ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ahlsten  (läst 956 gånger)

2012-08-06, 16:25
läst 956 gånger

Utloggad Eva Mowitz

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2020-07-05, 15:22
    • Visa profil
Hej! Jag söker fadern till en oäkta son som föddes 18610320 i Tådene i Skaraborg av Maria Eriksdotter. Sonen får namnet Johan och senare efternamnet Ahlsten. När man tittar i Sveriges Befolkning 1890 finns endast 14 personer med namnet Ahlsten varav 12 finns på Gotland. 3 av dem skulle kunna vara far till Johan om jag tittar på födelseår. Kan man på något sätt härleda att fadern till Johan var en Ahlsten eller har man bara hittat på ett namn? Det mest intressanta är kanske att hans halvsyskon också tar namnet Ahlsten. Den jag forskar på heter Emma Sofia Ahlsten född i Tådene 18760320 och for till Amerika i augusti 1900. Hennes biljett betalades av en A. Ahlsten vilket jag gissar är hennes bror som hette August Albin Ahlsten. Finns det någon som kan hjälpa mig med detta? Evigt tacksam!
Hälsningar från ett regnigt Lidköping!
Eva Mowitz

2012-08-07, 12:22
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21991
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 11:01
    • Visa profil
Att även Johans yngre halvsyskon, födda inom äktenskap, kallade sig Ahlsten gör troligast att det inte var hans fars namn utan att han hittade på det själv eller att det förekommit tidigare i släkten på moderns sida.
Hälsar vänligen
Maud

2012-08-07, 18:58
Svar #2

Utloggad Eva Mowitz

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2020-07-05, 15:22
    • Visa profil
Tack för det! Då ska jag kolla längre tillbaka på mammans sida.
Eva

2015-11-06, 22:56
Svar #3

Utloggad Erik Ahlsten

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2015-11-12, 23:08
    • Visa profil
Den första i min familj som kollade sig Ahlsten tog sitt namn på Alstäde på Gotland, Fröjel sn. Johan, Johansson Fulltopp Ahlsten. Har var gift med Maria Magnidotter Frimodig f. 1804 på Öland, men jag hittar inga spår från henne innan hon kom till Gotland. Någon som kan hjälpa till?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna