ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ausell  (läst 717 gånger)

2011-05-05, 13:02
läst 717 gånger

Utloggad Thomas Björk

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 129
  • Senast inloggad: 2015-11-14, 21:02
    • Visa profil
    • www.bytecode.se/ged
Hej kära medforskare
 
Jag stötte häromdagen på Jöns Ausell (eller Johannes som han kallades i en bouppteckning).
Mina uppgifter om Jöns Ausell är mycket knapphändiga.
Jag vet att han dog den 11 november 1732 i Kalv, han var född omkring september 1700 och att han var gift med Agneta Barbro Lignell. De fick två barn tillsammans Margareta Helena född 1730 död 1732 och Sara Kristina född 1732. (Sannolikt finns det inga tidigare barn i detta äkenskapet då de uppgifter jag har om hustrun Agneta säger att hon var född 1712 och bara var 18 år då första dottern föddes.)
 
Namnet Ausell återkommer senare i trakterna kring Torup för Lars och Olof Ausell (barn, barnbarn mm med samma namn) ärbland annat klockare. Men dessa Ausell är så pass mycket äldre att det inte känns som om de äldsta passar in som bröder till Jöns (men man har ju haft fel förr).
 
Är det någon som har mer information om någon/några Ausell som har sina rötter i sent 1600-tal.
 
MVH
Thomas Björk

2012-07-30, 00:36
Svar #1

Utloggad Jerker Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 332
  • Senast inloggad: 2023-02-20, 14:14
    • Visa profil
Hjälpprästen i Kalv (P), Jöns Ausell, som var bondson, var född i september 1700 i Tranemo. Han gifte sig med Agneta Barbro Lignell (Lignelia) f 1/1 1712 i Tranemo. Änkan gifte om sig 6/1 1740 i Håcksvik med adjunkten Knut Andreas Landberg. Hon avled 21/11 1755 i Gunnarsjö.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna