ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Agerman  (läst 1537 gånger)

2001-01-28, 00:57
läst 1537 gånger

Utloggad Lars-Erik Almberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2023-02-26, 15:45
    • Visa profil
Efterlysning av bröderna Agermans föräldrar
 
I tjugo år har jag nu försökt att spåra föräldrarna till tre personer som levde i början av 1700-talet, alla med efternamnet Agerman. Det har blivit åtskilliga besök på arkiv och många nätter vid mikrofilmsläsaren. Eftersom detta verkar vara en svår nöt att knäcka undrar jag om någon av de erfarna och duktiga släktforskare som håller till här på Anbytarforum har kommit i kontakt med någon av de personer som jag nämner här nedan eller har något bra uppslag som jag skulle kunna gå vidare på.
 
De personer som jag söker är Anders Petri Agerman (ca 1676 - 1740), Mattias (Mattheus) Petri Agerman (död 1708) samt Olof Petri Agerman (170(8) - 1751). Släktskap har jag lyckats verifiera mellan Matteus och Anders. De var bröder. Olof, född i Medåker och senare bosatt i Grangärde, står emellertid ännu helt för sig själv och jag väntar med att forska vidare på honom då det mesta tyder på att han inte tillhör samma släkt som de andra två.
 
Vilka var föräldrarna till Anders och Mattias? Spåren leder till Västmanland.
 
Anders skolgång är okänd men 1694 var han bonde och skrivare på Viksjö bruk i Hamrånge sn (X). 1720-talet var han bosatt i Fallet (nuvarande Lingbo) inom Skog sn (X) . Där var han bokhållare och inspektor.  1730-talet tillbringade han som bokhållare på Kilafors bruk, Hanebo sn (X) till sin död 1740. Han var gift med Helena Öhrn (1670 - 1741). Troligtvis hade han tre barn men endast Petter eller Petrus (1707 - 1770), är hittills verifierad.
 
På hösten 1699 var Anders Agerman  kallad till tinget i Skogs sockenkyrka. Det gällde en tvist angående ett kontrakt med Anders Persson i Ryssbo.  
I  protokollet från den renoverade domboken kan läsas följande:  
Bokhållaren präsens, begärer att dess Broder, för detta vice Borgmästaren i Söderhambn Martheus Agerman uthi denna sak för honom måtte få lof agera, hwilket och så honom efterlät.
Denna lilla mening löste efter många års möda relationsfrågan mellan Anders och Mattheus. De var bröder!!
 
Matteus bör vara född på tidigt 1660-tal eftersom han gick i gymnasium i Västerås i början av 1670-talet och utbildade sig vidare på universitetet i Uppsala. Till yrket blev han först lagförare och sedan protokollförare åt häradshövdingen Erich Teet, därefter lagförare och bokhållare på Lögdö bruk (Y), kronobefallningsman på Orsill, nuvarande Timrå sn i Medelpad, var strax före sekelskiftet vice borgmästare i Söderhamn samt avslutade sin karriär som rådman i Gävle. Trots att han varit verksam ett antal år i Gävle när han dog 1708 så begravdes han i Hamrånge sn, Gästrikland.
 
År 1685 gifte Matteus sig i Selånger (Y) med Catarina Warg (f 1665), dotter till kronobefallningsmannen Nils Larsson Warg och dennes hustru Catarina Olofsdotter Arnaesia. Minst tre barn fick de, Nils, Catarina och Petrus.
 
Mattheus Agerman förekommer med sin namnteckning, och ibland även sigill, av naturliga skäl i åtskilliga länsräkenskaper och domböcker i Gävleborgs- och Västernorrlandslän. Hans väg på den juridiska banan är således ganska lätt att följa. Men vad blev det av hans barn? Nils finns i födelseboken för Selånger (Y) 1688, jungfru Catarina finns som dopvittne 1706 i Gävle och Petrus torde vara den Petrus som jag nyligen funnit vara inskriven i Gävle trivialskola 1702. Men barnens vidare öden är ännu så länge okända för mig.
 
 
Västerås
 
1981 var jag i kontakt med stadsarkivet i Västerås och fick då veta att Mattias Petri Agerman fanns omnämnd med sitt efternamn i gymnasiematrikeln i Rudbeckianska skolans arkiv. Från den aktuella tiden är emellertid handlingsbeståndet begränsat men där finns spridda protokoll och handlingar från 1571, gymnasiets matrikel, trivialskolans matrikel, skolförfattningar (från 1618), och ekonomi, löneförmåner (från 1624). Vid kontroll, som en forskarkollega Kåre Eriksson gjort,  visade det sig att Mattias finns omnämnd i gymnasiets matrikel under åren 167(2) - - 1676. I trivialskolans matrikel för åren dessförinnan finns ingen nämnd med namnet Agerman men där finns Mattias Petri med tillnamnen Romferus, Kolbeckius, Vibelius *  och Beningius. En fråga är då om Mattias Agerman har gått i trivialskola på annat håll eller är identisk med någon av de nämnda personerna i Västerås skola.  
 
I födelseböckerna för Västerås har jag sökt efter Mathias (Matheus) med möjlig fader inom tänkbar tidsperiod för födsel. I vigselböckerna har jag sökt eventuella kandidater till föräldraskapet. Vidare har jag också granskat andra intressanta personer i Västerås som kan associeras med namnet Agerman eller kan ha någon relation till Mattias senare i livet. Resultatet blev följande:
 
FB1659  14 april     ...  barn  Mathias
FB1660  21 september   ...  barn i ...   Mathias  **
FB1663  10 december  döptes twenne barn,  Pedher Matzsons i ...by  Brijta och Christina
FB1665  16 september  döptes Pädher Matz barn i ...by  kallas  Anders  **
FB1665  21 januari  döptes Anders Wargs barn    kallas  Måns (finns det koppling till Warg i Gävle?)
FB1665  10 april  döptes  Matz Pädhers Romsferi barn på Ryn....   kallas  ....
FB1665  16 september  döptes  Päder Matz barn i ...nby  kallas  Anders
FB1676  (9)? september   Pär  ....   ....  tvenne barn  Oloff  och  Anders
FB1676  5 november    Pär Andersson  ..(skräddare?)..    Anders
FB17(00)?  2 augusti  döptes båtsmannens Haldevard Örns barn  kallades Erick
                     With.  Johan Hansson  ... ...  Hr Olof Agorelius, hust: Christina  ...             Jungfru Helena Mårtensdotter
FB1715  25 juni    Sara   Anders Forsman         Hr Mag.  Anagrius   m.fl
FB1716  26 november  Matias   Föräldrar Erick Matson i Klåckare torpet
  bland vittnena H Magister Fredrick Anagrius
 
* Kan Vibelius komma från gården Viby i Medåker och bytt namn till Agerman med syfte på det latinska 'ager' för åker. Den i början nämnde Olof Agerman kommer ifrån Medåker.
 
**   Troligtvis är Pädher Matz far till båda barnen eftersom det suddigt skrivna bynamnet verkar vara detsamma i båda födelsenotiserna. Intressant att alla tre namnen Pär, Mattias och Anders figurerar här.
 
VB1660  3 oktober  vigdes  Päder Matzson och Ingeborg  ...dotter
VB1665  11 april  vigdes  Pädher Pädhersson  .... och Karijn Nilsdotter
 
 
Gävle
 
Dödbok 1697 tar upp den 13 mars att glasmästaren Johan Örn avlider efter en tids sjukdom.
 
Dödbok  1708.  Den 8 juni blef efter en sfår och långligh sjukdom utji en sal. stund död, Rådmannen Hr Mathaeús Agerman och blef begrafen dn 21 dito uthi Hambrånge.
 
Födelsebok 1706 den 22 november för  Carl  uppger föräldrarna till Borg: Olof Warg och hust Margareta. Bland vittnena märks särskilt  Jungf: Catharina Agerman
 
(Catharina Agerman är Mattias dotter och Olof Warg är bror till Mattias hustru Catharina Nilsdotter Warg. Margareta är Olof Nilsson Wargs tredje hustru och hette Östman i efternamn. Mattias Agermans namn förekommer av naturliga skäl ofta i domböckerna i Gävle eftersom han var rådman där. Både han och hans hustru finns också ofta som dopvittnen där, i synnerhet när någon ur den stora Wargfamiljen har fått en utökning.)
 
Hamrånge
 
Mantalslängden 1695 sid 379 upptar på Wäxiö Hammar bl a:
Skrifwaren Anders Agerman   1 bonde, 1 dräng, 1 piga
 
Anders hade en son Petrus. Men enligt Hamrånge sockens kyrkokladd så bör han också ha fått en dotter och en son tidigare. Sonen borde vara den i Gävles skolmatrikel nämnde Carolus. Men det kan ju också ha funnits en Erik.  
 
Mattias svärföräldrar hette Nils (Wargh) och Catharina (Arnaesia). Anders svärfar hette Erik (Öhrn) men svärmor är okänd.  
 
 
Det finns alltså rätt mycket att fundera över här.  Släktforskning är ett detektivarbete men det är ju både spännande och roligt och nog borde det väl gå att hitta dessa Agermänningarnas föräldrar någon gång.
 
Med hopp om lite stöd
Lars-Erik

2001-10-16, 23:41
Svar #1

Utloggad Lars-Erik Almberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2023-02-26, 15:45
    • Visa profil
Jag forskar på släkten Agerman som med stor sannolikhet kommer från någonstans i Västmanland men har kört fast. Jag söker sedan länge föräldrarna till bröderna rådmannen Matheus Petri Agerman (c.1663 - 1708) och bokhållaren Anders Petri Agerman (c.1677 - 1740). Dessutom är jag intresserad av brödernas barn var de tagit vägen. Den enda av dessa jag känner till är Anders Agermans son Peter Agerman (1707 - 1770) och dennes avkommor (se mitt tidigare inlägg). En ny ledtråd i sökandet kan vara de uppgifter jag funnit i Gävle trivialskolas matriklar.
 
Har någon kännedom om följande personer vore jag mycket tacksam att få ta del av det:
 
Nils Agerman son till befallningsman Matheus Agerman och Catharina Warg (dopboken för Nils 1688 i Selånger sn, Vnrl län)
Petrus Agerman (nämnd som rådmansson i Gävle trivialskolas matrikel 1702)
Catharina Agerman dotter till rådman Matheus Agerman och Catharina Warg (fadder i dopbok 1707 i Gävle)
Matheus Agermans änka Catharina Warg (f.1665, änka 1708)   (dödboken för Matheus Agerman 1708 i Gävle)  
Ericus Agerman (nämnd som bokhållarson i Gävle trivialskolas matrikel 1712)
Anders Agerman (nämnd i Gävle trivialskolas matrikel 1712 och 1723)
Carolus Agerman son till bokhållaren Anders Agerman (nämnd i Gävle trivialskolas matrikel 1723)
 
Lars-Erik Almberg

2003-10-27, 13:19
Svar #2

Utloggad Maria Zingaropoli

  • Maria Zingaropoli
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 124
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:15
    • Visa profil
Har en Ericus Agermannus i mitt släktträd som var hovpredikant hos Carl XI. Kan det vara något
MVH maria
Maria Zingaropoli

2003-10-27, 16:10
Svar #3

Lars Göran Larsson

Lars-Erik
 
Jag antar att Du redan kollat Agermans i Kyrkbyn i Hanebo (X)
MVH/Elge

2003-12-13, 01:11
Svar #4

Utloggad Lars-Erik Almberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2023-02-26, 15:45
    • Visa profil
Hej Maria och Lars Göran. Det var ett tag sedan jag kollade här. Agerman i Hanebo Kyrkby har jag full kontroll över men Ericus Agermannus har jag inte hört talas om, bara Angermannus. Har du Maria mer uppgifter om Agermannus så vore jag tacksam om jag får ta del av det.
Mvh
Lars-Erik Almberg

2003-12-16, 16:38
Svar #5

Utloggad Maria Zingaropoli

  • Maria Zingaropoli
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 124
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:15
    • Visa profil
Hej
Tyvärr så har jag inte mer. Jag återkommer då jag förhoppningsvis får fram lite mer.
Mvh maria
Maria Zingaropoli

2016-02-12, 21:52
Svar #6

Utloggad Lars-Erik Almberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2023-02-26, 15:45
    • Visa profil
Matheus Agermans dotter Catharina som hade sin av mig senast kända bostad i Gävle 1706 har nu återfunnits i Jella i Vaksala församling vid Uppsala. Jag fann henne som dopvittne där den 24 juni 1735 och den 29 juni 1736. Den 24 februari 1757 begravdes hon, 70 år gammal, i Vaksala kyrka enligt dess begravningsbok. Vid besök i kyrkan gick det dock inte att finna henne i kyrkans egen liggare över begravda. Catharina har även varit dopvittne 1711 och 1715 i Norrala socken men då utan nämnd hemvist. Frågan är var Catharina bodde mellan 1706-1735?
(Källor Arkiv Digital: Vaksala C:1 (1704-1767) sid 88, sid 94 och sid 248)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna