ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Winroth  (läst 1269 gånger)

2001-01-06, 10:33
läst 1269 gånger

Erik Winroth (Pererik)

Hej!
Jag söker kontakt med personer som vet något om Smedsläkten Winroth som verkade i Ekenäs Finland i mitten av 1700-talet
Erik Winroth.

2001-11-25, 22:34
Svar #1

Erik Winroth (Pererik)

Hej !
Kan någon tala om vilka kriterier som gäller för att en släkt skall räknas som Smedsläkt
Erik Winroth.

2001-11-30, 22:26
Svar #2

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Inom FFS har vi kriteriet att det ska ha funnits smeder vid bruk i minst 2 generationer.
Men för indelningen här har man formulerat definitionen något annorlunda, det står
släkter som har sitt ursprung bland smeder vid järnbruken.
Den definitionen är emellertid tveksam på flera punkter. En rimligare beskrivning av hur det är i praktiken vore släkter med ursprung bland smeder vid bruk.
 
Och jag känner till en sådan smedsläkt Winroth, men inte i Finland.
Ulf Berggren

2001-12-05, 16:58
Svar #3

Erik Winroth (Pererik)

Hej Ulf!
Jag har en släkt Winroth som via järnvägstjänstemän och skomakre för närvarande slutar hos en Olof Winroth född i Wintrosa 1769 och finns i Öregro som lås-och faktorie smed, i Vintrosa har jag för närvarande inte hittat honom.
Sen har jag en släkt som via en Masmästare Olof Päderson Winroth vid Långvinds Bruk för närvarande slutar med hans far Bonden och Hammarsmeden vid Huggarn Bruk, Grundbingsjö vilket jag hitintills inte lyckats lokalisera.
Finns den Winroth Du känner till bland dessa?
Hälsningar EW.

2001-12-08, 02:52
Svar #4

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Det är lite svårt att hitta ev. samband innan jag vet vilken tid det handlar om i det andra fallet.
 
Mina uppgifter handlar dels om en enstaka uppgift på Smedskivan från Linde i mitten av 1700-talet.
 
Men också om smeder Winroth i Småland.
 
Men de har nog iaf inget samband med din första släkt, där namnet torde vara taget av Vintrosa, även om du inte hittat honom där än.
Ulf Berggren

2003-03-01, 16:23
Svar #5

Peter Winroth

Min farfar Carl Winroth var smedmästare i Göteborg, specialicerad på hästskor till Prippens ölutkörarhästar. Han hade sin smedja vid ingången till Gp-huset idag. Min far. Olof Winroth. död 1998 var smedmästare och grundade verkstadsaktiebolaget Winroth& Co där mina bägge bröder arbetar, Lars, VD och Thomas. Min adress är peter@winroth.nu

2011-08-14, 20:48
Svar #6

Utloggad Kristina Winroth

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2021-12-10, 06:07
    • Visa profil
Har alldeles kört fast och behöver hjälp. Smed mästare Jöns Winroth dyker upp första gången på Rydö bruk 1745.
Han gifter sig och bildar familj. Ca 10 år senare försvinner han, utan att jag kan hitta honom varken som in- utflyttad eller i kyrkböckerna. Någon som vet något? Tror att han kom med som en av 4 smeder som första ägaren till bruket tog med sig från Örebro.(intressant då det finns en hel del Winrothare i örebro området.Släkt?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna