ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Adelöv / Adelöf / Adlöf  (läst 883 gånger)

2003-10-20, 12:32
läst 883 gånger

Maria Fong

Är det någon som har information hur släktnamnet Adelöf och Adelöw uppkom? Har det något att göra med socknen Adelöv?

2003-10-24, 14:49
Svar #1

Anders Andersson

Namnet Adelöv (med stavningsvarianter) synes ha antagits av några olika släkter, och har tidigare nämnts på andra håll i Anbytarforum. Här kan vi försöka placera påträffade individer i rätt släkt.

2004-02-03, 15:44
Svar #2

Maria Fong

Ja, det är kanske på tiden att någon börjar skriva här. Jag kan ju skriva ner det jag vet om den Adelövs släkten jag vet.  
 
Lars Gustaf Larsson (f. ? d. 15/4 1860) och
Johanna Catharina Jansdotter (f. ? d. ?)har barnen:
 
Anna Sophia Larsson (f. 4/3 1847 d. ?)
Maria Josefina Larsson (19/3 1861 d. ?) - OBS! Ej postum dotter till Lars Gustaf Larsson!
-De har fler barn, men dessa två är de jag vet-
 
Den intresanta här är ju Maria Josefina.
Det är nämligen HON som tar sig namnet Adelöw, men VARFÖR hon gör detta är fortfarande ett mysterium.
Hon får, vad jag vet än så länge, fyra barn:
 
1. Herman Josef Konrad Adelöw (f. 5/1 1886 i Storkyrkoförsamlingen d. 17/8 1886). Han blir bortlämnad till arbetskarlen Oskar Wilhelm Wettergren och dennes hustru Klara Holm. Han dog i lunginflammation.
2. Ruth Alfrida Adelöw (f. 9/7 1888 i Katarina församling d. 13/5 1890)
3. Alva Anna Matilda Adelöw (f. 7/6 1895 i Adolf Fredrik församlingen d. ?) Hon blir adopterad av Maria Josefinas halvsyster Anna Sophia och dennes man Karl Otto August Oxelqvist och får då efternamnet Oxelqvist.
4. Nils Sture Otto Adelöw (f. 10/6 1900 i Adolf Fredrik d. 18/5 1978) Den 7/1 1901 flyttar Sture ENSAM till rote 22 - sen har jag tappat spåret lite.
 
Men det är detta jag vet. Så utav fyra barn är det en som fortsätter bära efternamnet Adelöw. När han dör är han dock regristrerad med f. Alltså Adelöf.
 
/Maria

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna