ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Le Grand  (läst 3321 gånger)

2004-11-25, 08:32
läst 3321 gånger

Utloggad Yrsa Blomkvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2008-04-08, 19:10
    • Visa profil
Hej! Känner någon till någonting om denna släkt? Borde vara en vallonsläkt, eller hur, att döma av namnet?
Yrsa

2004-11-25, 12:01
Svar #1

Utloggad Åke Bjurström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 10:23
    • Visa profil
Hej Yrsa
 
Om du söker på vallonsläkter De Grad så finns det en hänvisning där till ett samtal jag förde med en amerikansk tjej. De Grad är tydligen en avknoppning från Le Grand.
 
Mvh Åke

2004-11-25, 22:14
Svar #2

Utloggad Bengt Bengtsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 206
  • Senast inloggad: 2020-04-02, 18:55
    • Visa profil
Le Grand fanns i Kalmar fram till 1970-talet. I gömmorna har jag lite mer om dem så jag återkommer när jag hittat lite mer.
Släkten fanns dels som gästgivare och dels som godsägare.
Systrarna Le Grand på Skälby Kungsgård i Kalmars utkant tillverkade de utsöktaste av alla korvar - Skälbykorv respektibe Kalmarkorv. De fanns i alla fall förr att köpa även i Östermalmshallarna i Stockholm. De tillverkas fortfarande fast i annan regi eftersom de båda ogifta systrarna dog på 1970-talet.

2004-11-26, 21:23
Svar #3

Utloggad Yrsa Blomkvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2008-04-08, 19:10
    • Visa profil
Stort Tack, Åke och Bengt!
Intressant! Jag tar gärna emot vad som finns om denna släkt!  
Yrsa i Frankrike

2005-10-23, 15:16
Svar #4

Utloggad Tima Hallberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Yrsa! Jag är inne och försöker hitta lite om min egen släkt och min mans när jag fick se ditt mail. Min svärmors farmor Maria Le Grand är född Le Grand och bodde på Hoby Kulle i Bräkne hoby i Blekinge hon dog 1949 tror jag.Hon gifte sig med en Ernst Boelyn Brandt och fick 2 barn, Ragnar Brandt och Maj-britt .Hon behöll sitt flick namn Maria Le Grand.
Systrarna Le Grand ska vara släkt med Maria, för jag vet att de ville ge en efterlevande släkting sitt arv men kunde inte hitta några trots efterlysningar, Ragnar Brandt visste att han var släkt med systrarna men de hade inte haft någon kontakt och han ville inte ta kontakt för att han skulle få ärva dessa damer. Mina upplysningar kommer från min man och min svärmor som minnen från hennes far Ragnar. Jag skulle bli jätte glad om du hade någon information om denna släkt. Mvh Tima

2005-10-24, 08:51
Svar #5

Utloggad Yrsa Blomkvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2008-04-08, 19:10
    • Visa profil
Hej Tina!
Ledsen att jag inte vet ett dugg om denna släkt annat än att min kusin var ingift i den. Ville veta om det var en vallonsläkt eller inte - vilket min kusin gissade.
Tyvärr har han avlidit i år och jag har ingen kontakt alls med hans familj - trots ihärdiga försök!
Så jag är jätteledsen - jag kan inte hjälpa dig!
Ha det bra - alla ni trevliga och hjälpsamma släktforskare!  
Yrsa i Frankrike

2005-12-21, 13:31
Svar #6

Dan Nilsson

HEJ!
 
Min mormors morfar var Vilhelm le Grand som drev stadshotellet i Kalmar. Hans far som hette Joseph eller Louis (jag är lite osäker) var bland annat instrumentbyggare och är begravd i Lund. Farfadern Joseph le Grand invandrade i början på 1800-talet och kom från en ort som skall heta Brandart i franska Flandern. Han var gift med Deci van Damme de Givis. Han skall ha varit chef för kungens får när han sedan kom till Sverige. Antagligen i samband med att Carl XIV Johan anlände till Sverige. Allt enligt min mormors mor Alma Ericsson (född le Grand). Namnet skall stavas med litet l och stort G. Det skulle kunna vara samma släkt eftersom det ju finns en Kalmar anknytning. Som jag tolkar det skall inte denna släkt räknas som valloner.

2007-01-22, 01:48
Svar #7

Dan Nilsson

HEJ!
Jag kompetterar mina tidigare uppgifter och rättar de fel jag skrev förra gången.  
1. Johannes Wilhelm le Grand, född 1836, död 1901 gift med Anna Christine Wickström, född 1834, död 1908.
Hans fader hette  
2. Josef le Grand, var fårcheffer och instrumentmakare, född 1800 i Brandart, franska flandern och död 1870 i Lund. Han var gift med  
3. Anna Maria Rosengren.  
Hans fader hette  
4. Josef le Grand, född 1764 i Brandart, franska flandern och död 1859. Han var gift med  
5. Diesi damme de Givis, född 1768.  
 
Wilhelm ska ha haft en bror som var godsägare i Bräkne-Hoby men vad han hette har jag inte några uppgifter om.

2007-01-25, 17:53
Svar #8

Carl le Grand

Hej!
Era inlägg är mycket facinerande eftersom jag vet mycket lite om min släkt. Jag vet att min anfader hette Joseph (eller Josef) och invandrade med sin hustru i början av 1800-talet. Jag hörde att han varit sergeant i Napoleon-krigen. Min släkt hade ett gods i Bräkne-Hoby och födde bl.a. upp hästar (troligtsvis var han bror till Wilhelm?).  
Någon gång i slutet av 1800-talet brann stallen upp och min farfarsfar (?) gick i konkurs. Detta var uppenbarligen en katastrof för min släkt.
Min farfar hetter Carl le Grand (som jag). Han blev stins i Nora och fick 3 pojkar - Harald, Gösta och Knut. Jag och min syster är barn till Knut. Harald som var ingenjör i Bofors fick två flickor och Gösta som blev landsfiskal i Tranemo fick en flicka. Tyvärr är Haral, Gösta och Knut döda nu. Jag minns att vi besökte systrarna le Grand i Kalmar då jag var barn. Min pappa var släkt med dem men jag vet inte exakt hur.
Hälsningar
Carl le Grand

2007-02-23, 01:33
Svar #9

Dan Nilsson

Hej! Det här hittade jag i index över svenska fiolbyggare.  
Le Grand, I.J.
Lund
1800-1869
 
Boken heter Svensk Fiolbyggarkonst och är skriven av Bengt Nilsson.
 
Dessutom hittade jag en bild på systrarna le Grand på Skälby gård.  
 
http://klmfoto.kalmarlansmuseum.se/sof_imgs/klm_wo294.jpg
 
Det står också att släkten le Grand var en av de sista som arrenderade gården (numera är den en 4h-gård.

2007-09-19, 21:57
Svar #10

timalisan

Hej Dan och Carl!
 
Min svärmors farmor heter Maria Le Grand och bodde på Hoby kulle eller gård, så ni är släkt till min man, vad kul att hitta er här! Som ni ser så har jag skrivit ett tidigare anbytar forum. Min mans morfar Ragnar var släkt med damerna på skälby gård i Kalmar, de sökte visst sina släktingar men Ragnar ville inte ge sig tillkänna då han inte träffat dem tidigare, de ville visst hitta släkten så de kunde föra sitt arv vidare i släkten, men han tyckte det kändes fel!
 
Hör gärna av er om ni har några frågor eller om ni kanske vill ge oss mer info om släkten, det hade varit jätte roligt!
 
Mvh Tima

2008-01-16, 21:17
Svar #11

Utloggad Helene Assarsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 203
  • Senast inloggad: 2023-06-23, 21:59
    • Visa profil
Hej!
Enligt uppgifter som jag fått från Blekingearkivet var Adam August le Grand Gästgivare i Hoby under åren omkring 1860-1895 då han gick i konkurs, vad som hänt honom sedan vet jag inte men jag vill väldigt gärna se foton på Gästgiveriet och honom eller hans systrar. Det finns tydligen ingen som forskat om Gästgivare i Blekinge så jag gör just nu ett försök att hitta de som funnits. Adam var född i Sandby (Malmöhus län)1831 och flyttade till Hoby omkring 1860. Adams fader hette Jaques Josef le Grand och vad jag har kunnat läsa i DDSS kom han från Brabant. Han gifte sig med Annette Fahlberg och det fanns 5 barn Gerda, Carl, August, Claesine, Marie Elise. På Danska demografiska databasen finns också en del med namnet le Grand men med tillägg de Thoranne.
Med vänlig hälsning
Helene Assarsson

2008-01-19, 11:21
Svar #12

Utloggad Roland Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 360
  • Senast inloggad: 2017-07-24, 16:26
    • Visa profil
Till Carl le Grand.
Jag läste inläggen ovan och drog mig till minnes att det fanns en polismästare i Oskarshamn som hette  
le Grand.
Enligt Sveriges Befolkning 1970 fanns det följande:
 
1907-06-13
Le Grand, Carl Gösta
Blåbärsstigen
572 00  Oskarshamn
Född 13/6 1907 i Nora stadsförs (Örebro län, Västmanland).
Enl. Dödboken avled han 1997-06-05 i Oskarshamn.
 
1917-10-21
Le Grand, Ingrid Maria Elisabet
Född 21/10 1917 i Ängelholm (Kristianstads län, Skåne). Avled 1998-10-18 i Oskarshamn.
 
1946-07-02
Le Grand, Eva Annette
Född 2/7 1946 i Vasa (Göteborgs och Bohus län, Västergötland).
 
Mvh
Roland
 
(Meddelandet ändrat av serren den 19 januari, 2008)
 
(Meddelandet ändrat av serren den 19 januari, 2008)

2020-10-06, 12:24
Svar #13

Utloggad Jonas De Grade

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2020-10-09, 12:21
    • Visa profil

Hej Alla!
Är nyfiken på kopplingen mellan släkten Le Grand och De Grade, såg in en annan äldre tråd att De Grade är en avknoppning och jag vill självklart veta mer om detta.
Ser även på Vallon5 skivan att dom nämns som Le Grand(De grade)
Någon som vet hur och när denna avknoppning gjordes och varför?
Mvh
Jonas De Grade

2023-06-19, 22:48
Svar #14

Utloggad Ben Hedenberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 307
  • Senast inloggad: 2024-02-25, 15:38
    • Visa profil
Hösten 1959 reste min mor över till USA tillsammans med Knut Le Grand och ett 70 tal affärsmän, för att studera den då moderna detaljhandeln. [/size]På bilden ser man Gert Hillman, Marianne Hedenberg och Knut le Grand sedan de passerat  passkontrollen på Torslanda.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna