ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bjuren / Bjurén  (läst 991 gånger)

2011-02-10, 09:16
läst 991 gånger

Utloggad May Liss Rafoss

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2012-02-15, 10:59
    • Visa profil
Hei
 
Jeg søker etter slektninger ved navn Bjurén, fra Sorsele i Västerbottens län.
 
Min morfars mamma het Ester Sofia Bjurén(f. 1887) og kom fra Sorsele. Hennes far og mor het Johan Bjurén f. 1848 og Fredrika Wilhelmina Kristoffersdr f. 1858. Begge disse kom også fra Sorsele tror jeg.  
 
Jeg vil gjerne vite mer om dem bakover i tid, jeg klarer ikke finne informasjon på nett og vet ikke hvor jeg kan kjøpe svenske kyrkböker og slik.  
Jeg vet Ester hadde 4 eller 5 søsken, sjansen for at jeg har fjern slekt i Sverige er tilstede og det hadde vært veldig moro å finne flere med aner til Bjurén-slekten i Sorsele.  
 
Ester Sofia flyttet til Norge, jeg vet ikke når. Hun giftet seg med Andreas Andersen, sammen fikk de 4 barn tror jeg. Ett av dem var min morfar Kåre/Kaare Wilhelm Andersen. Jeg tror Ester døde i 1960, jeg har funnet en grav i Grimstad her i Norge som jeg tror er hennes.

2012-02-15, 10:59
Svar #1

Utloggad May Liss Rafoss

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2012-02-15, 10:59
    • Visa profil
Ønsker fremdeles kontakt med noe som kan hjelpe meg videre på vei her

2015-03-12, 23:32
Svar #2

Börje Abramsson

Adrian Viktor Bjurén - finns med på ett antal bilder ifrån Råstrand, Sorsele, under perioden slutet av tjugotalet och en bit in på trettitalet. Han umgicks en del med Karl Eriksson ifrån Ruoptokheden, Råstrand. Karl Eriksson var född 1901 och gifte sig 1935. Första fotografiet var taget senast 1928. På bilden fanns en person som emigrerade till Canada 1928. När Karl Eriksson gifter sig 1935 var Adrian Viktor Bjurén med på bröllopsfotot.  
Men prästen har inte skrivit in Adrian Viktor Bjurén i någon av kyrkböckerna!!!
Den enda i Sorsele församling som hette Adrian Viktor, var född i Bure 1906 och son till Johannes Danielsson 1864 och Anna Lovisa Lundström 1865. Han fick tillåtelse att emigrera till Kanada 1927. Men honom hittar jag inte i uppteckningen över emigranter.  
Adrian Viktor Johansson född 1906 försvinner!
Adrian Viktor Bjurén finns inte heller, trots att han har fastnat på bild ett flertal tillfällen!!!
Jag fick tipset om bouppteckningen över Adrian Viktor Johanssons fader Johannes Danielsson född 17641005 död 19250106 i Sorsele. Registrets innehåll fram till 1920.
Kan denna Adrian Viktor Bjurén ha vistats i bygden under en lång tid av år utan att prästen i församlingen saknat honom i kyrkouppteckningarna???

2015-03-23, 23:13
Svar #3

Börje Abramsson

Om Adrian Viktor Bjurén i själva verket hette Sven Viktor Bjurén, så får jag en person med födelsedatum och dödsdatum.
I ett telefonsamtal fick jag uppgifter som stämde överens med Sven Viktor. Det ger klarhet i uppgifter som jag redan kände till och som jag hade svårt att godta.  
Det finns många exempel på personer som kallas något annat än deras riktiga namn.

2015-11-12, 00:03
Svar #4

Börje Abramsson

Hjalmar Bjurén i stället för Adrian Viktor Bjurén. Hjalmar Bjurén född 26 sep 1906. Hittade en bild på honom från 1935 i Rågoliden. Jämförde denna bild med en bild där Adrian Johansson förekom och förbluffades över hur lika de var. Karl Eriksson ifrån Råstrand förekommer tillsammans med den jag trodde var Bjurén, men kan lika gärna vara vara Adrian Johansson!
Evert Otterhall nämner om Adrian Johansson som flottare, vilket lutar åt att det är han och inte Hjalmar Bjurén.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna