ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Billberg / Bilberg  (läst 2312 gånger)

2004-09-13, 13:25
läst 2312 gånger

Utloggad Inga Wallenquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 09:37
    • Visa profil
Efterlysning: Billberg-forskare!
 
Är det någon som forskar på släkten/släkterna Billberg i Skåne? Jag letar efter rötterna till Cecilia Billberg f cirka 1727 och jag misstänker att hon kan vara från Skåne.
MVH
Inga
----------
Inlägget är hitflyttat från tråd under Landskap » Skåne » Efterlysningar , där diskussionen påbörjats och senare fortsatt i denna tråd.
Moderator Skåne (Ingvar Kristiansson)

2004-09-13, 13:47
Svar #1

Utloggad Berit Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 166
  • Senast inloggad: 2012-03-15, 18:23
    • Visa profil
Hej Inga!
 
Jag har en Helena Regina Billberg i min släkt som är född 1737 i Västra Ingelstad. Hennes far hette Gustav Billberg f. 1702 och är från Billeberga(Skåne). Han var kyrkoherde i V. Ingelstad. Kan kanske även vara far till Cecilia?
Jag har för tillfället inte hunnit forska vidare på denna grenen men jag hoppas att detta kan vara en hjälp till dig.
 
Mvh
Berit
----------
Inlägget är hitflyttat från tråd under Landskap » Skåne » Efterlysningar , där diskussionen påbörjats och senare fortsatt i denna tråd.
Moderator Skåne (Ingvar Kristiansson)

2004-09-13, 14:03
Svar #2

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej! Gustav Billberg i V Ingelstad har ingen dotter Cecilia. Jag hittar inte heller i herdaminnet någon annan son till Hans Ottosson i Billeberga, som kan vara far till en Cecilia ca 1727.
 
Var har du hittat henne, Inga?
 
(sedan föreslår jag att den här diskussionen vid tillfälle flyttas till Övriga Släkter - Billberg)
----------
Inlägget är hitflyttat från tråd under Landskap » Skåne » Efterlysningar , där diskussionen påbörjats och senare fortsatt i denna tråd.
Moderator Skåne (Ingvar Kristiansson)

2004-09-13, 14:49
Svar #3

Utloggad Inga Wallenquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 09:37
    • Visa profil
Hej Anders och Berit!
Min Cecilia Billberg dyker faktiskt upp i Grebo i Östergötland 1759 då hon tillsammans med sin make, trädgårdsmästaren Adam Tebom anställd på Dahla säteri, får en dotter Christina Eleonora. Paret flyttar mellan olika säterier i Östergötland under livstiden och fortsättningsvis får modern heta Persdotter eller Pettersdotter. Hon avlider på Sjöstorps säteri i Ödeshög 1793, 66 år gammal. Ingenstans står uppgifter om varifrån modern kommer och jag har sökt praktiskt taget överallt i östgötasocknar. Vid den här tiden finns inga husförhörslängder eller flyttningslängder att tillgå, så jag vet inte var jag skall leta vidare. Ägare till de gårdar där Tebom haft tjänst och som även representeras bland dopvittnen har -- tror jag i varje fall -- anknytning till gårdar i Skåne och som trädgårdsmästare kan Adam Tebom mycket väl kunna ha haft tjänst eller utbildats i Skåne.  
Naturligtvis en ren gissning, men sedan jag flera år letat efter Cecilias rötter i Östergötland utan att få napp hoppas jag förståss att hon kan finnas bland Billbergssläkter i Skåne där namnet tycks vara frekvent.  
MVH
Inga
----------
Dessa första inlägg är hitflyttade från tråd under Landskap » Skåne » Efterlysningar , där diskussionen fortsatt i denna tråd med nästpåföljande inlägg.
Moderator Skåne (Ingvar Kristiansson)


2004-09-13, 22:18
Svar #4

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Inga, jag fortsätter med dina förfrågningar här. Vill nämna att en Johannes Jonae Berg(Bil(l)berg) förekommer i Västergötland, f.1646-11-17 i Mariestad. Biskop i Strängnäs 1701-01-19. d.1717-03-11.
Gift 1683-05-30 med Margareta Gartman.f.1664.d.1759-08-11. dotter av juris proffessorn i Uppsala Johan Gartmann.
 
Barnen adlades med namnet Billberg.  
Barnen Gustav Otto f.1684 d.1743.Lektor i Strängnäs
Hedvig Eleonora f.1686. d.1714
Kristina Sofia f.1689. d.1758 g.m.Per Hedenhielm och stammoder för.adl. släk. Nauckhoff.
Karl Gustav f.1690. d.1760.Lektor i Strängnäs.
En dotter skall ha varit gift med en Strålenhjelm.
Källa, Västgöta nation i Uppsala.
 
Vet inte om du kan hitta några kopplingar till den här släkten, möjligen om hon som ren teori tagit sin mammas namn Kristina Sofia Billberg som iallafall var gift med en Per. Men om din Cecilia vore adlig skulle väl det vara noterat. Ett uppslag som sagt var.
 
Lycka till  
 
MvH Sari

2004-09-14, 10:26
Svar #5

Utloggad Inga Wallenquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 09:37
    • Visa profil
Hej Sari,Tack för tips!
Nej jag tror inte heller att Cecilia Billberg var adlig eller att hon var av prästsläkt. Jag föreställer mig att hon kan ha varit av trädgårdsmästarfamilj eller på annat vis knuten till någon av de större gårdar/säterier där Adam haft tjänst, antingen som lärling eller som trädgårdsmästare. Troligen är det ju bara på större ställen man haft möjlighet att hålla sig med trädgårdsmästare.
Jag letar vidare. Hoppas bara på att någon stött på  Adam Tebom och Cecilia (Persdotter) Billberg i längderna...namnen är ju ganska ovanliga.  
MVH
Inga

2004-09-14, 12:32
Svar #6

Utloggad Anna Bergek

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 56
  • Senast inloggad: 2017-08-10, 15:18
    • Visa profil
Hej!
 
Jag vill bara nämna att Margareta Gartman var Johan Gartmans styvdotter. Hennes mor, Margareta Eriksdotter Angerman, var tidigare gift med borgaren Johan Staaf som jag antar var Margaretas far. Hon hade även en syster som jag inte minns namnet på. (Maria?)
 
Hälsningar
Anna Bergek

2004-09-19, 11:11
Svar #7

Marita Kvist

Inga,
jag har två anor, en på min morfars sida och en på min farmors, utan några hittills funna anknytningar, men med liknande yrken. Dessa är smed Per Billberg f. ca.1737 på okänd ort, d.1808 i Gråmanstorp (L),levde 1768 i Bläsinge, Östra Ljungby (L), gift med Botelia. Den andra anan är klensmed Petter Billberg, f. ca. 1745 okänd ort, d.1813 i Klåveröd, Konga (M), gift med Hanna Nilsdotter.  
Mvh
Marita Kvist

2006-05-29, 12:21
Svar #8

Kari Thingvold

Marita, 
jeg har en Hendrich Bilberg som skal ha kommet fra Sverige. Han var grov-/kleinsmed-mester og fikk borgerbrev i Christiania (Oslo) i 1807. Han er ikke med i folketellingen i 1801 i Norge, så han må ha kommet engang mellom 1801 og 1807.
 
Kan han være i slekt med en av dine aner? Det kunne være morsomt å vite hvor han kom fra. 
 
Mvh 
Kari Thingvold

2010-03-11, 22:23
Svar #9

Utloggad Katarina Sohlborg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3058
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 23:53
    • Visa profil
    • www.thorsaker.se
Ur tidningen Dalpilen 1880-08-07
 
Långväga resande. Don Emilio af Billbergh från Buenos Byres (Aires?) i Södra Amerika och caput för Billberghska ätten gästar för närvarande Sverige och har nu efter 26 års frånvaro besökt sina slägtingar i Upsala, Stockholm och Westerås. Han har för detta ändamål haft att färdas en ganska lång väg, enär hans egendom är belägen 2,000 svenska mil härifrån, yttrar U.-P.
 
mvh Katarina
Katarina Sohlborg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna