ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Andrée  (läst 3162 gånger)

1999-04-21, 22:42
läst 3162 gånger

Utloggad Heléne Friberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2013-09-09, 15:09
    • Visa profil
Finns det någon som har några uppgifter om Elfrida Andrée, född 1841, död 1929. Hon var den första kvinnliga kompositören i Sverige. Bodde på västkusten eller Gotland. Jag vet inget mer om henne. Kan hon vara släkt med ballongfararen Andrée?
Hälsningar Heléne Friberg

1999-04-22, 01:05
Svar #1

Utloggad Pehr Sahlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 256
  • Senast inloggad: 2022-02-19, 02:52
    • Visa profil
Elfrida Andrée
Född 1841 19/2 i Visby.
Dotter till provinsialläkaren i Visby Andreas André och Eberhardina Lovisa Lyth.
Elfrida är en yngre syster till operasångerskan, sopranen Fredrika Andrée (1836-1880), gift Stenhammar.
Källa: Svenskt Biografiskt Lexikon, band 1 (1918), där biografin över Elfrida är skriven av bibliotekarie C. F. Hennerberg.

1999-04-22, 12:49
Svar #2

Utloggad Heléne Friberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2013-09-09, 15:09
    • Visa profil
Tack Pehr.
Jag ska gå vidare med dessa uppgifter. Du vet inget om André, ballongfararen? Finns det något släktband?  
Hälsningar Heléne Friberg

1999-04-22, 12:49
Svar #3

Utloggad Olle Överby

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1764
  • Senast inloggad: 2022-10-19, 14:15
    • Visa profil
    • https://1drv.ms/u/s!AvCM9dq1W7qzhC0GI7LzFONZ66Lt
Föräldrarna Andreas André och Eberhardina Lovisa Lyth gifte sig i Visby 1834-06-15.

1999-04-22, 17:40
Svar #4

Eva Leksell

Det är mycket om Elfrida Andrée just nu, antagligen på grund av boken Elfrida Andrée. Ett levnadsöde av Eva Öhrström (recenserad i Expressen 15/4). En dokumentär om henne sändes i tv i påskas och jag vill minnas att det varit ett radioprogram också. Nyligen läste jag en rätt utförlig artikel om henne, hennes familj och hennes karriär. Och på Musikmuseet i Stockholm pågår en utställning Elfrida Andrée - pionjär och tonsättare. Så särskilt svårt att få reda på fakta om henne ska det inte vara.

1999-04-22, 22:48
Svar #5

Utloggad Pehr Sahlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 256
  • Senast inloggad: 2022-02-19, 02:52
    • Visa profil
Hej Heléne.
Jag tror inte att det finns några släktband mellan Elfrida Andrée och nordpolsfararen Salomon August Andrée. I Släkt och Hävd 1986-1987 finns uppsatsen Vilka var S. A. Andrées farföräldrar ? av civilingenjör Alan Dufberg, som jag kan rekommendera dig att läsa!

2000-01-05, 03:35
Svar #6

Utloggad Tommy Myrsell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 63
  • Senast inloggad: 2022-03-12, 04:19
    • Visa profil
Hej,
 
Jag kan bara konstatera att det absolut INTE finns något samband mellan Elfrida Andrée och S.A.Andrée. Elfridas far Andreas hette ursprungligen Andersson och ändrade namnet till Andrée när han studerade i Lund. Ursprungligen kom han från Krukbo gård i Stora Skedvi socken, Dalarna, och var där en av tre barn till nämndemannen Anders Johansson och dennes hustru Elisabet Fiskarström.
 
Jag har vuxit upp med historier om och omkring Elfrida och hennes syskon, och tycker därför att det är extra roligt att hon nu blivit mer omskriven och uppskattad, - även utanför släkten. Hennes faster Elisabet var gift med Karl Myrsell, min farfars farfars farfar.  
 
Idag lever inga kända ättlingar till Andreas Andrée, möjligtvis kan det finnas någon efterkommande till Elfridas systerson Sigfrid Stenhammar, men han flyttade till USA och har varit spårlöst försvunnen sedan före 1920 talet.
 
Det finns förutom ovannämnda nyutkomna bok en äldre bok skriven av hennes systerdotter Elsa Stenhammar, som hetter Fredrika Stenhammar - Brev. Den tar upp brevväxlingen mellan de båda systrarna, sedan kommer vet jag att jag för tiotalet år sedan läste en tunnare bok från 1920 talet som handlade just om Elfrida, men kommer inte ihåg vad den henne eller vem som skrev den.
 
Hälsningar
 
Tommy Myrsell

2007-07-25, 14:30
Svar #7

Utloggad Lillian Simonsen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2009-06-14, 14:26
    • Visa profil
Min fars farmor, Hulda Amalie Albertine Andersson, blev født 29.06.1860 i Göteborg. Hendes forældre var ”stenhuggaren” Anton Andersson/Andreen, født  07.10.1834 i Herrestad, Göteborg och Bohus og Johanna Christina Carlsdotter Alsing, født 28.10.1832 i Kungälv, Göteborg och Bohus. Hulda rejste til Danmark omkring 1878 og kom ikke sidenhen til Sverige.
Min far husker bl.a. 2 ting, som hun sagde:
1. Salomon August Andrée, nordpolsfareren fra Gränna, var hendes fætter.
2. Hun kom fra en apotekerfamilie.
 
Jeg har forgæves søgt at finde en slægtsforbindelse mellem Hulda og Salomon August Andrée. Faktisk er det meget usandsynligt, at der skulle være nogen biologisk forbindelse.
 
Allerede i 1863, da Hulda kun var 3 år, døde moderen, Johanna. Faderen giftede sig igen, men først i 1872. Der er altså stor sandsynlighed for, at Hulda blev anbragt i pleje hos en ny familie – måske en apotekerfamilie med familierelationer til Andrée i Gränna !?
 
Her er det, jeg må bede om hjælp. Hvor opholdt Hulda sig i perioden 1863-1878?
 
Salomon August Andrées far, Claes Georg Andrée, f. 1807, var apoteker i Gränna fra 1833 til din død 1871, han boede fra omkring 1818 hos apotekeren Johan Fredrik Barkman i Eksjö. Barkman flyttede 1822 til Malmö for at overtage apoteket Lejonet og lærlingen Claes Andrée fulgte med og uddannede sig siden til apoteker. Ifølge artiklen ”Vilka var S. A. Andrées farföräldrar?” af Alan Dufberg i ”Släkt och Hävd” årgang 1986, er der stor sandsynlighed for, at Johan Fredrik Barkman var onkel til Claes, idet een af hans søstre skulle være mor til Claes. Ifølge samme artikel havde Claes 2 søskende, nemlig broderen Thure Andrée, f. 1805, der døde ugift 1860 som Rådman i Gränna, og søsteren Fredrika Dorothea Werner, f. 1806, der i 1833 blev gift med apotekeren Jonas Chrysander i Vetlanda. Fredrika døde 1848 i Vetlanda. Hun fik 3 børn, Fredrika f. 1836, Lovisa f. 1838 og død som spæd samt Jonas(John) f. 1840. Sønnen Jonas Chrysander var 1855-62 elev på apoteket Lejonet i Malmö hos netop apotekeren J. F. Barkman. Jeg ved ikke hvor Jonas rejste hen efter sin uddannelse, måske var det hos ham og hans familie at Hulda fik ophold omkr. 1863? (I 1897 var han vistnok indehaver af apoteket ”Hjorten” i Örebro).
 
Jeg har i første omgang set bort fra S. A. Andrées mødrende familie, da hans mor var af den smålandske præsteslægt Heurlin. Det kan selvfølgelig ikke helt udelukkes at een af hendes søskende også har apotekerrelationer.
 
Ethvert bidrag, omend nok så lille, der kan kaste lidt lys over ovennævnte, vil blive modtaget med taknemmelighed.
 
Venlig hilsen
Lillian
Danmark

2010-02-26, 12:31
Svar #8

Utloggad Mikael Hammer

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 64
  • Senast inloggad: 2021-07-12, 09:53
    • Visa profil
Hej,
 
Jag har via 23andMe.com kommet i kontakt med en trolig släkting. Hans efternamn är Andre.  
 
23andMe har analyserat vårt DNA och påståendet att vi skulle vara släkt baseras på att vi har ett tillräckligt långt identisk DNA-segment på en av våra kromosomer. Släktskapen kan ligga 4 - 10 generationer bakåt i tid, dock trolig ca. 6 generationer. Detta innebär at det borde vara möjligt at finna en eller flera gemensamma anfäder genom genealogisk forskning.
 
Själv har jag härstamning främst från Småland (inklusive prästsläkterna Lindelius och Gryphius, den adliga släkten Ridderstedt, samt bildhuggaren Jonas Berggren; andra namn är Molerus och Ahlström), samt Bohuslen och Halland, men där är också några grenar från Dalsland, Göteborg (Sahlberg, Grope), Östergötland (Kinnander från Kisa), Närke (Salfeldt) och kanske Uppland, så det är svårt att säga exakt hur vi är besläktade.
 
Min släktings farfar var Walter August Andre och dennes far var Axel Premus Andre (skall kanske vara Primus) g.m. Emily Luvine. Axel Premus skall ha gjort tjänst i svenska armén. Jeg antar at detta innebär att han var officer, men jag har ikke någon gradbeteckning för honom.
 
Axel Premus och Walter August skall ha utvandrat til USA ca. 1912 tilllsammans med Axels bror August. Kanske gick flyttningen via Frankrike, men min källa er mer osäker vad gäller denna uppgift.
 
Känner någon av er til dessa namn eller eventuella kopplingar til S.A. Andrée?
 
Finns någon publisert antavle för S.A. Andrée online eller i tryckta källor?
 
Med vänlig hälsning,
Mikael Hammer

2010-02-26, 20:31
Svar #9

Utloggad Monica E. Fogelqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 673
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 16:13
    • Visa profil
Hej Mikael
I EMIBAS finns en Axel Primus Andersson André (det står Andén men i Hfl ser det ut som André).
 

 
Andersson Andén, Axel Primus
Arbetare (ogift man)
 
f. 10/6 1877 i Timmersdala, Skaraborgs län (Västergötland)
 
Utvandrad 17/8 1899
från Tomten, Timmersdala, Skaraborgs län (Västergötland)
till Cardiff, Storbritannien
 
Källa: Husförhörslängd, s. 54
 
Emibas emigrationsakt: Timmersdala R 1899 001
 
Onormerade namnformer:
 
Destinationsort: Kardiff
Destinationsland: England
 
Fadern var lanthandlare i Timmersdala, här är familjen i Sv. Bef. 1880:
 
Olaus Andersson, f. 1835 i Hemsjö Älvsborgs län, Lanthandlare  
Anna Kajsa Olofsdotter, f. 1838 i Björsäter Skaraborgs län  
Klara Olivia, f. 1863 i Halmstad Malmöhus län  
Adolf Levin, f. 1864 i Halmstad Malmöhus län  
Johan Antonius, f. 1868 i Böja Skaraborgs län  
David Rikard, f. 1869 i Böja Skaraborgs län  
Olof Werner, f. 1872 i Timmersdala Skaraborgs län  
Anna Regina, f. 1873 i Timmersdala Skaraborgs län  
Axel Primus, f. 1877 i Timmersdala Skaraborgs län  
 
Klara Olivia, David Rikard och Anna Regina flyttar till Amerika 1890 och 1891.
 
Någon koppling till S.A. André finns nog inte hos den här personen, men det är kanske inte den Axel Primus som du söker.
 
Mvh
Monica

2012-08-15, 16:56
Svar #10

Utloggad Nils Ericsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2013-07-03, 16:55
    • Visa profil
Hej!
Jag har också André i vår släkt:
Lars Erik André född 1869-12-09 i Frustuna förs.i Södermanland
Gift med Elin Viktoria Eriksson född 1871-12-06 i Björnlunda Södermanland.
Barn:
Lars Olof född 1903-01-24 i Nikolai förs. Oxelösund
Lars Yngve dog vid 1 års ålder
Lars Uno född 1904-03-01 i Nikolai förs. Oxelösund
Margit Viktoria född 1906-11-11 i Nikolai förs. Oxelösund
Familjen flyttade till Oxelösund år 1900 och Lars Erik drev affärsrörelse på orten.
Någon gång runt 1930 flyttade de till Stockholm. Det är svårt att forska vidare när man inte vet till vilken församling i Stockholm de flyttade till. Utflyttningsregistret för Nikolai slutar 1916. Familjen lär ha bedrivit affärsrörelse även i Stockholm
Barnen var kusiner med min far Nils Viktor Ericsson.
Är det någon som vet mer?
Mvh  
Nils Ericsson

2012-08-16, 11:24
Svar #11

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21988
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 22:13
    • Visa profil
Nils,
du hittar familjen i rotemansarkivet på www.ssa.stockholm.se. Se även Engelbrekt BI:20 (1925) fol 3.
Hälsar vänligen
Maud

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna