ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skeppström  (läst 1024 gånger)

2004-12-19, 23:21
läst 1024 gånger

Utloggad Artur Burup

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 163
  • Senast inloggad: 2018-03-14, 13:25
    • Visa profil
Jag tror mig ha sett en diskussion om en smedsläkt vid namn Skeppström från Skeppsta bruk, men kan nu inte återfinna denna. Är det någon som vet?

2004-12-20, 00:43
Svar #1

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

En snabb sökning på skeppström skeppsta här i sökrutan till vänster ger dig bland annat denna sida i Litteratur-Sök som ger dig länken till en sida som bl.a. ger dig en hel del om Släkten Skeppström från Skeppsta bruk, Gåsinge
 
(Jag ändrar rubriken här nu till enbart Skeppström för ordningens skull :-)

2006-08-13, 19:34
Svar #2

Yrsa Avellén

Ang.släkten Skeppström,råkar jag känna till Gustaf Adolf Skeppström och hans fru Ida, båda avlidna 1949. G.A. Skeppströms far var Carl Petter Skeppström som bodde i torpet Garnudden i Rönninge. Han lät bygga huset Steninge och fick köpa virket då Garnudden skulle rivas. Nu bor jag i huset Steninge och av min fostermor Margit Törnberg, född Skeppström, avliden 1998, har jag fått veta att hennes släkt var valloner och hette Bomlaire, Bomleure, är osäker på stavningen. Kan dom ha tagit namnet Skeppström efter Skeppsta bruk i Gåsinge?  Garnudden, Steninge ligger i Salems kommun, Stockholms län. Mitt namn är Yrsa Avellén.

2010-12-06, 08:23
Svar #3

Utloggad Fredrik Derefeldt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1028
  • Senast inloggad: 2023-09-25, 12:41
    • Visa profil
Sidan var Gabriel Wallgrens, och den verkar vara bortplockad.
 
Släktnamnet är relativt ungt, mitten/slutet av 1700-talet taget efter Skeppsta bruk(!)
 
Om släkten är vallonsk skall vara osagt, men inget tyder just nu på att släkten är vallonskt i rakt led, däremot finns möjligheten genom ingiften. Vet exempelvis att Fröling är ingift, en liten del av den grenen har vallonblod genom ett gifte mellan Broms och Fröling, då äldsta kända ledet i Broms är Johan Olofssons gifte med Maria Henriksdotter Bonnevier. Alla detaljer i dessa giften har jag dock inte framför mig nu.
 
mvh
Fredrik
 
(Meddelandet ändrat av FredrikD 2010-12-06 08:27)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna