ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Wasserman  (läst 1740 gånger)

1999-04-10, 22:43
läst 1740 gånger

Ann Ekvall

Hej!
 
Jag har nyligen fått tag i ett gammalt släktträd, som jag nu kompletterar, och nu undrar jag om hjälp finns:
Till Torneå flyttade en guldsmedsgesäll, Fredrik Wasserman, 1744 -1784. Enligt två olika källor var han  
1) son till en guldsmed i Sala, eller  
2) son till Christoffer Wasserman, som hade två söner till - Johan och Gustaf - som alla tre var silversmeder i Lindesberg.
Nu undrar jag om någon har hittat något om dessa personer i sina släktträd, eller vet var man skulle kunna hitta något. Mycket tacksam för svar!
 
Mvh  
 
Ann Ekvall

1999-06-06, 22:08
Svar #1

Lars Ylvin

Släkten Wassermann finns i en by som heter
Vuono, några km från Haparanda. Min moster
Signe Heinonen var gift med en John Wassermann
i Vuono. Kan det vara samma Wassermann? Det finns
många fler Wassermann både i Haparanda och i Luleå
Det finns 2 Wassermann i Haparanda som är mina
kusiner Karl  och Per Wassermann. Om du vill så
kan jag förmedla kontakter med dem. Med säkerhet  
vet dom om någon som har forskat i Släkten.
Hälsn Lars Ylvin

1999-08-08, 02:02
Svar #2

Ann Ekvall

Tack Lars! Jag hade slutat kolla den här sidan,
men återvände nu, angående en annan släktgren.
Gärna! Jag VET att det är samma släktgren som  
den du pratar om, eftersom jag hade turen att  
i samma gömmor som släktträdet komma över  
boken Vuono av Olof Hederyd, som ju berättar  
mycket om byn och även en del av släkterna i den.
Jag har förstått att släkten grenat ut sig över
tornedalstrakten idag, och säkert har fler än jag  
undrat över det tyskklingande namnet och börjat  
forska. Jag vet nu så mycket som att Fredrik  
Wasserman d. ä. föddes i Lindesberg 1744-12-29:  
längre bakåt har jag inte kommit, utom att hans  
mor verkade heta Mad. Margar. Österberg...
 
Så om du har möjlighet att reda i saken genom  
dina kusiner, så vore jag mycket tacksam!
 
Mvh  
 
Ann Ekvall

2000-02-27, 17:02
Svar #3

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4763
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 09:09
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Av Gustav Wasserman- gustav.wasserman@telia.com -har jag fått dessa uppgifter:
 
Ur vigselboken Lindesberg CI:5. Vigda 1734-10-24: GuldsmedMäst Christopher Wasserman i Staden och Jungfru Margareta Österberg på Dahlkarlshyttan.
 
Ur födelseboken Lindesberg CI:6: Född 1744 dec 29 - Frederic - Guldsmed Herr Christopher Wassermans och Mad. Margar. Österbergs i Staden.
Döpt 1744 dec 31.
 
De fick 8 barn, bland dem Johan och Gustav som Du nämnt. Gustavs födelse finns dock inte i födelseboken, men han är upptagen som son i husförhörslängder, och som broder till Johan i guldsmedsämbetets protokoll.
Christopher är enligt husförhörslängd Lindesberg AIa:9 född i Sverin 1706-04-22.
Margareta (Greta) född 1714. Dotter till Brukspatron Johan Österberg.

2006-07-06, 23:14
Svar #4

Kristin Erlansson

Hej!
Har läst alla inläggen om släkten Wasserman och sökt  
en del på microkort efter en man med namnet Asser Wassermann. Han bör vara född 1730-40talet eftersom han har en son, Ola, som är född 1777 i Skjörpinge som ligger ett par kilometer utanför Ängelholm i Skåne.(Höja församling)Asser var ryttare. Tacksam för all hjälp och tips. Har även sökt på namnet i soldatregistret.

2006-11-06, 05:42
Svar #5

Mika Wasserman

Hej, det finns långt gångna släktforskningsresultat i Finland, denna sida är för de som är släkt med Torneå/Haparanda Wassermans:
http://personal.inet.fi/yhdistys/wasserman/
 
Jag vet också att man håller på att skriva en bok om släkten och dess grenar, dock så kommer den också förmodligen vara på finska. Reino Pelttari har ett lång banderoll hemma på väggen med en enorm Wasserman släktträd.
 
Hoppas att detta hjälpte lite  
 
PS Om någon önskar sig en wasserman.se adress, maila till mig så lägger jag upp en, ni måste dock ha en mottagaradress dit jag kan peka den DS
 
Med Vänlig Hälsning  
 
Mika Wasserman

2007-10-04, 16:14
Svar #6

David Wasserman

Hej, detta är första gången jag är inne på denna hemsida - hittade den genom slump av en sökning på Google.  
Jag själv har aldrig tittat närmare på någonting av min släkt, är 17 år, men jag borde kanske ta och fråga runt lite med de äldre i min familj för jag blev väldigt intresserad när jag läste era inlägg.
Jag bara undrade ungefär om ni vet hur många olika Wasserman familjer de finns här i Sverige och om det kanske finns någon liten chans att jag kanske är släkt med någon. Fast så mycket vet jag att jag inte tror att några av mina förfäder fanns i sverige på 1700-talet, väldigt intressant att läsa iallafall och kul att folk tar sig tid till att se efter varifrån de härstammar  
 
MVH David Wasserman, (Växjö)

2007-10-04, 17:25
Svar #7

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Hej David!
 
Om du tittar på denna hemsida: www.dis.se så kan du hitta 78 personer med namnet Wasserman i hela Sverige som det finns födelseår och födelseförsamling på. Du kan söka på denna sida även om du ej är medlem, ange ordet guest som lösenord. Kanske någon av dessa är av intresse för dig. När du har frågat din far eller farfar ang uppgifter på dina förfäder så kan du gå vidare genom att kontakta landsarkivet i Vadstena för vidare hjälp - www.statensarkiv.se
Detta förutsatt att det rör sig om området kring Växjö? Östergötlands län, Kalmar län, Kronobergs län och Jönköpings län hör till detta arkiv.
 
Mvh
 
Britt-Marie

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna