ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gotska Sandöns befolkning  (läst 1185 gånger)

2005-05-04, 13:12
läst 1185 gånger

Utloggad Boris Wall

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 63
  • Senast inloggad: 2024-02-10, 10:30
    • Visa profil
Jag har funnit släktningar Gustaf Oskar Eriksson och hans hustru Charlotta Sofia (Andersson) med sonen Anders Magnus, som 1845 flyttade från Gladhammar i Småland (Ligger utanför Västervik) till Gotska Sandön.  
 
Mina funderingar är :
 
Vad fick dom att flytta till Gotska Sandön? Var det någon annons i någon tidning i Småland som sökte arbetskraft till Sandön? Det måste väl ha varit ett stort beslut att flytta så långt.
 
Hur gjordes resan till Gotland och vidare till Sandön .- gick det att resa från Västervik eller Böda på Öland?
 
Hur stor var befolkningen på Sandön? Finns det någon som har forskat om detta.

2005-05-04, 15:47
Svar #1

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Var inte Gotska Sandön fyrplats också, eventuellt lotsplats? Hos sjöfartsverket eventuellt arkiv från gamla lots (och fyrverket?)verket finns det uppgifter tillbaka i tiden. Enligt deras uppgifter till mig (om annan lots/fyrplats) finns det både hos dem i Norrköping och i Riksarkivet (eventuellt i något av flottans/krigsmaktens arkiv tror jag även de skrev.lotsar och fyrfolk har haft olika staliga uppdragsgivare genom tiderna!)
 
M.V.H. Steve

2005-05-05, 01:17
Svar #2

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil
Länsstyrelsen, Gotlands län, ger en del historiska fakta på www.gotskasandon.se. Där framgår bland annat att ön var i privat ägo under aktuell tid och att skogsavverkning bedrevs.  
 
Skulle tro att detta är dina släktingar i 'folkräkningen' 1890, då bosatta i Fleringe på norra Gotland:
 
Hemförsamling: Fleringe
Hemort: Lickedarfve gård med Bläse Kalkbruk
Län: Gotlands
Kalkugnskarl Gustaf Oskar Eriksson f. 1819 i Kalmar
Hustru Charlotta Andersd:r f. 1814 i ?
 
Makarna återfinns i Bläse, Fleringe, även i 1900 års folkräkning. Hustrun då noterad Charlotta Sofia Andersdotter f. 1814, fortfarande ingen uppgift om födelsesocken.
 
Kan detta vara sonen 1890?
 
Hemförsamling: Vesterhejde
Hemort: Nygård
Län: Gotlands
Torpare Anders Magnus Eriksson f. 1845 i Gladhammar
Hustru Maria Krist:a Olivia Källström f. 1841 Lärbro
S. Karl Olof Reinhold f. 1869 i Hangvar
S. Gustaf Emrik f. 1876 i Linde
S. Hjalmar Albin f. 1879 i Klinte
S. Gunnar Arvid f. 1882 i Vesterhejde
D. Anna Mathilda f. 1884 i Vesterhejde
 
1900:
Hemförsamling: Vesterhejde
Hemort: Nygård
Torpare Anders Magnus Eriksson f. 1845 i Gladhammar. Ant. omkommen å hafvet d. 8/2 1894 Öfverflytt. t. bok öfver obefintl.
Hustru, arbeterska Maria Kristina Olivia Eriksson f. Kallström f. 1841  
Hulda Maria f. 1871 i Hangvar
Gustaf Emrik f. 1876
Hjalmar Albin f. 1879
Gunnar Arvid f. 1882
Hälsar vänligen
Maud

2005-05-05, 22:41
Svar #3

Utloggad Lars Edmark

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 267
  • Senast inloggad: 2015-11-17, 22:59
    • Visa profil
    • genedmark.se/genealogicy.html
Boris,
 
Enligt sidan Maud hittat fanns det från 1859 statligt drivna fyrar. Det fanns troligen fyr på ön även innan denna tid. I fyrbyn bodde ett ganska ansenligt antal människor för att vara en så liten plats.
 
Det fanns t o m egen skola på ön. Min far tjänsgjorde som lärare där under en kort tid i mitten på 1940-talet.
 
Själv är jag konfirmerad i öns kyrka.
 
Sandön är ganska omskriven då det funnits både sjörövare (Petter Gottberg) och kända författare (Albert Engström) som bebott denna.
 
Ön har en egen hembyggdsförening som du kan hitta mer om här http://www.gotlandshembygdsforbund.com/foreningar/GotskaSandon.htm
 
Mvh
Lasse

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna