ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Billqvist  (läst 2227 gånger)

1999-08-22, 23:38
läst 2227 gånger

Utloggad Britt-Marie Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
HEJ!
jAG SÖKER UPPGIFTER OM TRÄDGÅRDSMÄSTAREN GUSTAV  
BILLQVIST.FAMILJEN BOENDE I OVA SOCKEN MARIEDALS SLOTT.EN DEL AV BARNEN FÖDDA DÄR.NÅGON MODER FINNS INTE ANTECKNAD I FÖDELSEBÖCKERNA.VARFÖR??
TACKSAM FÖR ALLA SVAR.
bRITT-MARIE NILSSON RISÄNGSGÅRD 511 58 KINNA
TEL 0320/211164
 
Inlägget har flyttas hit 2012 26/9 från Yrken » Yrken T–Ö » Trädgårdsmästare. /Moderator Yrken

2001-09-29, 13:18
Svar #1

Utloggad John Tengberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 224
  • Senast inloggad: 2013-02-23, 17:14
    • Visa profil
Söker tacksamt upplysningar om ev släktutredningar rörande släkten Billqvist i Göteborg/Vg, främst rörande bakgrunden till Augusta Charlotta Billqvist (1807-1873). I stort sett allt jag vet är att hon var dotter till rådman Gustaf Billqvist (1779-1848), i sin tur son till Johan Billqvist, som var son till Gustaf Billqvist, förmodligen trädgårdsmästare på Mariedals slott (Vg).

2001-09-29, 17:33
Svar #2

Per Kinneryd

Hej John  
Har Gustaf Billqvist någon koppling till de i  Ättartal (under Signeul)och i herdaminnet nämnda Carl Anund Emanuel B. och Lars Adolf B. att göra ?
Bägge verksamma i Göteborg i början av 1800-talet.
 
mvh
Per

2001-09-29, 17:49
Svar #3

Utloggad John Tengberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 224
  • Senast inloggad: 2013-02-23, 17:14
    • Visa profil
Möjligtvis känner jag igen namnet Signeul, men jag kan inte placera det eller hågkomma något samband med dessa personer.

2001-09-29, 20:59
Svar #4

Per Kinneryd

Rimligen har dina Billqvistare en koppling till de jag nämnt.
På riksarkivet finns en hel del brev ( :Elof Signeuls efterlämnade-).
Bland dessa finns Billqvist många gånger!.
 
Kolla din uppgift om Gustaf B.. och , som sagt, ring Britt-Marie !

2001-09-30, 11:48
Svar #5

Utloggad John Tengberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 224
  • Senast inloggad: 2013-02-23, 17:14
    • Visa profil
Tack för råden. Skall ske! Av en händelse tittade jag i Håkan Skogsjös släktforskatförteckning på Rötter (Vem är vem ...) och såg plötsligt: Kjellin, PER Gustaf ...Skrifter: Anteckningar över släkterna Kjellin, Lagerlöf, Meyer, Billqvist samt de s.k. Domare- och Eketagssläkterna (utg. av Ingrid Kjellin- Kaijser, 1949). Bör väl också kollas får jag antaga.

2001-10-12, 19:58
Svar #6

Utloggad Britt-Marie Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej!
Ja John ring mig igen, jag förmodar att det var du som sökte mig i förra veckan.
Lars Adolf Billqvist var fältprost och gift med Rebecka Charlotta Signeul Tvååker.
Carl Emanuel Billqvist var lärare och handelsman i Gbg gift med Anna Fredrika Signeul.
Gustaf förmodar jag ett du menar rådmannen som var gift med Rittfeldt Gbg.
         Billqvistarna har jag hur mycket uppgifter som helst . Min farmors farmor var en Billqvistare och dotter till Carl Anund Emanuel Billqvist och Anna Signeul GBg.
          Hej så länge Britt-Marie Nilsson

2001-10-14, 13:10
Svar #7

Utloggad John Tengberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 224
  • Senast inloggad: 2013-02-23, 17:14
    • Visa profil
Ok, tack för trevligt samtal. Hoppas det blir publicering av Billqvist m fl släkter i Sv Slkl!

2003-01-05, 20:15
Svar #8

Utloggad Britt-Marie Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej John!
Nu ämtligen har jag skickat mina uppgifter till Grönastubben Magnus.
Bättre sent än aldrig !!!!!!
God fortsättning hälsningar Britt-marie Nilsson

2003-01-05, 20:17
Svar #9

Utloggad John Tengberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 224
  • Senast inloggad: 2013-02-23, 17:14
    • Visa profil
Underbart! Tack! Och god fortsättning själv! Så får vi se om allt fint går att få ihop! J

2003-01-09, 22:40
Svar #10

Utloggad John Tengberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 224
  • Senast inloggad: 2013-02-23, 17:14
    • Visa profil
Publicering av släkten Billqvist -efter Gustaf Billqvist, trädgårdsmästare på Mariedals slott (Vg)- är på gång i Släktkalendern 2003. Alla som vill bidraga med rättelser eller kompletteringar är hjärtligt välkomna att kontakta mig eller Benny-Billqvist@gmx.net för att utfå aktuellt manus och kunna jämföra/rätta/komplettera källupgifterna. Här finns många släktgrenar som är outredda men borde tas med!

2003-04-27, 13:23
Svar #11

Utloggad Britt-Marie Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej!
Hur  har det gått med insamlingen av uppgifter över Billqvistarna?
Jag kanske borde kolla uppgifterna ännu en gång så det inte har blivit något som är felaktigt
Kanske kan jag få aktuellt manus för att jämföra och rätta eventuella felaktigheter.
Underbart att det äntligen blir av......
Hälsningar Britt-Marie.

2003-04-27, 14:28
Svar #12

Utloggad John Tengberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 224
  • Senast inloggad: 2013-02-23, 17:14
    • Visa profil
Hej igen! Jo ganska mycket mtrl om olika Billqvist -med mer eller mindre klara relationer- har framkommit. 1890 års folkräkning har gåtts igenom - väldigt användbart och värdefullt att denna finns på nätet måste jag säga! Även cd med dödbok och folkräkningen 1970 har använts. Alla i hela Sverige som finns i telefonkatalogen med namnet Billqvist (inkl olika stavningar) har mailats, med begäran om hjälp. Få har dock svarat. Det är också rätt svårt att pussla, om jag har förstått Benny rätt. Det verkar som om denna släkt är mindre än man tror. Några är dock i USA och där vet jag inte hur kontakterna har varit. Jag är alltså osäker på om pusslet lyckas innan dead-line och jag är dessutom osäker på om subskriptionerna kommer att räcka. Sammanfattningsvis: forskningen går framåt men medverkan i Slkl är nog ännu osäkert, åtminstone 2003. Men kontakta även Benny direkt, email finns ovan, det är han som är spindeln i nätet. Alltjämt behövs dock mycket hjälp, så om du är hågad ....
Mvh, J

2003-06-11, 23:07
Svar #13

Utloggad Britt-Marie Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
hEJ!
JAG HAR NY E-MAILADRESS.
SKALL KONTAKTA BENNY
HÄLSNINGAR BRITT.MARIE

2004-12-26, 13:26
Svar #14

Utloggad Britt-Marie Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej!
Nu är det över 1 1/2 år sedan jag hade kontakt med Billqvistarna .Hur går det ror med släktkalendern???

2004-12-29, 12:13
Svar #15

Utloggad John Tengberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 224
  • Senast inloggad: 2013-02-23, 17:14
    • Visa profil
Hej B-M! Tyvärr svikade nog ork, intresse och hälsa hos de som främst skulle ha drivit projektet. Kärnsläkten är nog inte så stor idag, i vart fall knappast i Sverige, och det räckte inte till för att dra projektet i hamn. En del är dock gjort och den som vill och frågar kan nog få överta befintligt material som är en hygglig grund att börja med, kanske inte ens så långt ifrån mål för den som kan och vill. Synd, men så kan det vara. Vi får kanske hoppas på ett nytt försök efterhand.

2006-02-15, 23:55
Svar #16

Utloggad Britt-Marie Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej
Ny e.mail adress för mig Britt-Marie Nilsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna