ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Losing  (läst 871 gånger)

2009-03-14, 16:06
läst 871 gånger

Utloggad Gunilla Brolund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 13:13
    • Visa profil
Hej,
 
Jag håller på att undersöka en av grenarna i mitt skånska anträd, och letar efter föräldrarna till en Hanna Andersdotter, född 26/4 1779. Enligt Hfl i Stångby 1836-44 föddes hon i Grevie. Jag har letat i Grevie, i Mellangrevie och Östra Grevie utan att hitta henne. Men så via Familysearch upptäckte jag att det finns en smed Anders Losing i Anderslöv, som detta datum får en dotter Hanna. Så naturligtvis måste jag kolla upp denna möjliga ledtråd, hur klen tråden än är.
 
Jag hittar en smedgesäll ifrån Örtofta, (M), Anders Losing, som 12/11 1769 gifter sig i Gislöv, (M) med möllaredottern på nr 34 i Gislöv Catharina Maria Hansdotter. Och så födelsenotisen för dottern Hanna i Anderslöv, det är allt hittills.
 
Det som ändå gör det intressant för mig, är att bland dopvittnena för Hannas två äldsta barn fanns en smed med (Hannas man var f ö skomakare) - Bengt Möller. Så kanske?
 
Finns det någon som vet något om den skånske smeden Anders Losing?
 
Tacksam för alla ledtrådar.
 
Hälsningar,
Gunilla

2009-03-14, 17:51
Svar #1

Utloggad Gunilla Brolund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 13:13
    • Visa profil
Hej,
 
Hittade en uppgift som ökar chansen att min Hanna är dotter till Anders Losing. I Hfl Igelösa 1807-08 AI:1 sid 10 står hon som född i Markie. Och i födelsenotisen för Anders Losings dotter står att Anders är från Markie.
 
Äntligen, efter alla dessa år ... så kanske ....
 
Glada hälsningar,
Gunilla

2022-04-26, 14:16
Svar #2

Utloggad Kim Lindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 191
  • Senast inloggad: 2024-03-04, 17:01
    • Visa profil
Hej! Anders Losings änka gifter om sig med smeden Bengt Möller, så du har säkert hittat rätt. Jag letar själv efter Losings födelse/härkomst. Har du något att dela med dig av? Jag såg din notis med alla storartade dopvittnen och tyckte det var mycket märkligt. I de övriga barnens FB finns inga speciella vittnen vad jag kan se. Vet du vem Jöns Gram är? En Margareta Faddersdotter från Svedala bar ett av barnen, det är nog det hetaste spåret jag har. Chatarina Marias föräldrar (Anders Losings hustu) är Möllaren Hans Nilsson d. 1758 och Bengta Mallena Jönsdotter från Gislöv.


Vänligen Kim

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna