ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hulphert  (läst 776 gånger)

1999-12-06, 19:39
läst 776 gånger

Utloggad Fredrik Derefeldt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1028
  • Senast inloggad: 2023-09-25, 12:41
    • Visa profil
Någon som känner till något om släkten Hulphert:s ursrpung?
 
Finns några Hulphert under 1700-talet i Lindesberg.
 
Bl.a.  
Jan Gropp, f 1736 i Lindesberg
h Sara Brita Hulphert, f 1744 i Lindesberg.
 
Mvh
Fredrik

1999-12-07, 16:32
Svar #1

Utloggad Gudrun Dahl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 167
  • Senast inloggad: 2016-01-19, 07:48
    • Visa profil
Hej Fredrik, titta under Övriga Släkter så hittar du en diskussion om Hilpher(t)/Hülphers vilket torde vara samma släkt

1999-12-07, 16:41
Svar #2

Utloggad Fredrik Derefeldt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1028
  • Senast inloggad: 2023-09-25, 12:41
    • Visa profil
Hej Gun!
 
Jodå...det stämmer...pratade med Stefan Simander igår kväll om bl.a. detta. Så nu vet jag också att hon ovan heter Isaksdotter.
 
Mvh
Fredrik

2011-08-03, 12:31
Svar #3

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Stålsmeden Reinhold Hilperts ättlingar och släkt startade jag en diskussion om under övriga släkter 1999 som fortfarande pågår där, se:  
 
 
 
Den ligger bra där, eftersom att de grenar som kallar sig Hülphers utvecklas tidigt till en tjänstemanna- och prästsläkt. De grenar som kallar sig Hilp(h)er(t) eller Hilfer(t) stannar i regel betydligt längre inom smedsyrken av olika slag, även om de också till slut, oftast långt senare, också går över i andra yrken.
 
I mina första inlägg där angav jag (en smula förvirrande kanske) dessutom alla olika stavningsvarianter som jag sett eller antog att namnet gett upphov till, vilka ibland satt myror i huvudet på forskare som stött på dessa olika namnformer för samma släkt. Men sedan dess har åtminstone dessa tre nya stavningar dykt upp i forskningarna på sistone: HILFWERT, HYLFÄRT och HILBERT.
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna