ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sjöbohm  (läst 2104 gånger)

2003-12-04, 12:57
läst 2104 gånger

Wolfgang Wirth

Bengt Sjöbohm, Smed och bildhuggare i Skåne
 
Jag önskar att få veta  mera om denne man som hade 7 barn, varav en son Andreas 1692 - 1770 blev kyrkoherde i Härröd och en dotter Lovisa  blev gift med Rådman Magnus Heigenfen.
Bengt Sjöbohm flyttade till Pillow i tyska Preuzen. Hustruns namn var Bothilda.

2003-12-09, 15:59
Svar #1

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:53
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Hej Wolfgang !
Jag skall direkt säga att jag inte är så väl insatt i denna släkten. Jag har bara berört den som hastigast och den är släkt-i-släkt så att säga, men eftersom du inte fått något svar så är ju mitt bättre än inget.
 
För det första så tror jag att du har slagit samman två olika personer.
 
För det första så finns det en Bengt som är smed. Jag har aldrig sett att han kallas för Sjöbohm i efternamn. I Svenska Släktkalendern 1915-1916 står bl.a. om släkten Sjöbohms ursprung:
Äldste kände stamfadern Bengt, som lefde i senare hälften af 1600-talet, var smed i Ljungby i Skåne och hade med sin hustru Botilda, f.1661, död 1737 sönerna David, Andreas och Knut, död 1737. De båda äldre David och Andreas antogo släktnamnet Sjöbohm.
 
För det andra så ett barnbarn till denna Bengt (pappa är David) hette Bengt Sjöbohm, född 1721 och död 1781 (enligt Örnbergs ättartal V). Denna Bengt Sjöbohm var bildhuggare vid kronovarvet i Karlskrona och enligt Örnbergs utredning så flyttade han på 1770-talet till Preussen.
 
Den första Bengt uppges vara smed i Ljungby i Skåne, det finns en del olika platser med detta namn, men jag har inte hittat vilket som avses. Däremot bor han 1699 i Yngsjö nr 15 i Åhus församling och heter då Bengt Mickelsson. Mer om honom vet jag tyvärr inte.
Han är gift med Boel Löfberg, född omkring 1661 och död 76 år gammal 1/3 1737 i Simrishamn. I dödsnotisen kallas hon Dafwid Siöboms moder. Hon återfinns i Yngsjö nr 15 i kateksimilängderna 1718, 1721 och 1732. Boel är troligen dotter till klockaren i Vä Knut Larsson, död omkring 1675 och hans hustru Dorothea. Boel är syster till kronobefallningsmannen och sedermare borgmästaren i Simrishamn Elias Löfberg, död 1716 och kronolänsmannen och mantalskommissarien Magnus Löfberg, född omkring 1668 och död 1724.
 
Kyrkoherden i Hörröd Andreas Sjöbohm (1699-1770) är son till Bengt Mickelsson och Boel Löfberg.
En annan son till dessa båda är David Sjöbohm, handelsman i Simrishamn, född mellan 1692 och 1696 (olika åldersuppgifter) och död 8/4 1770 i Simrishamn. Han var gift med Engela Ludvigsdotter Pr?torius, född omkring 1691 och död 26/7 1756 i Simrishamn. Dessa båda hade ett antal barn varav Bengt Sjöbohm var ett. Han var alltså bildhuggare vid varvet i Karlskrona.
 
Detta är allt jag har, hoppas att det var en del nya uppgifter i din jakt.
Niklas Hertzman

2005-01-20, 18:37
Svar #2

Inger Ekbladh

Hej Niklas Hertzman!
Har tagit del av ditt svar till Wolfgang tis. den 09 dec 2003 kl. 15:59.
Jag och en släktforskarkollega har sökt Andreas Sjöboms föräldrar Bengt och Botilla med ljus och lykta. Att Botilla dog i Simrishamn och att hon ev. hade anknytning till Elias Löfberg vet vi.
Det var mycket intressant att läsa din uppgifter.
Skulle gärna vilja få reda på hur du fått fram att Bengt , är Bengt Mickelsson och att Boel ev. är dotter till Klockare Knut Larsson i Vä, död 1675 och hans hustru Dorotea.
Tacksam för svar.
Inger Ekbladh

2005-01-20, 22:53
Svar #3

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:53
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Hej Inger !
Då skall vi se om jag kommer ihåg hur det hänger ihop.  
 
En syster till David Sjöbohm hette Dorothea Bengtsdotter. Om henne förtäljer Ingelstads dombok sommartinget 1700 bl.a. följande:
...Corporalen Örnflycht till wedermähle medh dess hustru Anna Christersdotter, förklarade sig, at pijgan [Dorothea (namnet är nämnt tidigare)] buret dyt een sölfskeedh och ett gammalt bänkewahr, som hon satt i pant och sagt dhet hon fådt dhet af sine förälldrar, och war trängder hdet att pantsättia, mädan hon något swallt, och som hon war af så wackert folk att hennes fahr ägde Cronans Befallningzmans [Löfberg] syster, och boor i Ingsiö, så trodde Corporalskan intet annat än att hon hade rätt med deth att fahra, och wiste intet at dhet war tiufweri. ...
 
Här framgår det alltså att Dorothea Bengtsdotters pappa bodde i Ingsjö och Yngsjö är det enda som passar in. Han är gift med kronans befallningsmans syster. Detta var ju Löfberg. En titt i Åhus katekismilängder ger att på Yngsjö nr 15 finns ett passande par. 1699 finns Bengt med, sedan är Boel ensam.
 
En bror till David Sjöbohm hette Knut Bengtsson och han dör i Simrishamn 1737. Han nämns där som Siöboms broder. Knut är vidare nämnd som son till Boel i Yngsjö nr 15 1718, 1721 och 1732.
 
Vad gäller Klockaren Knut Nilsson så är det inte min egen forskning utan andra som har hittat och dragit slutsatserna.  
I Kristianstads Släktforskarföreningens medlemstidning C4 1995:1 har Torsten Nilsson i Lund skrivit en artikel om En ryttare med otur, Niclas Löfberg i Vä. Artikeln handlar om hur Niclas L. i fyllan och villan skrivit ett avtal med Satan och blivit dömd till döden. Enligt Torsten Nilsson var Niclas Knutsson Löfberg son till klockaren i Vä, Knut Nilsson och dennes hustru Dorothea. Efter Knut Nilssons död omkr. 1675 blev klockareänkan konserverad med en Jöns Nilsson. Dorothea var betydligt äldre (omkr. 30 år) än Jöns och medförde i boet sonen Niclas och en dotter Catharina.  
Elias Löfberg påträffas som uppbördsman och fadder vid ett barndop i Vä 1688-04-07.
 
Fån Gärds härads domböcker:
Gärds häradsrätt AIa:9 s.162
Anno 1695 den 19 Decemb. hölltz Extraord. Tingh i Lyngsiöö, angående En Ryttare af Wählborne Hr Öffwerstens Alexander Strömbergs Regimente och LiffCompagniet, Niclas Löffberg benämnd, som med sit eget Näseblodh, förskrifwit sig till Sathan, at på yttersta dagen honom och ingen annan tillhöra, för det han skulle hafwa Penningar fullt upp i lifstiden, derom  
Inqvisitionen medh allegatis, lades ad acta. ...
... Att mista sitt lif, som 6 Capitlet Högmåhlsb.
 
Gärds häradsrätt FIa:10 (ih 1695)
Acter och Documenter wijd Gärds härads ordinarie höstting den 31 och 2 Novembris Anno 1695 samt Inqvisitionen wijd Extra Ordinarie Tinget d.19 Decembris angående Ryttaren Niclas Löffberg i Wää som medh sit Egegt Blodh förskrifwit sig till Sathan. ...
Ryttaren Niklas Löfberg tilstår med gråtande tårar att han Gudi klagat af sin hustru ... syifson 4 åhr gammal ... äger trenne stifbarn och en hård hustru ... Ryttarens stiffader Jöns Nilsson Klockare i Wä ... Ryttarens hustru Carinna Swensdotter ...  
 
Här står ju att Niklas Löfbergs styvfar är klockaren Jöns Nilsson och klockaren Knut Nilssons hustru gifte ju om sig med honom. Alltså är i alla fall Niklas Löfberg son till klockaren Knut Nilsson i Vä. Huruvida Elias, Magnus och Boel Löfberg är barn här också är väl lite mer osäkert, men att Elias är fadder i Vä tyder väl på att en eventuell koppling kan finnas. Lägg därtill till att namnet Knut förekommer ganska flitigt bland Elias och Magnus barn och de har namnet som patronymikon också.
 
Hoppas att detta svarar på dina funderingar.
Niklas Hertzman

2005-01-21, 19:12
Svar #4

inger

Till Niklas
Tack ! Här har jag mycket att läsa och fundera på.
Mycket intressant.
Inger

2006-05-22, 21:58
Svar #5

Utloggad Lars Ekdahl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 225
  • Senast inloggad: 2017-02-13, 11:54
    • Visa profil
    • www.ekdahl.org/relative/index.html
Har en Anna Maria Sjöbom, född  1766 och död  1819
 
Hon var gift med Krigskommisarien Hindrich Emanuel Middendorf  
Någon som har uppgifter om henne? Hennes pappa var Kompaniskrivaren Christian Sjöbom i hans äktenskap med  Barbara Törnberg född 1723 och död 1793
 
Lars Ekdahl

2006-10-19, 21:39
Svar #6

Inger Ekbladh

Hej Lars
Du finner Anna Maria Sjöboms pappa David Sjöbom i diskutionerna ovan.
Inger Ekbladh

2006-10-19, 21:43
Svar #7

Inger Ekbladh

Lars,
Förlåt, det är Anna Marias farfar
Inger

2013-11-29, 19:56
Svar #8

Utloggad Kerstin Ericsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2013-11-29, 19:56
    • Visa profil
Niklas Hertzman:
Bara en fråga. Eftersom klockaren Knut i Vä troligen även förekommer i min antavla undrar jag, om han heter Larsson eller Nilsson i efternamn (se dina inlägg ovan). Mycket tacksam för svar.
Med vänlig hälsning
Kerstin Ericsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna