ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kongostatens arme  (läst 850 gånger)

2000-06-05, 16:17
läst 850 gånger

Håkan Andersson

Hej
 
Den 28 april 1919 avled i Fleringe församling Underlöjtnanten i Kongostatens arme Karl Petter Engström. Hans adress var antecknad till Lickedarfve och födelsedatum till 24 maj 1886.
 
Är det någon som vet om det fanns fler svenskar än ovan nämnda i Kongos arme.
 
Hälsningar
 
Håkan

2000-06-06, 14:21
Svar #1

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Hej Håkan,
 
under åren 1937-58 fanns det en förening som hette Svenska Kongoveteraner. Deras verksamhet resulterade i ett arkiv som förvaras av Stiftelsen emigrantinstitutet (SEI). Jag har faktiskt inte en aning om vad för slags veteraner det var frågan om, eftersom jag aldrig haft amledning att titta i det arkivet. Jag har endast i förbifarten noterat att ett sådant arkiv finns. Det kanske kan innehålla något av intresse för dig. En förteckning över innehållet borde finnas på Riksarkivet.
 
Med vänlig hälsning
Kaj Janzon

2000-06-06, 22:49
Svar #2

Utloggad Jens Lerbom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 218
  • Senast inloggad: 2016-02-22, 18:10
    • Visa profil
Hej!
 
En som vet det mesta om gotländska militärer är Kjell Ohlsson på Landsarkivet i Visby. Hn har givit ut två böcker, en om gotländska båtsmän och en om gotländska frivilligga i bla finska vinterkriget. Mejla honom och kolla
 
Jag har inte hans epostadress framför mig just nu men skicka ett mejl till hans kollega anders.bergkvist@landsarkivet-visby.ra.se, så hjälper han dig vidare
 
Mvh/JL

2000-06-08, 21:35
Svar #3

Håkan Andersson

Hej Kaj och Jens
 
Jag får tacka för svaren. Nu har jag ett par uppslag som jag kan arbeta vidare med.
 
Hälsningar
 
Håkan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna