbergsläkten du själv har anknytning?

2009-12-07, 07:43
Svar #1

Utloggad Anna Nyquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 105
  • Senast inloggad: 2010-04-13, 08:24
    • Visa profil
Hej Hans-Christer
Jag söker min mans rötter och de har tagit en lustig vändning eftersom vi nu bor två mil från Amnehärads socken och min man jobbar där. Det finns en mening i allt ;)
Tack för all information.
Anna
PS) man ska inte sitta uppe på nätterna och göra sådant, man ska sova då

2018-08-19, 05:38
Svar #2

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Lustigt att jag inte sett någonstans på nätet att någon skrivit om identifieringen av Anders Gullbergs och systern Stinas barndomsfamilj redan i Amnehärads husförhörslängd 1735-41. Det är åtminstone med på smedskivan på senare år. Så vi kan ju åtminstone lägga till handlingarna även någonstans på nätet att föräldrarna heter Johan Jakobsson och Annika NN.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna