ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hallgren  (läst 913 gånger)

1999-02-03, 00:00
läst 913 gånger

Sädbom

Hej !
 
Jag forskar i Hallgren, ja jag har just börjat på denna släkt då jag i ett namnregister såg att detta var en smedsläkt.
 
Värmland
Västmanland
Kopparberg
är intressant område...
 
 
Mvh

1999-02-10, 21:12
Svar #1

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3750
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 14:11
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Uppgifterna om smedsläkten Hallgren kommer från SMED-databasen, där det finns åtminstone två personer med det namnet. Om Madeleine Raftö läser det här kan hon kolla vilket område de är ifrån och svara. Annars kontaktar jag henne och ber henne skriva  här.
Ulf Berggren

1999-03-17, 12:48
Svar #2

Olov Moëll

Hej! Min mormors morfar hette Wilhelm Hallgren, född 1816. Arbetade under 1830-talet som bruksingenjör på Christinefors bruk i Vitsand, Värmland. Kyrkböckerna är svårlästa. Intresserad av information om någon känner till honom.
MVH
olov.moell@swipnet.se

2005-07-24, 23:33
Svar #3

Utloggad Britt-Marie Jedmo

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 158
  • Senast inloggad: 2009-08-26, 16:34
    • Visa profil
Hallgren är inte bara ett smedsnamn, utan också ett gammalt soldatnamn. Mina ana, Anders Petter Svensson, fick namnet Hallgren, då han blev soldat i Kållands kompani i början på 1880-talet.  
mvh
Britt-Marie Jedmo

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna