ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anckerman  (läst 728 gånger)

2005-03-26, 23:36
läst 728 gånger

Lennart Andersson

Jag undrar om någon känner till Anna Catharina Anckerman, död i Grevlunda, Vitaby, 1804 vid 82 års ålder. Hon var gift två gånger - första gången med ladufogden Lars Risberg, d 1744, Torup, Vitaby och andra gången med smeden och senare åboen Isak Nilsson Hallenberg, d 1793 Grevlunda 5, Vitaby. Omkring 1760 var Isak Hallenberg och Anna Catharina Anckerman bosatta i Brösarps församling och tidigare ev. i Hyby församling. I första giftet hade hon sonen Sven Risberg och i andra giftet bl.a. sonen Nils Isaksson, senare åbo på Grevlunda 5, Vitaby (och min anfader).
 
I förste makens bpt 1744 nämns änkans morbror Johan Björkman, Ljungby. Samtidigt nämns Lars Risbergs styvfader Truen Torman, Ravlunda, och hans broder Helje Risberg, Alunbruket, Andrarum.
 
Känner någon till Anna Catharina Anckermans anor och släkt (samt givetvis också uppgifter om Risberg och Hallenberg)? Var kommer namnet Anckerman ifrån?
 
Mvh
Lennart Andersson

2005-03-27, 20:57
Svar #1

Lennart Andersson

I föregående inlägg skall Isak Hallenbergs dödsår vara 1792 (bpt 1793). Han var troligen född 1721 i Hyby församling, son till Nils Jönsson och Anna Bengtsdotter i Resåkra och var vid vigseln i Bara med änkan Anna Catharina Anckerman 1745 snickare. Familjen tycks ha bott i Bara församling fram till ca 1753/55. Därefter var han smed i Ravlunda och sedan i Brösarp. I mtl 1775 står han som åbo på Grevlunda 5, 1/8 mtl, Vitaby.
 
Mvh
Lennart Andersson

2005-03-28, 15:20
Svar #2

Lennart Andersson

Kompetteringar ang. Anna Catharina Anckermans son i första giftet Sven Risberg:
 
På Österlens släktforskarförenings hemsida fann jag att Sven Risberg, 1742-1806, Fjälkinge, var kronofogde i Villands, Gärds och Albo fögderi 1778-1795 och tilldelades sedan titeln assessor. Bland Sven Risbergs barn fanns en son Sven Risberg, som titulerades vice Häradshövding. Bland döttrarna gifte sig Andrietta med häradsskrivaren Per Sjöbeck, Fjälkinge, Laurentia med kyrkoherden Anders Peter Krook, Köpinge, Johanna med kyrkoinspektorn Peter Möller och Ulrika med kyrkoherden Johan Henrik Kemner, Östra Sallerup.
 
I Kyrkornas märkvärdigheter 1830 för Vitaby står att det fanns en gravsten rest över Anna Catharina Anckerman av familjerna Sjöbeck och Krook. Tidigare tyckte jag att det var märkligt att det fanns en gravsten över en gammal bondänka men kanske börjar det klarna nu.  
 
Det finns kanske någon som har kännedom om dessa ingifta släkter och via dem har vetskap om var släkten Anckerman går att finna.
 
Mvh
Lennart Andersson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna