ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Narf  (läst 2624 gånger)

1999-02-23, 09:31
läst 2624 gånger

Utloggad Thomas Sjöndin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 169
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 16:37
    • Visa profil
Undrar om smedsläkten Narf finns utredd. En mästersmed Johan Narf f. 1730 kommer enl Sv. Släktreg. Hassela från Ljusnarsberg. I Ljusnarsberg lär också Narfgården ligga. Vet någon var, mera exakt?
mvh/Thomas

1999-06-30, 12:07
Svar #1

Anna Tägtström

Jag har en anfader som heter Johan Narf född ca 1740 och död 3 mars 1791 i Franshammar, Hassela.
Han var mästersmed vid Franshammars Bruk och kom
dit 1782 från Strömbacka Bruk. Fadern hette Johan Pehrsson Narf och modern Brita Andersdotter. De skall samtliga ha kommit från Kopparberg. Johan Narf var gift med Catharina Andersdotter 1732-13/1 1813. De hade 6 barn, 5 döttrar och 1 son. Jag härstammar från dottern Anna 1772. Jag är också intresserad av vart släkten Narf kan härstamma ifrån och är tacksam för alla upplysningar. MVH// anna

1999-07-01, 00:51
Svar #2

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2704
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 08:07
    • Visa profil
Smeden Johan Narfs dotter Anna Maria föddes 1771 11/6 i Ljusnedal, Härjedalen.

1999-08-06, 19:56
Svar #3

Jonas Kuschner

Narf i Ljusnarsberg.
 
Jag påbörjade en gång för flera år sedan (i mitten av 1980-talet) en undersökning av släkten Narf från Ljusnarsberg. Ljusnarsberg ligger i Västerås stift, så kyrkböckerna börjar redan under 1600-talets tidigare del och det är inte svårt att finna släkten Narf på Narfgården där. Torsten Berglund delgav mig också vissa excerpter och gjorde mig uppmärksam på Bergsjordeboken, som jag själv tidigare inte var bekant med. Domböckerna har inte alls utnyttjats och skulle säkert kunna ge betydande bidrag.
 
Följande uppgifter härrör ur dessa gamla och ej kontrollerade anteckningar, men gör inte anspråk på att återspegla allt vad som kan utvinnas ens ur hittills använda källor. Uppgifterna bör naturligtvis inte heller utan vidare godtagas utan en noggrannare kontroll av primärkällorna. Det skulle vara roligt om någon kunde komplettera denna genealogi och meddelar resultatet här i Anbytarforum.
 
Avkomlingarna till den från Ljusnarsberg till Hälsingland överflyttade smeden Johan Persson Narf återfinns i Sveriges släktregister, volymerna för Hassela och Bergsjö resp. Bjuråker, som dock innehåller en del felaktiga data och dessutom blandar samman ett par olika personer. Endast ifråga om den första generationen efter flytten från Ljusnarsberg har jag kontrollerat vissa uppgifter i kyrkböckerna. Dessa uppgifter återfinns nedan. Det torde dock knappast råda tvivel om att även uppgifter om de senare generationerna kan vara i behov av kontroll.
 
 
[color=0000ff]I. Ur ett par källor[/color]
 
I Ljusnarsberg AI:1, hfl. 1708-1721 (återgett enl. odat. brev från Torsten B.) finns en anteckning om att I volymen ha införts noticer om de olika gårdarnes bebyggare under 1600-talet, dödsfall, födelser, giftermål...
 
Narfgården fol. 9
 
Johan Jansson
Ho Magreta
Son Johan 1721 sjuk
 
Pehr Ersson Narff
Hust: Kierstin
Son Johan
 
(övriga namn överstrukna och oläsliga)
 
(Antecknat vid sidan av:)
 
Hans Matsson Narf
levde 1642
Eric Hansson Narf
dog 1679
Lars Ersson i Narfgård
måst sågat benet av sig 1697
Eric Ersson Narf  
dog 1711 66 år
 
 
Ur Bergskollegii arkiv, Huvudarkivet, G:6 (Bergsjordebok över Nya Kopparberget 1781), RA, 30:
 
Narfgården  Eric Öhman (No 260) på Laxbro
 
Eric Hansson med tillnamnet Narf, förmodat den samme  som åren 1660 och 61 dref 2ne, men alla följande allenasten 4de part dog 1679 fast dess namn ej förswinner utur Past:längden och Sohnen Eric Erssons inkommer, förrän efter 1685. I dennes ställe skrifwes åter 1698 Per Erss. Narf. Sedan han några år gjordt Gr: Dagswercken för Finnmanstorp. Han dog 1735 och Sohnen Jan Persson försatte denna egendomen i gäld, att den år 1749 geck bort till rådm. Westéen i Arboga.
 
 
[color=0000ff]II. Tabeller[/color]
 
Det går säkert att finna fler belägg för den ovan omnämnde Hans Matsson Narfoch kanske även att komma ytterligare ett par generationer ytterligare bakåt. Jag börjar dock här med sonen. Observera att namnformerna inte nödvändigtvis överensstämmer med dem i samtida källor, där namnen ofta anges med antingen patronymikon eller tillnamn, snarare än med bådadera - detta har diskuterats i annat sammanhang här i Anbytarforum. Jag är vidare i vissa fall osäker på om de datum jag har antecknat är död el. begravningsdatum.
 
 
Tabell 1
 
Erik Hansson Narf, d. 1679 16/3 i Ljusnarsberg. Bergsman på Narfgården, Heden, Ljusnarsberg. G. där 1648 19/11 m. Marlin Eriksdotter (morgongåva 30 RD och en hedersklänning).
 
Söner:
 
Erik, d. 1711, bergsman. Se tabell 2.
Hans, döpt 1652 22/2 i Ljusnarsberg.
Matthias, döpt 1654 8/1 i Ljusnarsberg.
 
 
Tabell 2  
(från tabell 1)
 
Erik Ersson Narf, d. 1711 25/6 i Ljusnarsberg. Bergsman på Narfgården. Kanske den Erik Ersson på Heden som gifte sig 1675 22 P Trinit (15/11) m. Kerstin Eriksdotter.
 
Barn:
 
Per, d. 1735, bergsman. Se tabell 3.
Malin (Magdalena), f. 1688 6/1 i Ljusnarsberg, d. 1755 23/2. Se bouppt. 1755/1/1:411, SSA.
Erik, kolarbonde. Se tabell 6.
Christina, d. 1755 9/2 (tydligen i Sthlm) som änka efter hökaren Olof Ekebom. Se bouppt. 1755/1/1:394, SSA.
Anmärkning: Endast det maskinskrivna registret till Sthlms bouppteckningar har här konsulterats, ej själva boupptreckningarna.
 
 
Tabell 3  
(från tabell 2)
 
Per Ersson Narf, d. 1735. Bergsman på Narfgården. G. 1710 13/11 i Ljusnarsberg m. Kerstin Larsdotter från Gunnarstorp, f. 1681 Dnca Sexages. i Ljusnarsberg, d. (bg.?) där 1737 22/7, dotter till Lars Larsson i Gunnarstorp.
 
Barn (Ljusnarsberg AI:3, hfl. 1730-47):
 
Jan, f. 1712, mästersmed. Se tabell 4
Anna
Lars
Erik
Anders
 
 
Tabell 4  
(från tabell 3)
 
Johan (Jan) Persson Narf, f. 1712 19/2 i Ljusnarsberg, försatte Narfgården i gäld (se ovan) och flyttade från Ljusnarsberg. Enligt Sveriges släktregister, Hassela och Bergsjö, tabell 14A1, var han kolare och bosatt i Sörgimma, Bjuråker, dit han inflyttat 1751. Han var en tid mästersmed vid Vifors bruk i Hamrånge, och 1770-75 vid Ljusnedals bruk (E. Alfred Jansson, Ljusnedals bruks krönika, Klippan 1958, s. 94). G. m. Brita Andersdotter, f. 1715 6/9 i Ljusnarsberg, dotter till mästersmeden Anders Carlsson och Elisabeth Johansdotter.
 
Jag har inte E. Alfred Janssons bok framför mig och är osäker på vad som däri egentligen står och om det i själva verket kan vara sonen som åsyftas.
 
I Sveriges släktregister förekommer Johan Persson Narf såväl i Hassela och Bergsjö-delen som i Bjuråkersdelen. Han uppges där vara född 1708, hustrun 1709. Sönerna Johan (vars födelsedag jag saknar anteckning om) och Anders uppges där vara födda 1730 och 1733, vilket i det senare fallet alldeles säkert är felaktigt och i det förra osannolikt med tanke på moderns verkliga ålder (f. 1715).  
 
I Ljusnarsberg AI:4, hfl. 1748-52, 30, räknas familjen upp med åldersangivelser:
Johan Persson Narf, 38
hustru Brita, 35
sonen Anders, 11
sonen Jan, 9
dottren Brita, 4
sonen Eric, 1
 
Med 1748 som utgångspunkt överensstämmer barnens ålder med konstaterade födelsedata ur födelseböckerna. Sonen Jan (Johan) tycks dock ej vara äldst såsom uppges i Sveriges släktregister, utan ett par år yngre än sonen Anders. Anna Tägtströms uppgift (ovan) att han skulle vara född ca. 1740 är alltså troligen riktig och en ny kontroll av födelseböckerna skulle kanske bekräfta honom såsom född 1739 eller 1740. (Föräldrarnas åldersskillnad stämmer, men de tycks med samma år som utgångspunkt vara ett par år för gamla. En kontroll av hfl. skulle kanske ge vid handen att dessa siffror är senare ditskrivna.)
 
Barn:
 
Anders, f. 1737 29/11 i Ljusnarsberg, d. 1801, kolare. Se tabell 5.
Johan, f. trol. 1739-40 (se ovan). Mästersmed vid Franshammars bruk, Hassela, d. 1791 3/3 (enl. Sveriges släktregister, Hassela och Bergsjö, 14A2).
Kerstin, f. 1741 18/9 i Ljusnarsberg.
Elisabeth, f. 1742 30/10 i Ljusnarsberg.
Brigitta, f. 1744 4/6 i Ljusnarsberg.
Erik, f. 1748 18/3 i Ljusnarsberg.
Carl, f. 1752 18/10 i Bjuråker
Per, f. 1755 29/3 i Bjuråker
 
Den av Karl Göran Eriksson ovan omnämnda Anna Maria, f. 1771 11/6 i Ljusnedal, är ej omnämnd i genealogin i Sveriges släktregister. Fadern är väl den yngre Johan Narf, såvida inte Johan Persson Narf har blivit änkling och gift om sig.  
 
Jag har inga uppgifter om sonen Johan Narfs barn och avkomlingar utöver vad som finns i nämnda volymer av Sveriges släktregister, ej heller om övriga barn. Endast ifråga om sonen Anders har jag själv kontrollerat (men alltså ej dubbelkollat) uppgifterna i kyrkböckerna, varför han upptas under följande tabell.
 
 
Tabell 5  
(från tabell 4)
 
Anders Jansson Narf, f. 1737 29/11 i Ljusnarsberg, d. 1801 21/3 i Hassela. Han kallas Anders Narf i vigselboken, där han omnämns såsom boende i Strömbacka, och Anders Jansson (Johansson) i födelseböckerna, där han kallas kolare. I Sveriges släktregister har han felaktigt identifierats med en annan Anders Johansson, kolare vid Strömbacka bruk (Hassela o. Bergsjö 14A3, Bjuråker 20F3), men återfinns i själva verket i Hassela o. Bergsjö, tabell 9R1, där han uppges vara landbonde på brukshemmanet Nordanbro. G. 1761 24/6 i Bjuråker m. Margeta Danielsdotter på Furuberg(et), f. 1740 17/7 i Bjuråker (döpt i Hassela kyrka 20/7), d. 1815 29/11 i Hassela, dotter till bonden Daniel Ersson och Gölin Persdotter.
 
Barn (ur Bjuråkers FB):
 
Brita, f. 1762 12/7 i Bjuråker.
Daniel, f. 1764 22//3 i Bjuråker.
Johan, f. 1766 10/10 i Bjuråker.
Gölin, f. 1769 29/1 i Bjuråker.
Margareta, f. 1777 23/4. (Jag har ingen anteckning ur födelseboken rörande yngsta barnet.)
 
För dessa barns giften och avkomlingar hänvisas till nämnda vol. av Sveriges släktregister.
 
 
Tabell 6  
(från tabell 2)
 
Erik Eriksson Narf, kolarbonde vid Ulriksbergs hytta. (Omn. i bouppteckningar efter systrarna Christina och Magdalena, se ovan, tabell 2.)
 
Dotter (omn. i fastern Magdalenas bouppt., se anmärkning till tabell 2):
 
Christina Eriksdotter Narf, förlovad med handelsbetjänten Anders Lundhein.

2000-05-03, 13:06
Svar #4

Utloggad Johan Bengtsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Narfgården ligger i sydöstra delen av Kopparberg (nära Bångbro). Om man åker in södra infarten mot Kopparberg från väg 60 så står en skylt ner mot vänster omgående. Då jag åkte förbi förra sommaren verkade det vara ett ridcenter el dyl.

2000-05-13, 16:41
Svar #5

Göran Fredriksson

Jag kan göra följande komplettering utifrån domboken 1709 20/2 och kyrkböckerna.
 
Erik Hansson Narfs son Erik Eriksson Narf gifte sig 1682 8/10 i Ljusnarsberg med Margareta Knutsdotter och som barn omnämns Kerstin född (döpt) 1683 10/3, Malin född (döpt) 1688 6/1, Erik Eriksson Narf och Knut Eriksson i Narfgården. Om de barn som Jonas Kuschner nämner kommer från ett tidigare gifte har jag inte kontrollerat.
 
Margareta Knutsdotter var död 1709 och dotter till min stamfader, bergsmannen och nämndemannen Knut Johansson i Norra Björkberget, som dog (begravd) 1706 8/4 96 år gammal.  
Knut Johansson gifte sig 1652 7/11 i Ljusnarsberg med Kerstin Larsdotter död (begravd) 1700 21/5 67 år gammal.
Kerstin Larsdotter var dotter till bergsmannen Lars Olofsson i Hälsingegården, Ljusnarsberg och han kom ifrån Hälsingland och dog 1655 i Ljusnarsberg.
 
Mvh  
Göran Fredriksson

2000-05-13, 21:12
Svar #6

Jonas Kuschner

Sånär som på Per (i min uppställning) och Knut (som Göran nämner men jag saknar) överensstämmer ju faktiskt barnens namn (Kerstin/Kristina, Malin och Erik).  
 
Jag börjar dock undra om Per Eriksson Narf verkligen är son till Erik Eriksson Narf, vilket jag ovan har gjort honom till (utan att jag egentligen har några belägg för detta). Per skulle i själva verket kunna vara bror till Erik Eriksson Narf och alltså ytterligare en son till Erik Hansson Narf (tab. 1).

2000-05-16, 18:54
Svar #7

Göran Fredriksson

Här är ytterligare komplettering beträffande Erik Eriksson Narfs familj:
 
Erik Eriksson Narfs son Erik föddes 1692 24/4 på Heden. Hustrun Margareta Knutsdotter var född cirka 1655 i Norra Björkberg och begravdes 1698 17/7 tillsammans med dottern Brita, som var född 1696 8/4 på Heden.  
 
Mvh  
Göran Fredriksson

2003-07-12, 00:21
Svar #8

Owe Loodh

Är jag ute och cyklar?
Vad jag kommer ihåg från vår senaste kusinträff (13 år sedan) så fick jag veta att några i släkten funderade på att ta tillbaka sitt gamla släktnamn som enligt muntliga källor skulle vara Narf Denne narf  Var enligt nämnda källor Skräddare.. men när jag nu av en tillfällighet kollade namnet Narf så får man veta att det skulle vara en smed flyttad från Västmanland till Hassela och bosatt sig på Franshammarsbruk i Hassela.  (Franshammars/Hassela kollektivet i dag?)Orsaken till att jag frågar här är det att namnet Narf stämmer och att jag är född på en adress som börjar med Franshammar Box xxx vilket ligger bara ca 1 km från kolletivet som i sin tur ligger ca. 1 km från min fars föräldrahem  som jag med säkerhet vet att min farfars far bebodde.
Om det kan vara till någon hjälp så tog min Far åter det gamla gårdsnamnet Byggars Från postens tidigare  franshammar någonting När han tog över gården när min farfar avled.
 Mera hjälp är att min far i dag är 68 år om det kan vara någon hjälp att räkna generationer.
Min enkla fråga är:
Är dom omnämda mina förfäder?
 
MVH Owe Lood/Loodh

2003-07-12, 12:57
Svar #9

Jonas Kuschner

Hej! Jag kan inte på stående fot tala om huruvida dessa Narfar är dina förfäder, men det verkar väl inte omöjligt och du kan lätt ta reda på det.
 
Eftersom din far är född i Hassela kan du antagligen återfinna honom i den volym av Sveriges släktregister som handlar om Hassela och Bergsjö, och till vilken jag hänvisat ovan (tydligare bibliografiska uppgifter: K. J. Nilson, Sveriges släktregister : släkthistorisk samling från Bergsjö (x 3) och Hassela (x 15) socknar inom Gävleborgs län. Uppsala 1965). Den finns i många bibliotek och du kan hitta den i den nationella bibliotekskatalogen Libris här. Där kan du sedan följa hans förfäder generation för generation.  
 
De muntliga uppgifter som du har hört bygger kanske inte på någon obruten tradition utan på att något haft tillgång till just denna bok. (Många muntliga traditioner har den karaktären.) Var varsam med att släktregister-volymerna inte alltid är pålitliga, vilket Narf-släktens tidiga generationer vid kontroll mot kyrkböckerna visade sig vara ett exempel på. Hälsingeforskaren Urban Sikeborg har skrivit en artikel (som finns att läsa här) om de källkritiska problemen med Sveriges släktregister - och notera att även om Urban främst skriver om problemen med att använda dessa volymer för äldre tid, påpekar han att det finns felaktigheter och luckor även beträffande senare perioder).

2006-01-27, 21:41
Svar #10

Utloggad Helene Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 89
  • Senast inloggad: 2023-01-31, 18:55
    • Visa profil
Hej, jag läste alla inlägg om efternmnet Narf.Min mormor hette Nerf och hennes far hette :Erik Seth Nerf född:1871-10-16 i Åtvid förs i Östergötland och han var gift med Hilma Kristina Oloffson född i Norrköpings Borg Född: 1869-12-09 Min mormor är född i Norrköpings Östra Eneby förs född: 1906-03-24 och hon skulle vara kusin med Sangrid Nerf skådespelerska från Stockholm.Jag letar febrilt på Erik Seth Nerf för att få veta vad hans föräldrar hette och vart efternamnet Nerf kommer ifrån.MVH Helene

2006-10-30, 21:22
Svar #11

Helen Svensson

Hej.
Jag släktforskar på Erik Seth Nerf född 1871 i Åtvid.Hans far hette,Salomon Nerv född 1836 i Åtvid.Sen letar jag efter hans far Jöns Nerf ,Grenadier, född 1804 i Kättilstad.Vad jag ser så står efternamnen olika, Nerf, Nerv, Narf, även på vissa av barnen.Dom har visst skrivit fel i kyrkböckerna.Kan Jöns Nerf vara son till nån Narf, jag läste på denna sida?Mvh Helen

2006-10-31, 14:00
Svar #12

Utloggad Lasse Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1163
  • Senast inloggad: 2021-01-22, 23:49
    • Visa profil
Hej Helen!
Det finns en Jöns f,1804-05-13 i Rumpebo och döpt-20 far Petter Jönsson och mor Kristina (Stina) Samuelsdotter,uppgifterna kommer ifrån födelseboken. Enl.hfl 1812-16 Rumpebo,Kättilstad så var fadern f,1775 och modern 1781 och båda i Kättilstad.
 
Hälsningar Lasse Andersson Norrköping.

2007-04-28, 23:41
Svar #13

Utloggad Erik Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 397
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 13:07
    • Visa profil
    • www.pennapensel.se
NARF  
 
Har släkten Narf finskt påbrå eller är de möjligtvis valloner? Jag undrar eftersom det i just Ljusnarsberg finns invandrare med just nämnda ursprung.  
 
Med vänliga hälsningar,  
Erik Andersson  
erske@msn.com

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna