ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bingsten  (läst 848 gånger)

2002-07-17, 11:07
läst 848 gånger

Joakim Lindström

Söker efter Bingsten. Vet bara att min farmor hette så som ogift. Kerstin Bingsten, Karlstad. Född 1929. Någon som vet något, tacksam för hjälp

2005-10-24, 13:27
Svar #1

Claes Bingsten

Ja jag vet
Familjen tog namnet Bingsten när de flyttade från Västergötland till Värmland och Karlstad, familjens två döttrar Kerstin och Ulla, föräldrarna ligger begravda på Ruds kyrkogård i Karlstad. Ulla heter numera Carlsson och Din farmor Kerstin Lindström, Ullas dotter Ulrika och jag ingick giftemål 1999 och tog då upp  namnet Bingsten ur graven. Vår son Herman är den ende i hela världen som är född Bingsten.
Han kan förhoppningsvis föra namnet vidare.
Tanken på namnet kan härröra från Västergötlands många steniga åkrar,  t.ex. en slags korg med sten, binge med sten = bingsten???? ingen vet riktigt hur det kom till, men det finns idag bara vi tre som bär namnet.
Ulrika och Claes Bingsten skildes 2003.

2012-02-25, 12:01
Svar #2

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil
Släktnamnet Bingsten nyantogs under perioden 1930-1935. Fanns med som namnförslag år 1921 i Svensk namnbok till vägledning vid val av nya släktnamn (Uppsala 1921).
 
Bästa hälsningar
Magnus Lindskog

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna