ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Pansar  (läst 888 gånger)

2004-01-09, 16:16
läst 888 gånger

Sara Wikstrand

Hej!
Jag söker info om min morfars morfars mor, Anna Pansar, samt hennes man. Vet ej vad han heter.
Min morfars morfar hette Anders Gustaf Carlsson och var född den 8 januari 1855 i trakten av Nässjö. I Hans bibel står det att han konfirmerades i Björsäters kyrka den 12 juni 1870.
Vet också att de var många bröder, varav en hette Anton. En syster hette Sofie.
Efter vad vi hört var de valloner, men jag är osäker med tanke på namnet.
Anders gifte sig sedermera med Betty som ska ha hetat Breguet eller Fische (mkt osäker på stavningen). Även hon påstås vara vallon. Men jag skrier denna fråga här eftersom jag inte sett dessa namn bland vallonerna.
Är det någon som vet något om dessa personer eller kan tipsa mig om hur jag ska gå till väga?
Tack på förhand!
Sara Wikstrand

2004-01-09, 17:25
Svar #1

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej Sara,
 
Försökte hitta något via folkräkningarna men det gick inte. Det enklaste är kanske om du vet var din morfars mor heter och var hon är född. Då kan man söka bakåt på henne.
 
Lena

2004-01-11, 16:11
Svar #2

Sara Wikstrand

Tack!
Har nyligen börjat se bakåt i min släkt och har ingen rutin på metoder.
Jag vet inte när Hulda var född. Bara att hon hette Hulda Maria Carlsson, sedan tog hon namnet Gustafsson och gifte sig senare Johansson. Det vi vet är datan ovan på morfadern.  
Min morfar hette Herman Gustaf Ferdinand Gustafsson och var född den 13 februari 1906 i Bromma eller Sundbyberg. Hans pappa hette Herman Herou, men min morfar var ett oäkta barn och Herman Herou var gift och bodde i Gävle. Därmed växte min morfar upp med sin mormor och morfar, Anders och Betty, i Bromma.
Ska kolla upp alla papper, men vidare tips mottages naturligtvis tacksamt!
Sara!

2004-01-11, 20:33
Svar #3

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej Sara,
 
Om du går in på Rötters förstasida så finns det där en ruta för nybörjare. Läs där, du kommer att få många bra förslag på nur du ska börja.

2004-01-11, 22:10
Svar #4

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21973
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:48
    • Visa profil
Sara,
med de osäkra uppgifter du har om de tidigare generationerna bör du börja nysta i den ände där du har kända fakta, d v s din morfars födelse 1906-02-13. Han var född i Bromma enligt Sv dödbok (avled i Hässelby 1996-09-01).
 
Bromma församlings födelsebok ger dig klara besked om åtminstone modern. I församlingsboken bör finnas uppgifter om både henne och sonen, och även om hennes föräldrar - om det stämmer att de bodde där.  
 
Kyrkböckerna kan finnas i Stockholms stadsarkiv i dag - en överföring från pastorsexpeditonerna till de regionala arkiven pågår just över hela landet. Ring pastorsexp i Bromma 08-564 355 00 eller Stadsarkivet 08-508 283 00.
 
Mvh/Maud
Hälsar vänligen
Maud

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna