ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bergeström  (läst 822 gånger)

2010-11-19, 12:03
läst 822 gånger

Utloggad Pia Lindgren (fd Gudbrand)

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 487
  • Senast inloggad: 2020-08-03, 18:44
    • Visa profil
Hej!
Nu håller jag på med ett långskott i min forskning. Har en person som skall vara född i Helsingborg 1764, Olof Hellsund (finns en egen rubrik). Jag kan ha hittat föräldrarna Nils Frenner och Bengta Olofsdotter, men kan inte knyta ihop dem med Olof.  
 
Därav antar jag utmaningen i från ett annat håll. Jag vet att pojken har någon form av koppling till prästen Elias Follin då han har rekommenerat pojken till en lärlingstjänst i Varberg. Tittar jag vidare på de tilltänkta föräldrarna, Nils och bengta så avlider Bengta 1778 och begravs av en Hans Bergeström (1735-1784). Av en tillfällighet upptäcker jag efter lite letanade fram och tillbaka på nätet att Elias är gift med en Hedwig Sofia Bergeström (1767-1819). Kan det vara så att hedwig är dotter till Hans? Har googlat och hittar ingenting på dessa personer. Hedwig är inte född i Helsingborg och jag vet inte Hans var präst vid detta årtal. Är det någon som vet mera om familjen Bergeström och dess öde?

2011-08-24, 11:42
Svar #1

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Pia, sent svar men bättre sent än aldrig!
 
Visst är Hedvig Sofia Bergeström dotter till kyrkoherden i Helsingborg Hans Bergeström. Hedvig Sofia är född i Karlskrona amiralitetsförsamling 1767 9/1.
 
Hans Bergeström född 1735 23/7 på Ettarp i Enslöv socken är son till inspektorn m m Magnus Bergström och Engela Weinberg.
 
Källa: Lunds stifts herdaminne

2015-11-27, 22:31
Svar #2

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5046
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
    • Visa profil
Tillfällighetsfynd ur Nytt och Gammalt (Lunds Weckoblad), N:o 47, 1789 28/10, sid. 398:
»Wid Tidningen om Adjutanten wid Kongl. Dahl
Fri-Corpsen Hr Joh. Magnus Bergeströms
timade död, på Owis Gästgifware gård i Finland
i en ålder af 25 år.
 
Min Wän! - Du dog - - men ej i detta hjärta.
Du kände Dödens qwal - jag känner än min smärta,
Min saknad och min sorg - förlusten af en Wän,
Som älskade mig ömt och älskades igen. -
De tårar, som mit öga guter,
Den suck mit klämda bröst Dig ger
Beklaga ej den Lott Du njuter;
Men wäl den jag mig öfrig ser - - -
Om i en usel werld, där plågor blott oß följa,
Så lycklig än jag blir, at höra Wänskaps röst:
Jag känslorne skal sky och mig bland klippor dölja,
At de ej oftare må såra detta bröst.
J. A. M.»
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna