ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ankarman  (läst 1316 gånger)

2001-10-09, 16:31
läst 1316 gånger

Susann Larsson

Anna Helena Andersdotter Ankarman f.1841-12-21?
Vet någon var hon föddes? Var hennes far Nils Johan Ankarman? Var kom namnet i sådana fall i från?
 
MVH
Susann

2005-04-25, 21:32
Svar #1

Göran Ankarman

Hej  
Jag heter Göran Ankarman. Jag är född och uppvuxen strax intill Wråtorpets ursprungliga läge i Tibbhult, Hjorted socken. Vad jag vet var det ett antal Ankarman som bodde i torpet Wrå sedan tidigt 1700-tal men vet i riktigt hur jag ska kunna få information om alla släktförhållanden. Tacksam för hjälp och information.

2005-04-26, 16:54
Svar #2

Mats Karlsson

Hej Göran!
Bara så att vi menar samma torp, det är väl detta som nu finns beläget vid Kulbacken i Västervik?
I så fall har min sons anfader bott där.
Det är Sven Ankarman, född omkr. 1724, antagen som båtsman 1744, fick avsked 1781 efter 37 tjänsteår. Bor efter avskedet i Lervik, Hjorted där han dör 61 år gammal av bröstsjuka 8/9 1785.
Dessa uppgifter har jag hämtat i centrala soldatregistret.
Jag vet dessvärre inget om Svens föräldrar, finns det någon som gör det?
 
Vänliga hälsningar Mats

2005-04-27, 08:59
Svar #3

Göran Ankarman

Hej Mats
Jo, det är Wråtorpet som nu finns på kulbacken i Västervik. Det flyttades 1933 från det ursprungliga läget i Tibbhult. Min morfar berättade för mig när jag var liten mycket om torpet Wrå och vilka som bodde där men det är först nu som intresset åter har vaknat till liv.
Jag har en förteckning över båtsmännen som bodde i torpet Wrå och tjänstgjorde genom åren men inte mycket mer än så.
Har börjat forska så smått och träffar ibland människor med namnet Ankarman och succesivt faller bitar på plats.
Jag är ovan med att söka uppgifter av den här sorten och är tacksam för alla uppgifter.
Vänliga Hälsningar
Göran

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna