ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lambinon (de Fléron)  (läst 1064 gånger)

2011-11-15, 12:09
läst 1064 gånger

Utloggad Maria Menninga

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2014-12-11, 11:51
    • Visa profil
En av mina anor var Pierre Lambinon, gift med Susanna de Fineman. Han ska också ha varit förvaltare av Flögfors bruk 1639-1641.  
Någonstans (var?) har jag läst om Pierre Lambinon d.ä., plus att det i vigselregister går att läsa att Pierres far hette Piron (ibland skrivet Pierre).
 
Via släktforskare som forskat i belgiska släkten Lambinon och de Geer har man funnit en Piron Lambinon, som bara försvinner från Fléron till Dordrecht 1587 och senare försvinner han även från Dordrecht. Man misstänker på goda grunder att han flyttade till Sverige ca 1630, troligen till Norrköping. Det är helt blankt när det gäller övriga familjeband. Samma sak gäller hans bröder Thomas och Leonard Lambinon.
 
Finns det någon här som vet något mer om Piron Lambinon i Sverige? Vem var han gift med? Vilka funktioner hade han i Sverige? Barn? Var bodde han? Bodde han kanske inte i Sverige, trots allt? Alla pusselbitar är välkomna!

2011-11-20, 17:10
Svar #1

Utloggad Erland de Flon

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 83
  • Senast inloggad: 2023-02-11, 11:23
    • Visa profil
Hej Maria,
 
Jag har klippt ur lite av mina uppgifter om P Lambinon.
 
En person, som ofta förekom tillsammans med släkterna de Flon, de Besche, och de Try var: Pierre (Petter) Lambinon: Grytgöls hammare köptes 1652 av Pierre (Petter) Lambinon. Han hade kommit till Sverige från Dordrecht för att träda i Louis De Geers tjänst såsom bokhållare under åren 1631-1633 tjänstgjorde han i Finspång. Efter en kortare visit i hemlandet återvände han i De Geers tjänst från och med 1642 vistades han huvudsakligen i Östergötland tydligen arbetade han på att skapa en egen position såsom affärsman. Den 24 september avlade han borgared inför magistraten. Han ämnade etablera sig som handelsman vid Hällestad. Hans löftesmän var Gillis Jacobsson de Besche, bryggerichef mm vid Holmens bruk, samt Henrik de Try snidverkmästare vid samma företag, nyvorden bryggare och borgare samtidigt med Lambinon.
Källa:Norrköpings historia 2, tiden 1568-1655, av B. Helmfrid och S. Kraft
 
Constans de Flon medverkar som dopvittne under åren 1651-1652 se källan
sid 565; 1651-11-01 Peter (Pierre), Lambinon (han var handlande i Norrköping, ägare av Grytgöls bruk och egendom, gift med Susanna Fineman. Peter Lambinon avsomnade i Hällestad 1681-03-22, hans lik fördes till Norrköping den 28 mars.)  
Källa:Norrköpings S:t Olai C:1
 
Knappt hade borgmästaren Nils Andersson jordats (1655-12-09), förrän hans främsta avundsmän igångsatte en rättslig aktion mot hans skyddslingar, Olof och Anders. Såsom åklagare uppträdde - förutom Olof Töresson - Pierre Lambinon samt Gillis de Flons måg, borgaren och handelsmannen Jacob Kijl i Norrköping.
Källa: Norrköpings Historia II, av B. Helmfrid och S. Kraft
 
mvh Erland

2011-11-21, 14:13
Svar #2

Utloggad Maria Menninga

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2014-12-11, 11:51
    • Visa profil
Hej Erland!
 
Tack för klippen, det här var intressant information. Länkarna med de Flon, de Besche och de Try var nya för mig, och ger rätt mycket nytt kött på benen. Jag har i de vallonska registrerna noterat att ett antal de Flons har gift sig med Lambinons. Det har dock inte varit några sådana band i min direkta släktlinje, så jag har inte gått in på hur mycket de två släktena hade tillsammans. Men, nu med de här klippen du gav så känns det lite extra spännande att även läsa in mig på familjen de Flon.
 
vänliga hälsningar,
Maria

2013-01-23, 15:33
Svar #3

Utloggad Maria Menninga

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2014-12-11, 11:51
    • Visa profil
Erland,  
Har du förresten sett på cercle de historique de Fleron - där det går att hitta rätt mycket information om Flerons invånare (äktenskap, födde osv) från generationerna före och samtida med våra stamfäder, som kom till Sverige? Där, men även i Dordrechts stadsarkiv (tillgängligt på nätet) finns en hel del info.
mvh,
Maria

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna