ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hammarlund  (läst 689 gånger)

2004-10-28, 00:35
läst 689 gånger

Utloggad Elizabeth Nolfalk-Jorwén

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 22:58
    • Visa profil
Hej,
söker uppgifter om min fm mf f Gustaf Adolf Hammarlund, f 1841 i Värna (E). Hans tidigare namn var Andersson. Enl hfl står han omnämnd dels som mästersven, dels som smältare. Jag har uppgifter om att han 1900 bodde med sin familj i Svedvi (Hallstahammar), och det är från denna tid jag gärna vill ha uppgifter.  
mvh
Eliza

2009-08-24, 23:51
Svar #1

Utloggad Lotta Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2023-12-14, 08:46
    • Visa profil
Hejsan! Ser att det är länge sedan du skrev här, men jag har en person med namnet Hammarlund, Anders Hammarlund, han var Tullförvaltare i Askersund. Född i Hammar 1744.
Har hans fru och barn, men längre har ja inte kommit.
MvH Lotta
/Lotta Andersson

2009-08-25, 00:25
Svar #2

Utloggad Elizabeth Nolfalk-Jorwén

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 22:58
    • Visa profil
Hej Lotta,
ja, det var allt ett tag sedan jag lade ut den här efterlysningen ... Sedan dess har jag kommit en bra bit och fått klarhet i mångt och mycket om min ana.  
 
Tack ändå för att du svarade  men tyvärr har våra anor ingen sammankoppling. Min ana började kalla sig Hammarlund först omkring 1865, förmodligen för att han arbetade inom järnverk.... Tidigare hette han Jansson (inte Andersson som jag skrev 2004..)
 
Lycka till med finnandet av fler anor till din Hammarlund!
 
//Eliza

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna