ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Birkenfelt  (läst 875 gånger)

2004-01-26, 14:28
läst 875 gånger

Patrick Lindblom

Har stött på följande person som jag hoppas kunna få mer information om - föräldrar, syskon, släktens ursprung. Allt av intresse!
 
Anna Christina Birkenfelt
Född 1755-03-09, Tyska fs, Sthlm
Död 1824-02-??, Tyska fs, Sthlm

2004-01-26, 21:51
Svar #1

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Det fanns en Herman Philip Birckenfelt d. 1755 /9 i Stockholm. Han hade sex barn och yngst var Anna Christina, 6 år. Dvs född ca 1749. Stämmer således inte riktigt med din Anna Christina.
 
Herman Philips änka och barnens moder hette Anna Catharina Faber.
 
Källa bouppteckningsregister för Sthlms RR och magistrat

2004-01-27, 00:35
Svar #2

Patrick Lindblom

Tack Staffan för snabbt svar! Uppgifterna jag har fått är sekundära och jag har sett att datumen på andra personer skiljer sig där jag har fler källor att gå till. Så det kan kanske vara rätt Anna men fel datum. Fast sex år är ju ganska mycket...
 
Jag skriver i alla fall upp dina uppgifter på Att-Göra-listan. Tack för källhänvisningen!

2004-08-09, 02:53
Svar #3

Patrick Lindblom (Pipes)

Nu har jag från en annan forskare fått en intressant uppgift som vore intressant att se om någon här på Anbytarforum hittar vidare i. Jag är förstås särskilt intresserad av Birchenfeldtarna och T?ringarna, men också om Barnängen och tips på hur jag kan hitta min anfaders utflyttningsort från Tyskland. E.u är Tyska församlingens äldsta kyrkböcker mycket svårlästa.
 
Birchenfeldt, Hinrich Christian, Tuchmacher mit Anna Rosina T?ring, Andreas T?rings äldste jungfrau tochter. Vigda: 1743-08-101.
 
Birchenfeldt, Johan Christian Född 1743-10-16 i Stockholm (AB), St.Gertrud, Tyska församlingen.
 
Birchenfeldt, Carl Friedrich
Född 1745-12-10 i Stockholm (AB), St.Gertrud, Tyska församlingen. Stockholm (AB)2. Vittnen till
dopet: Johan Bernt Grubbe, Martin Lantz, moder Stina Chatarina Perckenfeldt, moder Stina Linkenfeldt.
 
Birchenfeldt, Anna Kristina Född 1755-03-09 i Stockholm (AB), St.Gertrud, Tyska församlingen 3.
Död 1824-02-?? i Stockholm, Katarina (AB).
Birchenfeldt Hinrich, Schneider auf Barnängen, hustru Anna Rosina D?ring tochter Anna Christina! Parentes: Johann Sch?tz, Johan Hinric Rutenbeck, Anna Gertrud Ringel, Dorothea Elisabet K?seling.
 
Leyding Johan Peter, Tuchmachergesell mit Anna Christina Birchenfeldt, Hinrich Birhenfeldts Tochter. Vigda 1780-03-28 4.
 
Hinrich Birchenfeldt var skräddare vid Barnängen, där min ff ff ff ff Johann Peter Leyding arbetade (så småningom äktade han alltså Birchenfeldts yngsta dotter).
 
[1] Stockholm (AB) Tyska församlingen EII vol 1. Sid 114
[2] Stockholm (AB) Tyska församlingen CI:2 2/6 Sid 148.  
[3] Stockholm (AB) Tyska församlingen C:2 3/6 Sid 254.
[4] Stockholm (AB) Tyska församlingen vigselböcker: EII vol 1, Sid 92.

2005-02-06, 10:13
Svar #4

Utloggad Katarina Sohlborg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3058
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 23:53
    • Visa profil
    • www.thorsaker.se
Hej. Känner någon till gästgivaren Fredrik Birkenfelt, död 1790, vars mor hette Magdalena Birkenfelt.
Denne Fredrik blev far till en dotter Lisa f.1789-11-27 i Sörby, Årsunda(X) och det hade varit kul att veta lite mer om honom.
 
mvh
Katarina Sohlborg
Torsåker
Katarina Sohlborg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna