ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ansén  (läst 876 gånger)

2003-03-19, 19:38
läst 876 gånger

Utloggad Gun Wickman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 70
  • Senast inloggad: 2022-02-11, 10:47
    • Visa profil
Hej....jag har namnet Ansén i min släkt. Det dyker upp i början av 1800-talet och jag undrar vad som gällde när man tog ett namn förr. Mina släktingar hette då Johansson, men även Olofsson. Kunde man ta både sin fars-eller mors namn och var barnen tvungna att ta samma som föräldrarna. mvh Gun Wickman

2008-08-26, 00:08
Svar #1

Joakim wendin

Hej Det med efternamn är lite olika. Det finns gesällnamn, den drängen som går gesäll tar oftast läromästarens namn eller ett helt nytt. Samma inom det militära. Det kanske finns 30 Svensson. dår är det lättare ta ett udda som ingen annan heter. Annars följdes efternamnet efter fadern eller Sven Andersson och sonen eller dottern fick heta Svensson eller Svensdotter efter pappans förnamn.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna