ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Wallin  (läst 916 gånger)

2006-04-08, 21:36
läst 916 gånger

Utloggad Fredrik Salomonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2240
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:33
    • Visa profil
    • Hemsida
Har nu hittat en beräknad födelse på kopparsmeden Jonas Wallin, död 1811-11-18 i Granefors, Asarum.
Beräknad födelse 1747.
Söker hans föräldrar och födelseplats.

2022-07-24, 13:17
Svar #1

Utloggad Mikael Wallin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2022-08-27, 19:09
    • Visa profil
Tjena Fredrik,
Om man bultar tillräckligt enträget på det multnande kistlocket så kan man få svar.
Jag heter Mikael Wallin och är i rakt nedstigande led släkt med mästersmeden Jonas Wallin från Granefors bruk i Asarum, Blekinge. På något vis är du och jag tydligen släkt och uppenbarligen ställer vi samma fråga -Vem var Jonas föräldrar?  vet du något mer kring Jonas livsöde och hans familj?
Mitt släktträd ser ut så här Jonas Wallin Granefors, Asarum  > Mjölnare Jan Ola Wallin Granefors, Asarum >  Johan Wallin Asarum, Blekinge > Karl Axel Wallin Strömma, Wärmdö, Stockholm > Johan Arvid  Wallin  Fågelbro, Värmdö, Stockholm > och så lilla Jag Hans Mikael Wallin Stockholm. En av mina bröder har fått ärva namnet "Johan" som mellan namn efter våra förfäder.
Övriga frågor
1. Ser ditt släktträd likadant ut
2. Hur är du släkt med Wallinarna
3. Har du fått svar på om Wallinarna är Vallonättlingar? Det är vad min fars kusiner påstod.
4. Var var orsaken till att smeden Johan Wallin tog och packade ner sin smideshammare och städ och flyttade till Wärmdö i Stockholms skärgård.
5. känner du till några genetiska sjukdomar som följer med släkten. Själv har jag menieres sjukdom som leder till tinitus och hörselnedsättning. Farsan var näst intill stendöv när han trillade av pinn vid 94 års ålder.

Mvh
Mikael Wallin

   

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna