ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Råckström / Rockström  (läst 3300 gånger)

2002-03-10, 11:45
läst 3300 gånger

Hans Svedberg

I socknarna runt Västervik förekommer namnet Råckström ofta på smeder. I mitt sökande efter Stina Råckström från Axelhammar i Misterhult, gift 1774-03-17 med Johan Fredrik Svan, hittade jag hennes födelse 1753-05-17 i Hult, Kvillinge (E).  
Stinas far Erik Råckström och Johan Råckström var båda smeder i Axelhammar kring 1760-70 men komna från Hultsbruk i Kvillinge strax norr om Norrköping. I Kvillingeböckerna är stavningen vanligen Rockström.  
   
Det är väl inte helt omöjligt att fler smeder i bl.a. Tjust kan ha kommit från Hultsbruk.

2002-03-16, 02:06
Svar #1

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Släkten Rockström (Roxström) finns utgiven i Svenska Smedsläkter nr. 4.
Där kanske du kan hitta kompletteringar till de äldsta leden av släkten.
Däremot visste vi inte tidigare om Stinas och hennes fars vidare öden i Misterhult.
Ulf Berggren

2004-01-13, 19:09
Svar #2

Kerstin Jelvemo

Jag heter Kerstin Jelvemo och bor i Åby i närheten av Hult där smedsläkten Rockström har funnits. Min farmor var en ättling till en av de två bröder som kom hit från Rostock och fick tjänst vid Hults Bruk 1697.

2004-01-17, 02:44
Svar #3

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Var kommer uppgiften om Rostock ifrån?
Bygger den enbart på att de vid ett tillfälle verkar kallas Restock istf Rockström? Som av någon tolkats som Rostock, och därför gissat att de skulle vara därifrån?
I övrigt verkar inget tyda på ett tyskt ursprung.
Ulf Berggren

2004-01-22, 16:32
Svar #4

Kerstin Jelvemo

En förening Yxskaftet i Hults Bruk har gjort ett skrönikespel till Hults Bruks 300-åriga jubileum och fått fram Restock.
Vid Hammartingsprotokoll 22 juni 1701 ang. Hultshammar i Kvillinge sn.Där det fanns följande personer.
Mästaren Daniel Björn
Mästersven Erik Restock
Mästersven Jean Restock
Vid tinget 21 juli 1702 följande
Mästaren Daniel Björn
Mästersven Erik Rockström
Mästersven Johan Rockström
Erik gifte sig med en dotter Margareta till Daniel Björn, den grenen tillhör jag.  
Kan Du hjälpa mig att få fram det rätta vore jag tacksam. Om de var tyskar eller var de kom ifrån.
Vi har inte lyckats bättre.

2004-01-24, 01:04
Svar #5

Hans Svedberg

Skulle möjligen G-gruppen kunna vara till hjälp? Det förefaller mig som två alternativ ligger nära tillhands som förklaring. Antingen hette de Restock eller något liknande med försvenskad stavning ( namnet Restock finns i Tyskland och båda förnamnen förekommer både hos tysktalande och fransktalande). Det andra, och kanske mindre troliga, alternativet är att de kom från eller via Rostock och att de genom ett missförstånd blev antecknade som Restock. Med litet fransk brytning kaske o blev e!
 
Min sida av släkten kom till Axelhammar, Misterhult men även H-socknarna Hjorted, Yxnerum och Gärdserum är representerade under 1700-talet.
 
När vi passerade Norrköping i höstas passade vi på att göra en avstickare till Hultsbruk. Historiens vingslag kunde förnimmas på den vackra platsen!
 
Hasse S

2004-01-25, 00:07
Svar #6

Utloggad Roger Olofsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 77
  • Senast inloggad: 2012-08-16, 17:17
    • Visa profil
    • westervik.com
Hej!
 
Jag har precis sett på Disbyt att det är en person i Norrköping som har en Jon Restock som pappa till bröderna Johan och Erik Rockström. Jon föddes 1641 i Polen och dog 1686 i Kvillinge, Östergötland. Vad säger ni om detta, alla Rockström forskare?
 
Mvh Roger Olofsson

2004-01-31, 15:51
Svar #7

Kerstin Jelvemo

Ang. Rockström Kvillinge, Östergötland.
Jag har en annan variant.  
Joen Persson i Djursla, Kvillinge. Smed.
född 1640-talet, Jon i Brogetorp gift 1674 21/6 i Kvillinge med Bonden Sven och Annas dotter i Sten, född på 1650-talet.
Barn Sven 1676, Johan 1677, Erich 1680, Kierstin 1681, Märta 1683, Pehr 1684, Gertu 1686, Maria 1688, Karin 1691.
 
Mvh Kerstin Jelvemo

2004-02-01, 10:32
Svar #8

Hans Svedberg

Har vi några belägg för att Erik och Johan var invandrare, andra än att de var antecknade som Restock. Kan två svenska bröder t.ex. ha gått i lära söderut (Rostock) och sedan återvänt som utbildade smeder?
 
Hasse S

2004-05-01, 23:12
Svar #9

Anita Nyberg

Känner någon till Bokbindare Carl Viktor Rockström, avled 1944 i Västerås. Jag vill gärna veta allt om hans föräldrar, syskon och barn.
 
Mvh barnbarnet Anita

2005-06-06, 13:26
Svar #10

Christine jelvemo

Hejsan.
Jag heter Christine och är barnbarn till Kerstin Jelvemo. Min mormor gick bort den 11 mars i år i canser och jag har tagit över hennes släktforskning då jag fick alla hennes pärmar ur boet pga att det inte fanns något annat intresse. Jag har börgat att reda ut i dom och har andvänt mig av programet MinSläkt. Jag vet inte hur man ska gå vidare med det jag redan har och tänkte se om det är nån som kanske vill hjälpa mig som kanske även har nytta av det jag har. Har fått ihop ännu så länge 322 namn. då har jag lagt dit mina barn och släkt på min fars sida och mina barns fäders sida men dom är bara några led kommna. Skulle även vara kul att få lite kontakt med nån som har haft kontakt med min mormor. Med vänliga hällsningar Christine

2007-07-26, 15:12
Svar #11

Claes de Faire

Hej,  
jag söker någon släkting till Olof (Olov?) Rockström som dog på våren 1943 i Fagersta.  
 
Tacksam för kontakt: claes.defaire@resume.se eller 0739 81 20 79

2007-07-26, 20:34
Svar #12

Utloggad Arne Forsman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2010-04-20, 22:06
    • Visa profil
Hej Christine Jelvemo!
 
Jag träffade Kerstin Jelvemo för flera år sen på ett släktforskar möte på Biblioteket i Norrköping.
 
Jag har forskat i min sonhustrus släkt Roxström och vi har jämfört våra data om denna släkt.
 
Den äldsta kända medlemmen i släkten är Bengt Magnusson el Månsson född omkr 1595 i Kvillinge (E). Han bodde på torpet Porten och kallades Bengt i Porten.
Jag bor i grannsocknen Östra Eneby i norra delen av Norrköping.
 
Jag skulle gärna vilja komma i kontakt med dej och
jämföra forskningsresultaten.
 
Hälsningar
Arne Forsman
epost  afors@algonet.se

2008-01-30, 12:55
Svar #13

Utloggad Elisabet Gustafsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 80
  • Senast inloggad: 2008-01-30, 13:27
    • Visa profil
Hej på er!
 
Jag har den stora äran att vara sambo med en Roxström =) Vi har börjat lite smått att släktforska på hans sida, har inte ansträngt oss så mycket än. Då snubblar jag på detta excellenta forum och det är ju som gjort att ställa frågor i.
 
De äldsta namnen vi har just nu är Kaleb och Sigrid Roxström, troligtvis födda runt 1870.
 
Om det nu är så att släkten Roxström är just bara en enda släkt så skulle det ju vara väldigt intressant att få veta lite mer... vi ska ta och prata med min svärfar också för att se om han kan bidra med något.
 
Hälsningar Elisabet (elisabet@mattmar.se)

2008-02-08, 23:40
Svar #14

marie dohrner

Hej alla vänliga forskare!
Skulle vilja veta lite om Anna-lena Roxström född 18251214 i skedevi,vet att hon gifte sig med Petter Pettersson när gick hon bort, vad var deras levebröd,vart bodde de som gifta vet att petter var en oäkting född 18190205 skedevi så jag kommer inte längre på hans sida detta är min farfars far och mor,skulle vara jättekul att få lite mer hum om vem de var och hur de levde.
mvh marie

2008-02-09, 14:20
Svar #15

Utloggad Lasse Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1163
  • Senast inloggad: 2021-01-22, 23:49
    • Visa profil
Hej Marie!
Jag har skickat e-post till dej med några frågor!
 
Hälsningar Lasse Andersson Norrköping.

2010-01-19, 16:38
Svar #16

Utloggad Tore Hermundsson Vigerust

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 199
  • Senast inloggad: 2010-01-29, 22:13
    • Visa profil
    • www.vigerust.net
I den allminnelige alfabetiske ordningen av slektser er det en tråd som heter Rockström. Før jeg oppdaget denne tråden her under Smed- og vallonsläkter, postet jeg en melding til det andre tråden Rockström. Det dreier seg om et tillegg til artikkelen om Roxström i Svenske smedsläkter Band 1, 2003, Familj nr. 14.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna