ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Parment  (läst 4962 gånger)

1999-06-27, 21:30
läst 4962 gånger

Utloggad Kjell Lindblom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 739
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:05
    • Visa profil
Antiphas Parment, son till Jonas Parment och Barbara Ruth, döps 24/7 1698 i Njurunda. Han blir sedermera borgmästare och gifter sig med Maria Raje 22/8 1732 (bröllopsvers på KB).
 
Var blir han borgmästare och hur länge lever han? Fick han några barn?

1999-06-28, 01:05
Svar #1

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Anifas (inte Antiphas) Parment var borgmästare i Kristinestad i Finland och verkade 1744-59 som häradshövding på Åland. Han dog barnlös 1768 i Sonröda, Saltvik socken på Åland. Jag har noterat följande om honom: Son till Jonas Parment, arrendator av Galtströms bruk 1689-1703, och hans hustru Barbro Anifasdotter Rousseau, vilka båda var av vallonsläkt (se Kjell Lindblom, Vallonsläkter under 1600-talet, del II, sid. 145). Han blev student i Uppsala 1717, då han inskrevs vid Medelpado-jämtländska nationen. I Matrikel öfver i Upsala studerande norrlänningar 1595-1889 (Stockholm 1890) uppges han vara född i Medelpad och att han senare blev kanslist i justitierevisionen. - Anifas Parment var häradshövding på Åland 1744-59. Militärdomare i Österbotten och Fredrikshamn, borgmästare i Kristinestad, riksdagsman. Under Parments domaretid, 1748, besöktes Åland av amiral Tersmeden, som skulle mönstra båtsmanskompanierna. Han fick ta in hos kronobefallningsman Daniel Mansnerus, som då bodde på hemmanet nr 5 (Norrgård) i Jomala by, varvid Tersmeden mötte och gästade ståndspersoner på Åland under ett animerat sällskapsliv. Han åt även middag hos häradshövding Parment, som bodde i byn endast ett par mouskuettskott ifrån. Tersmeden antecknar att Parment då var en gammal man och hade det ganska tyst. Han fick hos domaren en nätt middag, godt öl och brännvin, men intet vin. De senare uppgifterna är hämtade ur artikeln Jomala gård, domarsäte i Ålands domsaga av Erik Bertell (tryckt i: Festskrift tillägnad Matts Dreijer, Mariehamn 1981), som i sin tur hänvisar till Amiral Carl Tersmedens memoarer, del 4 (1912). Hustrun Maria Raje nämns i Sunds födelsebok när assessoren h: herr Anifas Parment, dess fru Maria Raje stod faddrar åt skolmästarens lille son som döptes till Anifas. I makens bouppteckning (1769) är hennes namn svårläst, kanske Raije.

1999-06-28, 08:39
Svar #2

Utloggad Kjell Lindblom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 739
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:05
    • Visa profil
Hej Håkan!
 
Tack för snabbt och fylligt svar på min förfrågan. Låt mig samtidigt rätta mig själv i din referens till boken.
Faderns hustru heter Barbara Aniphaedotter Ruth och är dotter till tullnären i Stockholm Anifas Ruta. Deras vigsel sker i oktober 1688 (bröllopsvers på KB). Hon tillhör inte släkten Rousseau, som ibland stavas Rosot, vilket ledde mig till en förhastad slutsats.
Släkten Ruth eller Ruta torde inte vara en vallonsläkt. Så var det rättat.
 
Hälsningar Kjell

1999-06-28, 10:01
Svar #3

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Hoppsan! Den uppgiften har gjort att jag i den nya upplagan av Släktforskarförbundets namnlista har angett namnet Anifas vara franskt (vallonskt), vilket alltså också torde vara en förhastad slutsats. Har du någon aning om varifrån tullnären Anifas Ruta kommer och varifrån han kan ha fått sitt namn?

1999-06-29, 07:31
Svar #4

Utloggad Kjell Lindblom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 739
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:05
    • Visa profil
Namnet Anifas är mycket ovanligt, t o m så ovanligt att det inte står i Svensk uppslagsbok. Jag har bara stött på det en gång och det gäller denne Anifas Parment. Här måste vi nog tillkalla etymologisk expertis.
Om tullnärens bakgrund har jag inte mer att meddela än att hans hustru (icke namngiven) begravs i rådman Jacob Barckmans grav 4/12 1664 i Nicolai fs i Stockholm (Register över Nicolai församlings döda 1627-80 på SSA)

2000-01-30, 19:53
Svar #5

Utloggad Christina Glaeser

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2020-05-16, 18:23
    • Visa profil
Hej Kjell och Håkan !
 
Har namnet Parment något att göra med familjen Lemoine ?
Jag tänker på de olika stavningar som förekom när det gäller Pierre Lemoine i Finspång (kontrakt 29.4.1624) Bla fanns ju stavningen Perlamant.
 
Med vänlig hälsning
 
CHRISTINA GLAESER
chrisglaeser@hotmail.com

2000-01-31, 20:40
Svar #6

Utloggad Kjell Lindblom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 739
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:05
    • Visa profil
Hej Christina!
 
Parment har så långt jag kan se inte något samband med Lemoine eller den gren av släkten, som ibland kom att kallas Parlamant (av Perlemängh, dvs Pierre le Moine). Se Parment resp Lemoine i mina böcker.
 
Mvh Kjell

2003-02-28, 11:04
Svar #7

kristian wendt

betr aanifas parment
Kjell lindblom och håkan skogsjö äre de 2 namn jag har högst på listan för information om valloner.
Jag stammar från Abraham Parment på Eds bruk men har förskt täcka alla Parmen förr att se släktskap.
Alla i Norrland samt de flesta i Stockolm stammar från bruksinspektorn Galtström Jonas gift med Barbara(Barbro) Ruuth (lite olika stavning)
Familjen lär komma från kusten norrut och namnet skall kunna härledas till en geografisk beteckning-. Dessa har sonen Aniphas(stavning enligt kyrkboken) som slutar som häradshövding på Åland(landshövding).
Beträffar kyrkböckerna i Galtström synes det viktigt för kollegor släktforskare att noter vad som står på försättsbladet till det som presenteras som böcker över födda,gifta och afledna.upprättad in majo 1752 af Johan Hamberg, xx Brukspredikant. Om man betänker att brukspredikanten rekonstruerar kyrkböcker från 1679 skall man inte förvåna sig över att släktforskaren C-E. Vester från Vasa
kan fastställa( han jämför notiser för vcalloner i Finland med notiser för samma personer ) att dopdata har halkat efter 9 år.Jag hara försökt korrigera med 9 år men då bryter stora oredan ut.
Detta har fastställts av Erik Löfgren det gamla Niurunda
Anifas gifte sig 26.2.1730 i Uleåborg med Catharina Uhlander som dog 17.6. samma år.
Gifte i 2.o med Maria Ray? som han tager nattvard med 1732. Båda finns noterade som faddrar, var för sig, i Galtström. Anifas kallades av Stockholm till att sitta till doms över generalerna Buddenbrock och Lewenhaupt, vilka båda dömdes till döden. Detta kan säkert vara anledningen till att Anifas inte återvände till Kristinestad vars borgmästertjänst han inte uppgivit. Hans tjänst uppehölls av tullnären Lars Schepper och sedan Jonas Arozell( Svenska Riksdaagens borgarstånd 11719 - 1866, Persaonhistorisk Tidskrift, Kristinestads historia
Har någon av er upplysning över Maria Jacobsdotter Parment från Wästmanland som i Galtström gifter sig(1680, Niurunda kyrkobok) med Jonas Pärsson.Enl familjemedlemmar till Sjölund i Niurunda gifte sig en dotter till Jonas Parment,
 Maria med klockaren i Åh och blir ddärmed stammoder till Åhströmmare, Quitslundare och Sjölundare.Det är möjligt att detta är legitimt fall att lägga 9 år till kyrkböckerna.
F.ö. driver  ett par Parmentare omkring,vilka jag inte kan finna anknytning till, båda på Nävekvarn, en hette Nicolas.
Sundsvallssläkten spårar ur för mig i och med att Jonas Parment född 1738 flyttar till Myhre.Hans son Jakob född 1777 bör vara stamfader
hälsning   Kristian Wendt

2003-03-01, 19:51
Svar #8

kristian wendt

Håkan Skogsjö
Aniphas köper 1760 gården Sonnröda av Stockholms borgmästare Gustaf Johan Ruth. Morbror till Aniphas ?
Kristian Wendt

2003-08-08, 11:51
Svar #9

Utloggad Harri Blomberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 285
  • Senast inloggad: 2013-02-28, 15:08
    • Visa profil
    • gotala.blogg.se
I Ulrika Eleonora kyrka (gamla kyrkan) i Kristinestad finns tvenne målade minnestexter, sakristians text lyder:
”A(nno) 1736 blef thetta Gudz Hus illuminerat, tå warande Kyrckoherde höglärde Herr Eric Sand / Borgmästarn Högachtad Herr Aniphas Parment, Cominist: och Pädag: Wällärde Herr Olaus Tunaeus / KyrckoRåd och Föreståndare Herr Hans Berg, Kyrckowärd Herr Hans Uddman.” (Den sista radens mittparti har i samband med fönstrets uppförstoring förnyats på det bågformigt svängda foderbrädet.) (1)
 

Till vänster en ljuskrona med 24 armar, köpt 1738 för stamboksmedel. Namnet Aniph. Parment är ingraverat på kulan. (2)
 
I den nya kyrkan finns fyra mässingskronor, från år 1722, 1738, 1741 och 1766. Ursprungligen har de hängt i den gamla kyrkan, som idag endast har kvar en av trä, förfärdigad eller reparerad 1767. Av dessa är den nästäldsta inköpt 1738 för stamboksmedel då bland annat Aniph. Parment var borgmästare meddelar den ingraverade texten på kulan. (3)
 
Nå, vad har ”Kristinestads historia I” att berätta om honom? Följande stycken citeras:
 
”Aniphas Parment (var borgmästare åren) 1730-1744. Född i Medelpad 1697, student i Uppsala. Auditör vid Österbottens regemente. Var en begåvad och framstående jurist - hans förmåga skall ha varit högt uppskattad i vida kretsar. Medan Lilla ofreden pågick, begav han sig till riksdagen i Stockholm. Han invaldes i den ”utomordentliga” kommission som fick i uppdrag att sitta till doms över de olyckliga generalerna (Henrik Magnus) von Buddenbrock och (Charles Emil) Lewenhaupt ( - de dömdes som känt till döden - ). Parment återvände inte till Finland förrän fred slutits och riksdagen hemförlovats. Under hans frånvaro sköttes borgmästartjänsten först av den åldrige tullnären Lars Schepper, därefter av rådmannen Johan Arosell. Parment blev häradshövding på Åland 1744. Fick assessors titel 1760 och avled 12.12.1769. Hustru hette Maria Raijt.” (4)
 
”Vi får räkna med att det varit si och så med närvaron på rådstugan i Kristinestad. För Aniphas Parment, som var med vid riksdagen 1742 och återvände först efter fredsslutet 1743 vikarierade den åldrige tullnären Lars Schepper (till febr. 1743), därefter under två månader rådman Johan Arosell.” (5)
 
Riksdagsmannen Aniphas Parment från Kristinestad, tar upp vägfrågor gällande sin hemstads uppland på riksdagen 1731. (6)
 
Borgmästare Aniphas Parment representerade Kristinestad vid riksdagarna i Stockholm 1731, 1734 och 1742. (7)
 
Om Aniphas Parment vid riksdagen 1742-1743. (8)
 
”Innan borgmästare Parment i början av augusti 1742 avreste till riksdagen i Stockholm, påminde han magistraten om behovet att nedlägga stadens arkiv i dess uppbördskista, färdig att genast sändas till Sverige, om någon farlighet skulle förekomma. Man borde även tänka på kyrkoegendomens räddande och se till att stadens gevär och ammunition blev bragta i säkerhet. Något senare beslöts, att varje borgare skulle behålla ett gevär och vid påkommande farlighet bevara det bäst han kunde. Krutförrådet nedgrävdes och blev sålunda räddat. Borgerskapets eller gardets fana sändes till Sverige. Före utgången av augusti månad hade stadens invånare överfört det värdefullaste av sin lösegendom, också brännvinspannorna. Utom borgmästare Parment sökte åtskilliga, inalles 11 personer, sin tillflykt på andra sidan havet. Bland dessa var rådman Johan Sevalin och postmästare Berger, barnfödda i Sverige, och två tullskrivare.” (9)
 
Åter omnämns Aniphas Parments tid som borgmästare. Det som är nytt är följande:
”Utförde jämte Närpes-prosten Carlborg bänkindelning för Lappfjärds kyrka. Ansåg år 1738, att bara Sideby och Skaftung borde få idka seglation.” (10)
 
Vikarierande borgmästarna under Aniphas Parments frånfälle omnämns, bland annat framkommer det att Johan Arosell var fältväbel och stadsnotarie. (11)  
 
1) Jokipii 1984, sidan 365.
2) Ibid, sidan 402.
3) Ibid, sidan 403.
4) Ibid, sidorna 526-527.
5) Ibid, sidorna 530-531.
6) Ibid, sidorna 575-576.
7) Ibid, sidan 586.
8) Ibid, sidorna 588-589.
9) Ibid, sidorna 592-593.
10) Ibid, sidan 605.
11) Ibid, sidan 607.
 
Källa: Mauno Jokipii (Red.) - ”Kristinestads historia I” - Vasa 1984.

2012-01-13, 11:39
Svar #10

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Christoffer Parment/Perment var omkring 1728 krigskommissarie i Stockholm, men blev före 1735 uppsyningsman vid skeppsvarvet i Karlskrona. Han var gift med Catharina Kråka.
 
I ett arvsärende rörande prosten Lars Kråka, som behandlades vid Skytts häradsrätt 1728, verkar han skriva sig Perment, men i Det A:o 1729 Florerande Swerige står han som Parment, likaså i den följande volymen Florerande Swerige 1735.  
 
Det vore intressant om någon har några uppgifter om honom.

2012-01-13, 13:07
Svar #11

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Kan han vara identisk med den Christopher Perment som föds 1696 28/6 i Helsingborg som son till borgmästaren Anton Perment och Catharina Maria Dieterich?

2012-01-13, 19:43
Svar #12

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Ja, det kan han säkert, fast jag har inga data på honom alls. Hustrun Catharina Kråka hade skånskt påbrå, så det kan ju vara rätt.
 
Tack Anders!

2012-06-15, 18:41
Svar #13

Niklas Kant

Johan Grönfelts svåger Eprahim Parment fången i Ryssland.
 
RD Tjust HR VT 1712 § 21, Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Kalmar län EVIIAABA:375 (1712-1712) Bild 300.

2012-06-16, 18:53
Svar #14

Utloggad Berit Sjögren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 325
  • Senast inloggad: 2021-12-09, 13:17
    • Visa profil
Niklas! Vad är din fråga om Ephraim (Abrahamsson) Parment och Johan Grönfelt? Identifiering kan göras  i Anders Svensson-Bockgårds uppsats Bruksfövaltare Abraham Parment och hans verksamhet samt Rudolf Thunanders uppsats Lars Hindriksson och systrarna Parment. Utdrag ur Förbjuden kärlek (Gård och släkt Tryserum-Hannäs Kulturhistoriska Stiftelses årsbok 1996  ss 31-64.)
Johan Larsson Grönfelt kvartermästare, sist rusthållare i Larum Hannäs, född i Vimmerby död 1753 i Tryserum hade gift sig med Anna Maria Abrahamsdotter Parment död 1739 i Svartebo, Tryserum. Anna Maria hade 1694 rymt och fött barn  med sin svåger tobakshandlaren från Vimmerby Lars Hindriksson gift 1692 med Sidonia Abrahamsdotter Parment död 1756 i Hannäs.  Bägge dömda till fängelsestraff menLars H rymde och försvann sedan han dömts biltog...Spännande läsning som rekommenderas till läsning! Berit Sjögren

2012-06-16, 20:36
Svar #15

Niklas Kant

Berit, jag var nog otydlig. Det var menat som ett tillfällighetsfynd. Tack för tipset. Abraham P. intresserar mig till viss del. Efter hans död låg hans barn i långa stridigheter med Carl Risholm, p.g.a köpet av Nora, Hannäs sn, som hade pantsatts hos brukspatron Hans Andersson.

2016-02-20, 16:22
Svar #16

Utloggad Maj-Len Ahlskog

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 59
  • Senast inloggad: 2022-01-06, 14:14
    • Visa profil
Jag har en Parment i mitt släktträd.
 
Christopher de Morgnie (född ca 1610, död 1684) gm Helena Parment (1620-1694). Men vet inte vad hennes föräldrar hette.

2020-05-03, 08:15
Svar #17

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1970
  • Senast inloggad: 2023-08-13, 23:01
    • Visa profil
Namnet Anifas är mycket ovanligt, t o m så ovanligt att det inte står i Svensk uppslagsbok. Jag har bara stött på det en gång och det gäller denne Anifas Parment. Här måste vi nog tillkalla etymologisk expertis.
Om tullnärens bakgrund har jag inte mer att meddela än att hans hustru (icke namngiven) begravs i rådman Jacob Barckmans grav 4/12 1664 i Nicolai fs i Stockholm (Register över Nicolai församlings döda 1627-80 på SSA)

Räntmästaren Annifas Rutha begravdes den 28/5 1671, och hans änka likaså den 6/8 samma år i S:t Jakob fs i Riga (dess ministerialbok 1668-1704, sida 327-328).

2020-05-04, 23:29
Svar #18

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1970
  • Senast inloggad: 2023-08-13, 23:01
    • Visa profil
Räntmästaren Annifas Rutha begravdes den 28/5 1671, och hans änka likaså den 6/8 samma år i S:t Jakob fs i Riga (dess ministerialbok 1668-1704, sida 327-328).

Tillägg: En dotter till räntmästaren Anifas Rutha, Sabina Elisabeth, döptes 31/7 1669 i samma församling (sida 111 i samma volym).

2021-03-23, 14:30
Svar #19

Utloggad Maj-Len Ahlskog

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 59
  • Senast inloggad: 2022-01-06, 14:14
    • Visa profil
Jag får ingen ordning på släkten Parment. Är Jonas Parment äldste son till Abraham Parment? Eller bror till honom? Vad heter Abraham Parments far? Är det Antonius Parment? Helena Parment tycks vara äldre syster till Abraham Parment.


Hur många barn Abraham Parment har tycker jag verkar svårt att se också. Det står på olika sajter på nätet, men jag vet ju inte hur tillförlitliga de är.


Jag klarar inte att forska själv på Riksarkivet. Dels kan jag inte läsa handstilen, dels hittar jag inte ens fram till rätt kyrkobok.


(Jag är van att forska på släkten i Finland, där finns både Hiski och Hakemisto till hjälp. Men Parment är ju en ana i Sverige.)

2021-03-23, 15:59
Svar #20

Utloggad Annika Nygren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1634
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 23:53
    • Visa profil
    • anygren.se
Ja, det är komplicerat.
Du skriver inte riktigt tydligt vilken Abraham Parment du frågar om. Jag har i min databas en man som dog 1705 och bodde o Västra Ed och i Hannäs i Kalmar län.  Han är en ana till min man. Jag förmodar det är honom du talar om.
Tyvärr har jag inte hittat hans födelsetid.
Jag vet inte heller exakt hur många barn han hade, jag har noterat 10 men det kan vara fler.


Vem Jonas Parment är vet jag inte, vad har du om honom? Varifrån kommer uppgiften om honom.


Detta har jag dock skrivit som notering på Abraham på min hemsida:

Abraham var gift med Anna Svart och de hade minst 10 barn tillsammans varav de flesta levde till vuxen ålder. Abraham Parment gifter sig 24/6 1663 med Anna. Han är bokhållare på Gusum till 1670, då han grundar Eds bruk, vilket han driver till 1701. De sista åren före sin död 1705 är han bosatt på Nora i Hannäs socken i Kalmar Län.
Abraham Parment var en stridbar man och han drev flera tvister om markgränser och markers nyttjanderätt till tingsrätten, där han ibland förlorade, ibland vann och någon gång förlikades med motparten. Han och flera av hans hans barn förekommer också i processer kring relationer utanför äktenskapet och oäkta barn.
Om honom kan läsas i boken ”Gård och släkt” Tryserum-Hannäs Kulturhistoriska Stiftelses Årsbok 1996


2021-03-23, 23:41
Svar #21

Utloggad Maj-Len Ahlskog

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 59
  • Senast inloggad: 2022-01-06, 14:14
    • Visa profil
Ja, det är den Abraham Parment jag syftar på, han är väl den mest berömde parmenten.


Om Jonas Parment läste jag här:
Citera
Efter [/size]Jacob Mornie[/color][/size] som arrendator följde [/size]N. Gerdes[/color][/size] 1687-1689 och [/size]Jonas Anton Parment[/color][/size] 1689-1703. Den senare var kusin till [/size]Jacob Mornie[/color][/size].
https://web.archive.org/web/20100817233753/http://www.vallon.se/wiki/index.php


Jacob Mornie var son till Helena Parment och då skulle det stämma att Jonas Anton var son till Abraham Parment, om Helena och Abraham var syskon. Iofs kan det ju finnas bröder till Abraham också.


Jag har för mig att det stått nånstans att Abraham var född runt 1645 men det kan vara en gissning.

2024-01-19, 15:32
Svar #22

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1246
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:53
    • Visa profil
Hej,

I Västra Eds volym C:2 står, om jag har läst rätt, att Abraham Parments barn (ett eller två?) döptes den 17/12 1671. Namnet på barnet/barnen var Immanuel (Emanuel) (och) Antonius, men jag är lite osäker på om Antonius var barn till Abraham eftersom dopnotisen flyter samman med den under.

Vet man vad Abrahams hustru hette, eller vet man något om hennes föräldrar?

Egentligen letar jag efter namnet Thore Jönsson i Nocketorp, som ligger bara ett par km öst-sydöst om orten Edsbruk. Han hade eventuellt släktnamnet Brun och skulle eventuellt kunna vara pappa till en Christina (ungefär) Torstesdotter Brun, som hade koppling till ett par personer med vallonska namn. Namnet Antonius/Antony tycker jag är intressant i "de Bruyn"- och "Momma"-sammanhang och jag är nyfiken om Abrahams hustru kan ha "tillhört" någon av dessa två släkter (som var släkt med varandra).

Länk till dopnotisen:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0029324_00096#?c=&m=&s=&cv=95&xywh=766%2C512%2C1358%2C640

Abraham Parments barn Antonius döptes den 7/9 1682 (CI2, sida 180/hanskrivet sidnummer 184):
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0029324_00101#?c=&m=&s=&cv=100&xywh=761%2C479%2C1954%2C921


Vänliga hälsningar,
Jan Johansson

2024-01-21, 23:01
Svar #23

Utloggad Birgitta Berkemar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6050
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:10
    • Visa profil
Jan!


De här uppgifterna har jag om Abraham Parments familj. Han gifte sig i Gusum, Ringarum 1663-06-24 med Anna Swart. Enl. uppgift föddes hon ca 1648, dotter till kolaren och hästhandlaren Jean Savar d.y.
De fick åtminstone fyra barn utöver dem du nämner. Sidonia 1673, Jacob 1775, Elisabet 1681, Katarina 1684. Anna Swart dog i Hannäs 1716-03-14.
Birgitta B

2024-01-22, 14:05
Svar #24

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1246
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:53
    • Visa profil
Hejsan,

Tack Birgitta för svar och information! Vilket lustigt sammanträffande att jag hade tankar om att Abrahams hustru hade släktnamnet Brun och istället var det Swart.  :)

I mina anteckningar om Brun har jag även släktnamnet Swart. Jag har fått uppfattningen att Brun och Svart inte var helt ovanliga släktnamn (i Stockholm omkring 1700 vilket är mitt intresse). Därför finns troligen ingen koppling mellan Anna Swart (gm Abraham Parment) och mina antecknade Swart i Stockholm, men jag nämner ändå två av dem eftersom de hade någon slags koppling till järnbruk respektive gruvor.

1) Kofferdi-båtsman Petter Swart hade lånat ut pengar till bokhållaren vid Lövsta bruk, Jonas Ranbeck (död 21/2 1709) och/eller till hans hustru Catharina Nedelberg (död 19/1 1711) enligt uppgift i bouppteckning, daterad 24/11 1715, efter dem (Stockholms rådhusrätt 1:a avdelning, F1A:83, sida 896). Möjligen var båtsman Petter Swart samma person som styrman Petter Swart (död före 29/1 1740), son till Catharina Lorentzdotter Brun (död 8/1 1740) och skeppare Erik Swart (död före 2/3 1714). Catharina och Erik Swarts son Petter är omnämnd i ett par bouppteckningar (båda Stockholms rådhusrätt 1:a avdelning, F1A:125, sida 287, respektive F1A:80, sida 427 - den senare är bou efter Catharinas senare make, skeppare Samuel Brun).

2) Vaktmästare vid bergskollegiet Thomas Swart var fadder vid dop, den 2/6 1688 i Jakob och Johannes fs i Stockholm, av sadelmakare Niclas Wessel och hustru Catharina Wessels barn Margreta (CIa:10, sida 181).

Vänliga hälsningar,
Jan

2024-01-25, 14:42
Svar #25

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1246
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:53
    • Visa profil
Hej igen,

Vid dop, den 25/1 1692 i Katarina fs i Stockholm (CI:4, sida 770), av hökare Mickel Olofsson och hustru Catharina Thomasdotter "le Kliers" son Thomas (vars föräldrar bodde i egen gård vid Götgatan), var bl.a. rådman Thomas Permans hustru och Gottfred "le Klers" hustru faddrar.

Länk till dopnotisen:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0055753_00386#?c=&m=&s=&cv=385&xywh=202%2C1495%2C3651%2C1722

Obervera att rådmannens släktnamn var Perman, inte Parment!

Emellertid tror jag att ovan nämnda Catharina och Gottfrid är omnämnda på Kjell Lindbloms hemsida med tillägg till NV under släktnamnet le Clerc ("le Clerc Tabell 9" och "le Clerc Tabell 12", där det står att Gottfrid le Clair var linhandlare i Stockholm 1697, men bör ha funnits (tillfälligt?) i Stockholm vid ovan nämnda dop 1692).

Fråga 1: Kan släktnamnet Le Clerc vara en stavningsvariant av le Cleer?

Anledningen till min undran är, förrutom stavningen av Gottfrids släktnamn i dopnotisen, att det i Sällskapet Vallonättlingars släktlista (version mars 2019) står att Johanna Wincentsdotter le Cleer var gm Jacob Bäwi 1662. Vidar är rådman Philip Boevi omnämnd i Kjells tillägg till NV (och i en rådhusrätts protokoll daterat 8/3 1711), under "Personne Tabell 17". Jacob Bäwi och Philip Boivie är också omnämnda i Kjell Lindbloms bok NV del 1 (Bevi Tabell 27 sida 51 respektive Tabell 21, sida 50). Jacob är där omnämnd som trolig son till Philip Bävij (Tabell 26, sida 51), "vars släktskap med övriga Bevi är oklar".

Fråga 2: Med denna bakgrund undrar jag om ovan nämnda rådman Thomas Perman möjligen kan ha fått sitt släktnamn felstavat i dopnotisen. Kan det ha varit Parment?

Vänliga hälsningar,
Jan

2024-02-29, 16:40
Svar #26

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1246
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:53
    • Visa profil
Hej,

Den 3/12 1689 döptes skräddare Oloff Perman och hustru Maria Michelsdotters barn Brigitta i Riddarholmen fs i Stockholm (CI:1, enligt ArkivDigital sida 122, se bifogad bild).
Faddrar var:  handelsman Zachris Zachrisson, bokhållare Mårten Brun, Johan Mårtensson, skräddare mäster Jonas Jonsson, skräddare mäster Hans Olofsson, kamrerska Catharina Skoug, assessor Skiärmans fru, notarie Gödings käresta (hustru), skräddare Olof Miös hustru, skräddare Jöran Lunds hustru och jungfru Catharina Pablo/Pahlo(?).

Notarie Göding kan ha varit Eric Giöding (1654 - 1706), som har titeln rådman i Svenska ättartal 1896, 11:e årgången (Svensk Slägtkalender, volym 11, sida 206, se bifogad bild). Av den anledningen vågar man kanske misstänka att skräddare Olof Perman var släkting till rådman Thomas Perman, som nämndes i mitt förra inlägg i denna tråd.

Inom parentes: Notarie Göding kan ha varit släkting till Olof Olofsson Gieting (dc 1665) var änkas senare make, vinskänk Johan Standaert var svåger till Didric Steenberg, som i sin tur var svåger till handelsman och brukspatron Antony (de) Bruyn med ursprung från Aachen i Tyskland. Bokhållare Mårten Brun bör ha varit bror till inspektor Johan Daniel Braun/Brun, som sägs ha varit från Frankfurt am Main i Tyskland (även om denna uppgift kan ifrågasättas eftersom hans hustrus tidigare make också sägs ha varit från denna stad).

Vänliga hälsningar,
Jan

2024-03-02, 10:48
Svar #27

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1246
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:53
    • Visa profil
Hej igen,

Då skräddare Oloff Perman och hustru Maria Michelsdotters barn Maria Magdalena döptes den 25/7 1693 i Riddarholmen fs (CI:1, Riksarkivets bild 129) var bl. a. jungfru Greta Fransdotter fadder. Kan hon möjligen ha varit syster till Olof? På Kjell Lindbloms hemsida med "Tillägg N V del I och II" har jag noterat att namnet Frantz Carl (dp 23/10 1726) är nämnt under "Parment Tabell 5. Fanns fler personer Parment med förnamnet Frans på 1600-talet?

Länk till dopnotisen:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0055334_00129#?c=&m=&s=&cv=128&xywh=3287%2C2545%2C2816%2C1328

Vänliga hälsningar,
Jan

2024-03-08, 13:13
Svar #28

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1246
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:53
    • Visa profil
Hej,

Skräddare Olof Perman, som jag skrev om i mitt förra inlägg, är troligen omnämnd i en bouppteckning efter brännvinsbrännare Anders Eriksson Krus (död oktober 1702). Han är där registrerad som måg till Anders efterlevande hustru, Brita Andersdotter, och hans namn är stavat Olof Pärman. Min tolkning av texten är att Olof Pärmans hustru var dotter till Brita Andersdotters tidigare make och denne makes tidigare hustru (dvs Brita Andersdotter var egentligen en styvmor till Olof Pärmans hustru). Emellertid är jag ganska osäker om min tolkning stämmer.

Bouppteckningen är daterad 29/11 1702 och finns i Stockholms rådhusrätt 1:a avdelning, volym F1A:60, sidorna 854 - 859v. Olof Pärmans namn finns på sidorna 854v och 858.

Länk till sida 858:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0107541_00893#?c=&m=&s=&cv=892&xywh=3024%2C1330%2C2596%2C1194

Vänliga hälsningar,
Jan

2024-03-28, 08:48
Svar #29

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1246
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:53
    • Visa profil
Hej,

Vid dop av nålmakare mäster Hartvig Byhler och hustru Christina Bydlers barn Christina, i Maria Magdalena fs i Stockholm (CIa:5, sida 233), blev bl.a. Aron Parment och Petter Richter registrerade som faddrar.

Byhler och Bydler är troligen stavningsvarianter av samma släktnamn.
Petter Richter tillhörde troligen guldsmedsläkten Richter, som är beskriven i Svenska ättartal 1896 (Svensk Slägtkalender, volym 11, sida 346), men jag har inte hittat Petters namn bland släkten där.

Med tanke på yrket nålmakare och Petter, som troligen tillhörde en guldsmedsläkt, är det troligt att Aron Parment tillhörde släkten Parment, som är omnämnd i Sällskapet Vallonättlingars släktlista (med franskt ursprung)? Har någon mer information om honom?

Länk till dopnotisen:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0055198_00125#?c=&m=&s=&cv=124&xywh=3373%2C3642%2C2535%2C1195

Vänliga hälsningar,
Jan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna