ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Malmborg  (läst 1015 gånger)

2002-08-27, 00:11
läst 1015 gånger

Utloggad Dan Rosenberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Någon som är släkt med eller känner till smedmästaren Ola Malmborg ifrån Östra Grevie, norr om Trelleborg i Skåne?
 
Han föddes 1795 i Östra Grevie.
 
Med vänlig hälsning
 
Dan Rosenberg
dan.rosenberg@spray.se

2002-08-31, 19:08
Svar #1

Ann-Christin Larsson

Hej Dan!
 
I min forskning av min mans släkt förekommer en Malmborg. Men årtalen är tidigare och jag har inte forskat vidare på hennes sida så jag vet inte om de är av samma släkt. Men jag kan ändå ge dig det jag har så får du själv undersöka vidare.
 
Följande familj har jag hittat i Helsingborgs stadsförsamling, AI:10, 2/3, sid. 54:
 
Smedmästare
Hans Sjöborg, f. ca 1766, levde i Helsingborgs stad (M)
 
Gift med:
Ingri Olasdotter Malmborg, f. ca 1766, levde i Helsingborgs stad.
 
Av hennes efternamn tyder jag det till att hennes far bör ha hetat Ola Malmborg.
Eftersom hon var gift med en smed kan man väl ana att hon, så att säga, har gift sig inom skrået, och att hon själv kom från en smedfamilj.
 
Barn:
Anna Petronella Sjöborg, f. 16 april 1788 i Betteberga, Helsingborgs stadsförsamling (M)
Benedicta Sjöborg, f. 1790 i Helsingborgs stadsförsamling (M)
Jöns Peter Sjöborg, f. 1791 i Helsingborgs stadsförsamling (M)
Johanna Sjöborg, f. 16 dec. 1793 i Helsingborgs stadsförsamling (M)
Gustava Sjöborg, f. 21 april 1796 i Helsingborgs stadsförsamling (M)
 
I husförhörslängen 1798 kan man läsa att familjen levde i Helsingborg nr. 220 och både Hans och Ingri var 32 år gamla. Där står också upptaget en änka, fru Johanna Hultsröm, 50 år (vet ej om det är mannens eller kvinnas gamla mor). 1798 hade Mästersmeden Hans Sjöborg tre lärlingar: Carl Månsson, 20 år, Lars och Anders Pettersson 17 resp. 16 år gamla.  
Jag hittar inte en enda Malmborg bland barnens faddra men däremot en hel del Sjöborg. Då får jag en tanke om att kanske det var så att Sjöborgs-släkten befann sig i eller i närheten av Helsingborg, medan Malmorgarna inte var från trakten och förmodligen hade betydligt längre väg att resa.
 
Nåja, som sagt, jag kanske är helt ute å cyklar, men...varsågod.
 
Hittar du något samband mellan din Malmborg och min Ingri så hör av dig.
 
Vänliga hälsn/Anki

2002-08-31, 20:27
Svar #2

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Anki och Dan, tyvärr kan jag inte hjälpa er vad gäller Ola Malmborg. Däremot bör Anki låna boken Helsingborgs historia del VI:1. Där hittar du flera generationer bakåt från Hans Sjöborg. Han var född 1764 16/4 och fadern var klensmeden Magnus Sjöborg och modern Lucia Bonde. Även farfadern var smed. Släkten Kockum kommer in på ett hörn också.  
 
Ingen Malmborg finns i personregistret, så det verkar som Ingri kommer någon annanstans ifrån.

2002-09-01, 09:34
Svar #3

Ann-Christin Larsson

Anders
Tusen tack för upplysningen. Vet du var jag kan få tag i boken? Du skriver låna, går den att fjärrlåna, har du gjort det?
hälsn/Anki

2002-09-01, 10:27
Svar #4

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Anki
 
Jag äger boken. Den är av referenskaraktär, så det kan nog vara problem att fjärrlåna den, och den finns säkert bara på välsorterade bibliotek!
 
Jag lägger in grunduppgifterna i mitt program och skickar en antavla till dig. Det gäller inte Malmborg så det passar inte här. Det ansluter till min egen forskning i Allerum och även borta i Oderljunga, så det blir fler personer än vad som finns i boken.

2002-09-01, 15:06
Svar #5

Björn Stockman

Hej!
Jag har en Bengt Malmborg (skräddare) född 1778 i Holm (N) och död i Falkenberg 1841.
G?ft 1:a ??? med Margareta Sellgren
2. 1805 m Anna Maria Stabeck.
Kan denne Bengt ha anknytning till smedsläkten?
 
Mvh Björn Stockman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna