ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bergendorff  (läst 1653 gånger)

2005-02-03, 14:16
läst 1653 gånger

Utloggad Barbro Peterson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 839
  • Senast inloggad: 2022-03-29, 14:14
    • Visa profil
Gitte, Robert och Mattias!
 
Här kommer ytterligare något som kan vara av intresse.
Gitte frågade om de barn jag inte kollat upp. Nu kommer de.  
1689 Gunnar Persson och h Gunnel Jacobsdotters barn i Domaryd, hemmadöpt vid namn Johan. Han begravs samma år. ( Beträffande namnet Gunne eller Gunnar förekommer båda delarna. Men det är samma namn.)
1708 1 Advent döptes Lars Perssons och h Ingerd Persdotters barn i Domaryd. Namn och faddrar saknas.
Den Zicelia eller Cecilia som Robert nämnde gifte sig 1682 2 post Trinit. Drängen Per Olofsson i Domaryd med pig Sissela Svensdotter därsammastädes. Eftersom de är dräng och piga kan det inte röra sig om de personer vi söker. För övrigt lever ju Ingierd Bengtsdotter. Änkan Sicilia dör 1728 i Domaryd.
Jag hittade en annan intressant notis 1682. Då begrovs Olof Andersson i Domaryd och h.h. Elin Olufdotter, lefvat samman vid pass 45 år, blef hans ålder 79 åhr hustruns 68 åhr. Kan detta vara vår Per Olofssons föräldrar?
Bengt Perssons hustru Elin Larsdotter föddes 4 nov 1696 i Åby Sörgård Berga. Någon dödsnotis har jag inte funnit.
Till sist. Mattias skrev om ÅBO. Det är det samma som arrendator med ärftlig besittningsrätt.
 
Varma hälsningar från Barbro

2005-02-03, 22:07
Svar #1

Utloggad Mattias Boström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2009-07-15, 12:13
    • Visa profil
    • mattiasbostrom.wordpress.com
Tack Barbro för hjälpen med Åbo! Betyder förkortningen a.b. framför ett personnamn samma sak?
 
/Mattias

2005-02-03, 22:11
Svar #2

Utloggad Gitte Bergendorff Höstbo

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2013-05-20, 11:49
    • Visa profil
    • www.danbbs.dk/~janhb/
Hej
 
Tak til Mattias for oplysningerne om Emil Ferdinand, då fik jeg sammenkoblet to Eemil'er til samme person. Det var en god pusslebrik.
 
Tak til Barbro for det store arbejde
Det var sjovt at få Elins fødselsdag.
Det kunne se ud som om det er Per Olofsson föräldra, noten om at Per Olofssons fødes omkring 1634 kan jo godt passe med at forældrene blev gift 1637. Han kan jo ligeså godt være født i 1637 som 1634?
Tör vi skrive at det er forældrene til Per?
 
Teorien om Cecilia som dør i 1728 holder vist ikke, for Ingierd dør i 1711 og man må jo gå ud fra første kone er død før anden kone.
 
Tak for fortolkningen af ordet ÅBO.
 
Nu skal jeg bare finde ud af hvilke dator alle de latinske navne for dagene er.
 
Taknemelige hilsner fra Gitte

2005-03-05, 22:31
Svar #3

Arne Bolund

Hej!
Det var en väldig mängd information om släkten /släkterna? Bergendorff. Jag vill gärna bidra med mitt strå till förvirringen genom att berätta följande, om det inte redan är bekant.  
 
I Karlstad fanns på 1920-talet en man med namnet Josef Bergendorff. Han var engagerad i rederirörelser och en av höjdarna i rederi AB Stjärnan med ett flertal ångfartyg av kust- och nordsjöstorlek, dvs 40-70 m långa och med ett deplacement på 500-2400 ton. Rederiet kom senare att gå upp i Rederi AB O F Ahlmark och Co, som fortfarande är seglande.
 
Det byggdes tom ett fartyg, som fick namnet Josef Bergendorff, som så småningom blev Ahlmarks första motorfartyg, byggt i Sthlm 1925. För mera info kan Du kontakta mig.

2005-03-17, 23:26
Svar #4

Utloggad Gitte Bergendorff Höstbo

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2013-05-20, 11:49
    • Visa profil
    • www.danbbs.dk/~janhb/
Hej Arne
 
Tak for oplysningerne, men jeg har være  i kontakt med noget af Josefs familje og vi er i sl?gt langt tilbage ikke i den direkte Bergendorff linje for mit vedkommende.  
Fartyget har jeg en bild av som jeg fik fra en mand i Eengland i bytte for en kuglepind. Skibet sank desuden i middelhavet.
 
Josef som het Josef Emanuel Bergendorff var født i 4. juni 1883 i Kristinehamn. Hans far hed Peter Johan Svensson og var født 8. januar 1811 i Bråna og moderen hed Benedikta Larsdotter og var født 4. april 1809 i  Åsa Södergård, Sanna, Traheryd. Det er moderens fmmfm som er Ingrid Bengsdotter født omk 1653 i Llilla kyet, Hångers socken, Ösbo Härad småland.
 
Hilsen Gitte

2005-09-04, 20:24
Svar #5

Daniel Bergendorff

Hur kan jag ta reda på om jag tillhör denna släkt?

2005-11-01, 21:45
Svar #6

Utloggad Christer Jonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 255
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 09:37
    • Visa profil
När jag läser att Magnus Bergendorff studerat i Laholm blev jag lite nyfiken. Inte för att jag vet något samband men Lärarinnan Beata Katarina Bergendorff f i Malmö 5/10 1834 kom till Laholm från Hasslöv 1870 och öppnade en privatskola. Efter några år flyttade hon ihop med sin syster Emilia Helena, f 1829, som blivit änka efter kronlänsman J P Bergman. Allt enl Laholms Historia I, Axel Ejwertz, s 432.

2005-11-06, 15:18
Svar #7

Utloggad Gitte Bergendorff Höstbo

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2013-05-20, 11:49
    • Visa profil
    • www.danbbs.dk/~janhb/
Til Christer
 
Som svar på dit spørgsmål vedr. Magnus og Beata så kan jeg fortælle følgende:
 
Bengt Pehrsson havde f. omk 1670 (Rusthållare)
havde 8 barn.
Petrus Carl Bergendorff og Ingegärd Bengtsdotter var to af dem.
 
Petrus fik sønnen Bengt Vilhelm Bergendorff.
Bengt Vilhelm Bergendorff fik sønnen Lars Petter Bergendorff.
Lars Petter Bergendorff fik datteren Beata Katarina Bergendorff.
 
Ingegärd Bengsdotter fik datteren Christian Svensddotter.
Christina Svensdotter fik sønnen Lars Bengtson.
Lars Bengtson fik sønnen Magnus Larsson Bergendorff.
 
Så de har samme tipoldeforældre.
 
Hilsen Gitte

2006-07-15, 23:14
Svar #8

Utloggad Gitte Bergendorff Höstbo

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2013-05-20, 11:49
    • Visa profil
    • www.danbbs.dk/~janhb/
Hej Anita
 
Da jeg har læst et ældre indlæg på rötter hvor du er meget nteresseret i Abersohn Matilda der udvandrede, og som havde været gift med en Bergendorff der var død i ca. 1911, vil jeg her høre om du ved mere om denne Bergendorff.
Jeg er meget interessert i alle med navnet Bergendorff
 
På den nye Sveriges Befolkning 1900 finder du Matilda.
 
Abersohn Frans julius, Bokhållare f.d. f. 1885 i Ryssland gift med Mathilda Sofia født 1861 i Stockholm Stad
De har følgende børn alle født i Stockholms stad i Uppland.
Ernst Frans Alexander f. 1884
Olga Maria Helena f. 1885
Axel Anton Julius f. 1886
Julia Mathilda Elisabeth f. 1889
Kristina Antoinette f. 1890
Knut Olof Govert f. 1894
Ivan Gustaf Frederik f. 1899
 
Venlig hilsen Gitte Bergendorff Höstbo

2006-08-29, 12:08
Svar #9

Utloggad Lars Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 201
  • Senast inloggad: 2020-12-31, 05:22
  • Mogenealogen
    • Visa profil
Hej,
 
Justus Eliasson f. 1882-04-10 i Pjätteryd (G) återfinns senare i livet som Justus Bergendorff. Finns det någon som har någon id? om varför han tog sig detta namn?
Vänliga hälsningar
Lars Larsson

2006-09-17, 16:01
Svar #10

Utloggad Gitte Bergendorff Höstbo

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2013-05-20, 11:49
    • Visa profil
    • www.danbbs.dk/~janhb/
Hej Lars
 
Jeg søger slev oplysninger om Justus. fek.s hvem var hans forælde? for på den led kan vi måske sætte ham i forbindelse med alle de Bergendorffer jeg har i min database.
 
Vet du noget om dette?.  
Det kan også være hans kones slægt han har navnet fra, men det tror jeg er usansynligt.
 
Der findes nogle efterkommere med navnet Eliason i slægten og det er ikke ualmindeligt at enkelte personer i slægten har taget navnet Bergendorff senere i livet.
 
hilsen Gitte

2006-10-20, 10:35
Svar #11

Utloggad Lars Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 201
  • Senast inloggad: 2020-12-31, 05:22
  • Mogenealogen
    • Visa profil
Hej Gitte!
Tack för svar - om du vill ha de upplysningar jag kunnat inhämta så skriv till min epostadress
mogenealogi@yahoo.se
Mvh
Lars Larsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna