ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Binbach / Binback  (läst 1676 gånger)

2013-11-08, 11:43
läst 1676 gånger

Utloggad Emilia Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2017-01-10, 12:58
    • Visa profil
Hej!
 
 
Jag skulle vilja veta mer om vart vårt släktnamn Binback kommer ifrån. De verkar fastna på en Erik Johan Jonsson Binback 1789-1848.  
Jag har endast uppgiften att han är född i Värmland. Däremot verkar han ha dött i Lysvik socken 24 november 1848. Genom hans dödsdatum har jag kunnat finna att han var fältjägare, och vart han kommer ifrån är okänt. Därför spekulerar jag kring om han (eller hans förfäder) då har kommit från ett annat land?
 
Efternamnsstavningen har sedemera gått över till Binbach, men ju längre bakåt man ser så stavas namnet Binback.  
 
Hade jättegärna fått lite mer kunskap kring vartifrån vi härstammar.. om någon vet något mer, får ni hemskt gärna berätta!
Jag har verkligen fastnat!
 
/Emilia

2014-04-21, 18:14
Svar #1

Utloggad Gillis Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2018-11-28, 09:40
    • Visa profil
Enligt nedanstående förteckning av släkten Binback från Ekshärad, Värmland
är det Erik Jonsson i gen. 7 den förste som kallar sig för Binback.
Jon Håkansson i gen. 8 och hans far Håkan Hansson i gen. 9 kallar sig inte
för Binback. Kan någon förklara varför namnet Binback uppträder i gen. 7-9
började användas?
 
Proband
Kerstin Hartwig, f. 1959 i Sandviken
Gen. 2
Kerstin Margareta Östlund Binback, f. 1927-11-09, gift Hartwig, Sandviken
Gen. 3
Selma Karolina Binback, f. 1901-12-12 i Grängesberg (S), gift och bosatt i Högbo (X)
Make: Karl Henrik Östblom, f. 1901-01-28, Högbo, Sandviken (X)
 
Gen. 4
Olof Kristian Binback, f. 1872-02-12 i Färnebo, Värmland (S)
Hustru: Josefina Karolina Karlsson, f. 1864-01-25 i Rö, Stockholms län
 
Gen. 5
Erik Jonsson Binback, f. 1842 i Ekshärad (S)
Hustru: Selma Henrika Larsdotter, f. 1845
 
Gen. 6
Jon Ersson Binback, f. 1814 i N. Öjenäs, Ekshärad (S)
Hustru: Kerstin Bengtsdotter, Ekshärad (S)
 
Gen. 7
Erik Jonsson Binback, f. 1789, Sälje, Ekshärad (S)
Hustru: Kerstin Thoresdotter, f. 1785
 
Gen. 8
Jon Håkansson, f. 1765-07-19, Sälje, Ekshärad (S)
Hustru: Ingeborg, Toresdotter, f. 1768, N. Öjenäs, Ekshärad (S)
 
Gen. 9
Håkan Håkansson, f. 1732, bodde i Sälje, Ekshärad
Hustru: Ingeborg Bengtsdotter, f. 1724

2015-07-27, 16:01
Svar #2

Utloggad Emilia Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2017-01-10, 12:58
    • Visa profil
Hej,  
 
Jag gör ett försök att blåsa liv i den här frågan igen, då jag inte har fått reda på så mycket nytt.
Är tacksam för all hjälp jag kan få gällande efternamnet Binback/Binbach och dess härkomst.

2017-01-10, 11:36
Svar #3

Utloggad Emilia Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2017-01-10, 12:58
    • Visa profil
Hur kan jag gå vidare med att ta reda på vart det här namnet kommer ifrån? Känns omöjligt. Är det någon som har mer kunskap kring efternamnet Binback? Stannar i Lysvik eller Färnebo området. Är det taget namn eller kommer de från något annat land? Är inte många med det namnet i Sverige. Vill så gärna veta mer!!  Den sista som har det är Erik Jonsson Binback, 1797-1848. Man ser att han dör i nov 1848 men vet då inte ens orsak eller vart han kommer ifrån, men fadern ska vara Jon Håkansson (Binback namnet alltså inte därifrån). Snälla hjälp mig!!


Mvh Emilia

2017-01-10, 12:34
Svar #4

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10481
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 08:04
    • Visa profil
    • Gensvaret
I dödsnotisen ser det ut att stå Bimback, men det kan ju vara en förvanskning. Har du hittat honom i generalmönsterrullorna för Värmlands fältjägarregemente hos AD/SVAR? Hur skrivs i så fall namnet där?

Kanske rör det sig helt enkelt om ett tilldelat soldatnamn. Det förekom att soldater fick namn efter tidigare fältherrar. Därför hittar man t.ex. namn som Wellington, Tilly, Napoleon och Daun i de militära rullorna. Vem fältherren i så fall skulle vara här är dock oklart. Jag har också sett exempel på hur officersnamn som förekommit vid det lokala förbandet i äldre tid långt senare har tilldelats meniga soldater.

2017-01-10, 12:58
Svar #5

Utloggad Emilia Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2017-01-10, 12:58
    • Visa profil
Hej!


Okej vad spännande, det kände jag inte till med soldatnamn. Så kan det absolut vara. Oj det har jag aldrig tänkt på att det kan stå bimback. Möjligen en förvanskning som du säger.


Nej jag är väldigt ny på släktforskning och har inte lyckats hitta honom där. Hur går jag till väga för att söka i mönsterullorna på bästa sätt? Är det helt omöjligt att hitta hur han dog?

2017-01-10, 14:41
Svar #6

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10481
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 08:04
    • Visa profil
    • Gensvaret
Generalmönsterrullorna hittar du hos Riksarkivet/SVAR eller Arkiv Digital. Men du bör förstås också följa honom i kyrkböckerna, så att du ser ungefär när han blir soldat eller när namnet Binback dyker upp. Då kanske du också lyckas fastställa om det finns ytterligare någon notering om hans död vid sidan av dödsnotisen i Lysvik.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna