ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Finnar i på Gotland  (läst 630 gånger)

2013-03-06, 14:35
läst 630 gånger

Monica Fogelqvist

Hej alla Gotlandsforskare! Jag slänger ut en krok här, eftersom jag inte vet riktigt var jag skall börja leta, men kanske någon kan ge mej lite goda råd? Mitt specialintresse är de finnar som invandrade till Bergslagen i slutet av 1500-talet och början av 1600-talet. I en hfl för Grangärde, hittar jag att bröderna Erik och Göran Sigfridssöner for till Gotland i mitten av 1660-talet, och vände hem igen strax före 70-talet. Nu blir jag ju nyfiken förstås, och undrar om det skulle gå att lokalisera dessa två på ön? Är det rimligt att tro att de sökte sig till Lummelunda? Var det ett fungerande bruk vid den tiden? Finns det längder på folk som jobbade där osv? Eller kan det ha varit något annat ställe som drog arbetskraft?
Alla tips emottages med tacksamhet!
 /Monica

2013-03-06, 23:27
Svar #1

Utloggad Krister Frank

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 254
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 21:07
    • Visa profil
Detta borde skrivas under Lummelunda. Bröderna Sigfridsson skulle förmodligen till Lummelunda. Lummelunda bruk eller Neumanska verken som anläggningen också kallades var en järnbearbetningsanläggning som drevs i Lummelunda mellan 1645 och 1712. Malm och stångjärn skeppade från Bergslagen via Stockholms Utö till Lummelunda.

2013-03-07, 06:42
Svar #2

Monica Fogelqvist

Tack Krister! Jag flyttar min fråga direkt!
 /Monica

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna