ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hennin  (läst 994 gånger)

2006-05-12, 14:28
läst 994 gånger

karin helin

hej alla lärda!! jag hoppas att det är någon som kanske vet OM det finns en koppling mellan namnet Hennin och Helin, och Om detta namn härstammar från valloner?? tacksam för svar?! vänligen Karin Helin/östenstaf

2006-05-12, 23:30
Svar #1

Utloggad Stig Geber

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1302
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 17:51
    • Visa profil
Karin!
 
Helin är en gammal smedsläkt. Den är känd sedan början av 1700-talet i By i Dalarna. Se smedskivan. Någon koppling till vallonsläkten Hennin (Henning) känner jag inte till.
 
Hälsningar
Stig Geber

2006-05-13, 10:17
Svar #2

karin helin

Tack Stig, jag läste nämligen ett inlägg på vallonsidan, av Jonas Palm och han drog en paralell till just Helin och jag har sökt med ljus och lyckta efter mina anfäder med detta namn i Tierp ,Tolfta Västland Hedesunda men de är spårlöst försvunna ,min ana Erik Helin född 1848 och kolare  i bredbäck Tierp och hans hustru Anna Brita Bergqvist född 1848 enl svb 1890  men dessa personer är borta... har gjort en förfrågan vid uppsala landsarkiv och väntar fortfarande på svar däeifrån, Tack  till dej ,då jag kan sluta att leta bakifrån,,, ha det gott karin helin

2006-05-13, 10:21
Svar #3

karin helin

En sak till,, jag har ej tillgång till smedsskivan men vet du var jag kan köpa denna skiva? ,tror att jag ska titta in i By ,darlarna (på Genline ) de kan ju ha flyttat ut hit till tierp,, karin

2006-05-13, 22:31
Svar #4

Utloggad Stig Geber

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1302
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 17:51
    • Visa profil
Karin!
 
Smedskivan finns hos Föreningen för Smedssläktforskning http://www.genealogi.se/smed/
 
Hälsningar
Stig Geber

2006-05-14, 16:27
Svar #5

karin helin

tack Stig , jag ska genast kika på deras utbud! och tack för tipset och för all din hjälp. ha det gott karin helin-östenstaf

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna